Egy érettségizett embertől elvárható lenne, hogy az általános iskolai matematikát tudja?
-első fokú egyenletek megoldása
-egyszerűbb geometriai feladatok (pl. téglalap területének kiszámítása)
-Koordináta rendszerben való egyszerűbb számolás
-törtek összeadása, kivonása, szorzása, osztása
-szöveges feladatok megfelelő értelmezese
Ez elég alap lenne, ellenben szerintem az
(a+b)^3 = a^3 + 3a^2b + 3 b^2a + b^3
illetve az n alatt a k = n!/(n-k)! x k!
és hasonló képletek érettségizett (nem matematikával foglalkozó) emberek általi nemismerését, nememlékezését nem kell megróni.
Elvárható lenne, de a gyakorlat mást mutat. Sajnos nem megy ritkaságszámba középszintű matematika érettségiből a szóbeli vizsga. Aki nem tudná, erre csak akkor van szükség, ha nem érte el a 25%-ot se a gyerek az írásbelin. Azt a 25%-ot, de még sokkal többet is össze lehet szedni az általad felsorolt egyszerű, általános iskolás szintű feladatokból és feladatrészekből.
Szóval, sokan kapnak úgy érettségi bizonyítványt, hogy már mikor megkapják se tudják azt a szintet hozni, amit te leírtál. Később pedig ez csak romlik.
#4
De ha egy történelem professzornak nem mondd semmit a K=(a+b)•2 azért elég ciki. Egy olyan embertől, aki PhD fokozattal rendelkezik szerintem, elvárható, hogy emlékezzen a téglalap kerületének kiszámítására.
Az érettségi azt feltételezi, hogy a középiskolás tananyagot elsajátította az ember.
Tehát, nem hogy az általános, de a középiskolás matematikát is tudnia illik.
Persze az ember felejt, ezért nyilvánvalóan egy 35-40 éves, vagy annál is idősebb embertől, aki egyébként teljesen mással foglalkozik, nem várható el reálisan, hogy csípőből vágja és értse az összes képletet, amit a középiskola végéig a fejébe vertek, DE:
az elvárható, hogy némi utánanézéssel, tudás felfrissítéssel újra értse és alkalmazni tudja ezeket.
Én sem foglalkozom sem irodalommal, sem történelemmel, sem földrajzzal, teljesen más a szakmám, de ~40 évesen is nagy vonalakban emlékszem még azért a történelmi meg földrajzi meg irodalmi tanulmányaimra.
Nyilván nem azt mondom, hogy csípőből vágok napra pontosan minden történelmi dátumot, de azért 30-40 éves felbontásban el tudom helyezni az időskálán az ókori, középkori, és kora újkori történelem fontosabb eseményeit, a 19., 20. századi fontosabb történelmi eseményeket meg nagyrészt évre pontosan tudom.
Még mindig.
És a világért se akarnék bezzegamaifiatalokozni, de tény, hogy az oktatás és az érettségi követelmények nagyon nagyot zuhantak azóta, hogy én érettségiztem.
Jó 10 éve volt már, hogy láttam egy videót, ahol akkori egyetemistákat kérdezgettek olyan alapvető dolgokról, mint hogy pl. mikor volt a második világháború, mekkora feszültség van a lakossági áramhálózatban, vagy hogy mi történik egy tollal, ha elengeded a holdon.
Nagyon-nagyon alap dolgokat.
És a nagy részüknek fogalma sem volt.
6-os, a tudás az idő előrehaladtával kopik, főleg, ha olyan dolgokat tanultál meg, amiket soha nem is használtál utána.
Egy idő után már nem is megjegyezni kell a dolgokat, hanem ki kell benned alakuljon egy olyan készség, amivel azt a töménytelen mennyiségű adatot kezelni tudod.
Mesterszakos diplomám van műszaki területen, de egy rakás műszaki dolgot nem tudnék már neked megmondani, mert 10 éve diplomáztam és nem dolgoztam műszaki területen egy percet sem.
Ez van.
Ez is azt bizonyítja, hogy az írás a valaha létezett legnagyobb találmányok egyike.
Ha tudod, hogy hol és mit keress, akkor nem kell fejben tartani mindent, elég elővenni a könyvet, weboldalt, újságcikket, stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!