Milyen hibalehetőségek lehetnek Faraday kalitka készítésekor?
Érdekelne minél több hibalehetőség, más szóval, mi mindenre kell figyelni? Pl ha nem ér körbe a fémváz, vagy fémháló, már nem funkcionál F.kalitkaként?
Ha pl mobeltelefonnal tesznelnék egy ilyen kalitkát, mely esetkben árnyékolna elég jól, melyesetekben pedig alig, vagy hatástalanul? Azaz melyik a "rossz" kalitka, milyen hibákkal?
Hol a határ? Mekkora rés kell a hibához és hol, hogy az már ne ekként funkcionáljon?
Az autók ÁLTALÁBAN miért viselkednek F kalikaként? Hiszen felül nem folytonos a fémváz, lásd: szélvédő.
Mégis, általában levezetik a villámot a földbe az autók.
E kérdéskört aki szakértő körbejárná, megköszönöm.
A lényeg az, hogy minden irányban (a síkban) tudjon záródni az áramkör benne.
Tehát, ha nem ér körbe, az nem jó.
A szélvédő azért nem probléma, mert ott viszonylag közel van áramút, és akkor arra megy az áram.
Az egyik legnagyobb hibalehetöség, ha nem vezetö anyagból csinálják.
Igen, Ennyire okos vagyok! :D
"Mégis, általában levezetik a villámot a földbe az autók."
Annak nem sok köze van a Faraday-kalitkához.
Az sima villámhárító elv.
A házon is egyetlen csúcs és egyetlen vezető huzal van a földig, mégis működik.
A Faraday-kalitka az elektromágneses tér kivédésére van.
Arra meg illik a kivédendő hullámhossznál sűrűbb rácsozatot használni, akkor optimális a hatás.
#5:
De ez akkor sem igaz, ez egy összemosás.
Igen, a Faraday-kalitka jó villámhárítónak is. De attól még nem ugyanaz.
A becsapó villám levezetésére meg csak megfelelő vezető kell.
Ha annak az elektromos terének a hatását is ki akarod védeni, akkor a Faraday-kalitka azt is megoldja.
Az autó, mint Faraday-kalitka elég xar. A kérdező felvetése, az ablak-kivágások (meg újabban a komplett műanyag motorháztető stb.) tényleg lerontják a védelmet. A 4-es Golfoknál szériahiba volt a nem hogy kocsiba csapó, de közeli villámcsapások vezérlést meghülyítő hatása is.
Mi köze van a vezérlésnek ehhez a témához? Az ablak-kivágások Horváth prof szerint nem problémák. Sőt. Még az sem probléma szerinte, hogy a Trabant tetején csak egy fém keret van.
De mivel már meghalt, nem mondhatjuk el neki, hogy te okosabb vagy.
"Mi köze van a vezérlésnek ehhez a témához?"
Vajon mi? Aminek a bezavarás ellen a Faraday-kalitkának védenie kell. És a kocsikasztni éppen azért nem teszi ezt tökéletesen ,mert nem jó Faraday-kalitka.
" Még az sem probléma szerinte, hogy a Trabant tetején csak egy fém keret van."
Ahha. sokat tudsz a Trabantról.
A Trabanton CSAK a burkolatlemezek műanyagok, az egész vázkerete, alváza acél.
"nem mondhatjuk el neki, hogy te okosabb vagy."
Vitaképességed tiszteletre méltó.
Ja, nem.
Senki nem állította, hogy valakinél okosabb vagyok.
Te példálózol itt vlaakivel valamiről és jó esélylel rosszul emlékezve.
Ismétlem.
A Faraday-kalitka célja az elektromos tér hatásainak kívül tartása, nem pedig becsapó villám levezetése.
Azt is tudja, hiszen földelt vezető.
De attól még nem arra van.
"Hol a határ?"
Fontos, hogy minél finomabb legyen a kalitka "fémhálója", azaz nem csak, hogy egy légy, de még csak egy muslinca sem férjen át rajta. Sőt, jobb, ha annál is finomabb. Minél kisebbek a lyukak, annál nagyobb részét tudod kizárni az EM spektrumnak. Persze, mindig lesznek még rövidebb hullámú (illetve magasabb frekvenciájú) tartományok, amik úgy mennek át, mintha ott sem lenne a rács.
Erre mondta még 2003 -ban egy kollégám, amikor az egyik mérésemhez készítenem kellett egy Faraday kalitkát, hogy inkább írjam ki rá, hogy Faraday kalitka és akkor úgysem mernek bemenni az EM hullámok. :)
"Vajon mi? Aminek a bezavarás ellen a Faraday-kalitkának védenie kell. És a kocsikasztni éppen azért nem teszi ezt tökéletesen ,mert nem jó Faraday-kalitka."
Ja, csak itt nem a tér hatásairól szól a kérdés, hanem arról, hogy a villámcsapás bemegy-e megölni az autóst, vagy nem. Ugyan ez nincs kiírva konkrétan, de az autó meg Faraday kalitka ebben a témában szerepel együtt, hiszen mindenki használt már mobiltelefont autóban, tehát nem kérdi meg, hogy lehet-e telefonálni autóban. Azt viszont sűrűn előkerül, hogy biztonságos-e zivatarban autózni, vagy nem.
"Ahha. sokat tudsz a Trabantról.
A Trabanton CSAK a burkolatlemezek műanyagok, az egész vázkerete, alváza acél."
Elég sokat. Azt főleg, hogy a villámcsapással kapcsolatban nem az alváz a lényeg. Ez tehát az oka, hogy a tetejét említettem, nem az alját. Bár, el kell mondanom, az általam alkalmazott "szerinte" az nem arra utal, hogy én tudok-e sokat a Trabantról. :D
"példálózol itt vlaakivel valamiről és jó esélylel rosszul emlékezve."
Megtalálható a neten ilyen műve neki is, másnak is, ha érdekel, rávezetlek. Ez egyúttal a Faraday-kalitka általam is említett értelmezésével kapcsolatban is válasz. Bár nem kell, hogy földelt legyen a kalitka, a repülőgépeket is annak hívják (nem azért nem kell, hogy földelt legyen, mielőtt ez is szóba kerülne, a Faraday-kalitka az földeletlenül is az, csak akkor tud kellemetlen lenni az érintése). De ami a repülést illeti, a Hindenburg meg hasonló léghajók alumínium vázát is megfelelő Faraday-kalitkának tekintette a szakma, mely feltételezés aztán a gyakorlatban többször is igazolást nyert.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!