Milyen hibalehetőségek lehetnek Faraday kalitka készítésekor?
Érdekelne minél több hibalehetőség, más szóval, mi mindenre kell figyelni? Pl ha nem ér körbe a fémváz, vagy fémháló, már nem funkcionál F.kalitkaként?
Ha pl mobeltelefonnal tesznelnék egy ilyen kalitkát, mely esetkben árnyékolna elég jól, melyesetekben pedig alig, vagy hatástalanul? Azaz melyik a "rossz" kalitka, milyen hibákkal?
Hol a határ? Mekkora rés kell a hibához és hol, hogy az már ne ekként funkcionáljon?
Az autók ÁLTALÁBAN miért viselkednek F kalikaként? Hiszen felül nem folytonos a fémváz, lásd: szélvédő.
Mégis, általában levezetik a villámot a földbe az autók.
E kérdéskört aki szakértő körbejárná, megköszönöm.
"Ja, csak itt nem a tér hatásairól szól a kérdés"
A Faraday-kalitka meg arról szól. Ezért írtam azt, amit írtam és amibe belekötöttél.
Alaptalanul.
"Azt főleg, hogy a villámcsapással kapcsolatban nem az alváz a lényeg. Ez tehát az oka, hogy a tetejét említettem, nem az alját."
A Travbant a tetejéig acélkeretes. A, B, C oszlop és fent egy "glória" acélból. Ezen ül felül egy műanyag buborék tetőként, azon egy alumínium körperem, odaszegecselve.
Úgyhogy tetőtől talpig ott a fém vezető.
"az általam alkalmazott "szerinte" az nem arra utal, hogy én tudok-e sokat a Trabantról. :D"
Nekem teljesen mindegy, ki nem ismeri a Trabantot.
"Megtalálható a neten ilyen műve neki is, másnak is, ha érdekel, rávezetlek."
Nem szükséges. Az igazságon nem változtat. A Faraday-kalitka elektromos tér kizárására van, nem villámlevezetésre, de mivel mindent tud, amit egy villámlevezető is (csúcstól földelésig vezető), ezért arra is jó.
Ez viszont a villámlevezetőt nem teszi Faraday-kalitkává.
Arról nem tehetek, ha szakik is összemossák a kettőt.
Akkor sem igaz.
"Bár nem kell, hogy földelt legyen a kalitka"
Az elektromos tér kizáráshoz nem.
A villámlevezetőnek kell. A repülőnél is megvan ez, csak viccesen úgy, hogy a repülőbe csapó villám folytatja az útját tovább és az "földel", földhöz, felhőhöz.
"ami a repülést illeti, a Hindenburg meg hasonló léghajók alumínium vázát is megfelelő Faraday-kalitkának tekintette a szakma"
Hát nem volt az. Repülő is pukkant már el villámcsapás miatt belső szikrától, elektronikát is vágott már haza benne.
A külső burkolat szinte folytonos alumínium, tehát jó vezető, de azért villámnál a sztatikus töltés is tud befelé kirándulni, ha van hova.
De ez is továbbra is inkább villámvezetés téma, mint Faraday-kalitka.
Arra spec a repülő annyira nem jó, hogy simán működnek a mobilok is odabent, amíg nem vagy már túl messze (túl magasan) a tornyoktól.
Mondom, a villámlevezetés és a Faraday-kalitka fogalma a szakirodalomban is keveredik, mert funkcionálisan gyakran az egyik elvégzi a másik munkáját is.
De attól még ez helytelen terminológia.
Köszi a válaszokat, az első kb 7 választ eddig elolvastam. Eszembe is jutott további két, kapcsolódó kérdésem:
Autóban, autóbusz belsejében is működnek a mobiltelefonok. Akkor hát úgy fest, mégse elég jó Faraday kalitkák ezek... Legalábbis bizonyos rádió-hullámhosszok vonatkozásában. Sőt, a szélvédők miatt szinte minden rádióhullám vonatkozásban rossz kalitka. Vagy rosszul vélekedek?
Idézek valakit a másik új kérdésemhez:
"Az autó, mint Faraday-kalitka elég xar. A kérdező felvetése, az ablak-kivágások (meg újabban a komplett műanyag motorháztető stb.) tényleg lerontják a védelmet."
Most visszatérnék a villámhárítás témakörére.
Kérdésem, mi történne, ha úgy gyártanának egy autót, hoyg kívül fém, és, tegyük fel, csak elméletileg, hogy ennek a fémburkolatnak volna ráragasztva belülről egy műanyag bevonat?
És fordított esetben? Ha kívül volna a műanyag, belül meg fémbulrkolat, és e kettő megintcsak egymásra préselve?
Tehát utóbbi kérdéseim elsősorban villámhárítás vonatkozásában érdekelnének.
"Autóban, autóbusz belsejében is működnek a mobiltelefonok. Akkor hát úgy fest, mégse elég jó Faraday kalitkák ezek..."
Az ablakfelületek teljesen kinyírják a Faraday-kalitka működést.
Amerre van fémfelület, abban az irányban valamennyire árnyékolja az adott irányú rádióhullámot, de ennyi.
És ugye tudjuk, hogy a hullám a lyukak után is szépen körívek mentén terjed, tehát még irányban árnyékolásként sem teljes értékű egy fém lemez felület, csak rontja a hullám jelerejét.
Ezért van a Faraday-kalitkánál erős összefüggés a hullámhossz és a rés mérete közt, hullámoknak az tud gátat vetni, ha a rész kisebb a hullámhossznál.
"ha úgy gyártanának egy autót, hoyg kívül fém, és, tegyük fel, csak elméletileg, hogy ennek a fémburkolatnak volna ráragasztva belülről egy műanyag bevonat?"
Hát körülbelül így gyártjuk ma az autókat, kívül egy fémlemez kasztni, belül meg sok műanyag. :)
"És fordított esetben? Ha kívül volna a műanyag, belül meg fémbulrkolat, és e kettő megintcsak egymásra préselve?
Tehát utóbbi kérdéseim elsősorban villámhárítás vonatkozásában érdekelnének."
Na villám szempontjából jó fene tudja, a műanyag réteg szigetelőképességén műlik, hogy ez megakadályozná-e a villámcsapást. Amekkora feszültségek ott fellépnek, én nem mernék erre esküdni.
Ha meg nem állítja meg, nem biztos, hogy nyerő lenne, ha a villám-becsapási pontok körül kigyullad a vastag műanyag burkolat, esetleg szó szerint lerobban.
Repülőknél sok kompozit külső felületet használnak, éppen a villám akadálytalan lefolyása érdekében ezeket átszövik fémszálakkal, hogy ne gyújtsa fel a villám, ne robbantsa szét a sztatikus töltés.
"@10: Szerintem ezt engedd el. Az, hogy átdefiniálod a Faraday-kalitkát valamivé, ami nem az,"
Okés, megmagyarázom, mit olvastál. Nem én definiálom át, hanem a magyar elektrosztatika, nagyfeszültségű technika, villámvédelem 50 éven át egyedüli vezető tudósa.
Úgyhogy tetőtől talpig ott a fém vezető.
Most megmagyarázod, hogy én azt írtam? :D
"A külső burkolat szinte folytonos alumínium"
A léghajóknál? :D
@16: Ezen felesleges volt majd másfél hónapot gondolkodnod. A Faraday-kalitkának van nemzetközileg elfogadott definíciöja.
Nem tudom, kire hivatkozol, nem tudom, ő tényleg azt mondta-e, amit te neki tulajdonítasz, de mivel ez egy nemzetközileg használt, megfelelőem definiált valami, nincs is semmi jelentősége.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!