Kezdőoldal » Tudományok » Természettudományok » Mit tennél a helyemben a...

Mit tennél a helyemben a matematikával kapcsolatban?

Figyelt kérdés

Már elmúltam 18 éves, és estin folytatom a gimnáziumi tanulmányaimat. A cél az, hogy érettségi bizonyítványt szerezzek, majd egyetemre menjek. Alapvetően jól megy a tanulás, 5-ösre állok angolból, irodalomból sokmindent tudok, a legutóbbi kémia dolgozatban pedig mindent tudtam.


De van egy ősi mumusom, a matematika. Nem vagyok vele jóban, annak ellenére, hogy voltak olyan pillanatok, ami azt mutatja, hogy (talán) nem vagyok hozzá teljesen tehetségtelen pl. írtam már 5-ös dolgozatot. De akkor is, amikor magyaráz a tanár, semmit nem értek. A másik pedig az, hogy e tantárgggyal szemben félelmet érzek. Nem olyan érzés ez, amit egyesek éreznek, hogy undorodnak tőle. Ó, nem! Szerintem a matematika egy gyönyörű tudomány, és nem olyan fárasztó, mint más tantárgyak. Amit én érzek, az olyan, mikor pl. nem mersz felmenni a magasba, mert tériszonyod van. Vagy nem mersz bemenni a tengerbe, mert félsz a cápáktól. Na, ezt jelenti nekem a matematika.


A tantárgy iránti érzéseim változnak. Egyszer úgy érzem, felül akarok kerekedni a félelmen, és meg akarom tanulni. Máskor azt, hogy menekülni akarok. Pl. ma bejelentette a tanár, hogy lassan-lassan iratni fog egy dolgozatot. Mondanom sem kell, hogy mikor jöttem ki az iskolából, már azon zakatolt az agyam, hogyan kellene felmenteni magam...


Nos...


Igazából nem lenne rossz magam felmentetni. Akkor biztosan le tudnék érettségizni. Ugyanakkor nyomorultul érezném magam, hogy megfutamodtam, meg szégyelném magam a csajok előtt is. Máskor meg azt érzem, hogy meg kell tanulnom ezt a tantárgyat. Nem akarom tovább húzni az időt... Így is eleget rizsáztam.


Leírtam, hogyan érzek. Mit tennétek, mit kellene tennem?


2020. nov. 3. 21:46
A kérdező szavazást indított:
Megtanulnám a matematikát
Felmentetném magam a matematikából
22 szavazat
1 2
 1/12 A kérdező kommentje:
Egyébként még annyit hozzátennék, hogy a matematikával kapcsolatos gondok jelenleg negnehezítik a fizikát is nekem.
2020. nov. 3. 21:48
 2/12 anonim ***** válasza:
Szerintem én megpróbálnám megérteni. Saját példámból, nekem gimnázium első felében olyan tanárom volt, akinél éppen hogy megvolt az ötös középszinten. Nem volt rossz tanár, de egyszerűen nem értettük nála a matekot, valahogyan az ő agya msáhogy járt mint a miénk, így hiába volt ő jó ametkból, amiatt, hogy nem találtuk meg a közös hangot, sajnos nem nagyon jött át a tudás. Ezt nehezítette az is, hogy kevés volt az óra is. Aztán felvettem fakultációnak és egy olyan tanárt kapptam, aki hasonlóan gondolkodott mint én, és az órák száma is egyre több lett, így elkezdtem fejlődni. Szintén saját tapasztalatom, hogy a matematikában nagyon sok minden gyakorlás kérdése, ha nem láttál elég példát, akkor az apró kis sablonsos lépéseket, azokat nem tudja felismerni az agyad, mert hát azért középiskolában elég sablonosak a feladatok, főleg közép szinten. Szerintem simán tudnál te is fejlődni.
2020. nov. 3. 21:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/12 anonim ***** válasza:
Melyik témakörnél jársz most?
2020. nov. 4. 00:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/12 A kérdező kommentje:

Köszönöm az eddigi válaszokat, és a szavazatokat. Igen, elképzelhető, hogy tudnék fejlődni.


Geometriáról van szó, tegnap konkrétan a derékszögről volt szó, voltak egyszerűbb számítások. De majd jönnek a szögfüggvények, amiktől már most kiráz a hideg. 😅

2020. nov. 4. 00:46
 5/12 Wadmalac ***** válasza:

"De majd jönnek a szögfüggvények, amiktől már most kiráz a hideg. 😅"

Ezzel sokan így vannak. És az oktatás is hibás benne.

Pedig egy nagyon jól vizualizálható és éppen ezért jól megérthető területe a mateknak.


Nekem úgy tűnik, hogy a szögfüggvények bemutatására az egységkörös szemléltetés vagy elmarad a legtöbb helyen ,vagy nem hangsúlyozzák eléggé.

Az az alap.

Ha ott megérted, az egység átfogójú derékszögű háromszögnél hogy jönnek ki a sin, cos, tg, ctg, plusz hozzáveszed a Pithagorasz-tételt, máris látod az összes összefüggést a szögfüggvények közt.

A szög-radián átváltás kicsit odafigyelős rész, de utána már gyakorlatilag minden a kezedben van ahhoz, hogy bármit megcsinálj. Utána már nem nehezebb a sima egyenleteknél.


Az a helyzet, hogy a középiskolás matek minden részét mindenkivel meg lehet értetni, aki nem ergya, csak jól kell átadni.

Az órai táblán lezavarás sokaknak kevés.

Sok középsulist korrepetáltam már matekból-fizikából és egyetlen reménytelen eset volt, szegény esti gimis csajnak sajnos olyan mély intelligenciája volt, hogy egy összetett mondatot nem tudott megérteni, nem hogy matekot.

A többi diáknál minimum 2 jegy javulást el tudtam érni és elkezdték, ha nem is szeretni, de nem utálni a tárgyat.


Szóval meg lehet érteni. De a pillanatnyi megértés is kevés, kell a sok gyakorlás, hogy a megértett matematikai összefüggések használata rutinná váljon, mint a kerékpározás. A mintapéldák megértése és utána hasonlók sorozatos megoldása megadja a magabiztosságot, ami kell a folytatáshoz.


Nem mindenkinek megy ez csípőből. De esetleg több munkával, jó magyarázó segítővel mindenki képes rá.

2020. nov. 4. 10:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/12 anonim ***** válasza:

A mai oktatás olyan, amilyen. Egyre több a rossz. Ha az oktatásra nincs pénz, ha lesajnálják, megalázzák, akkor a társdalom is így áll hozzá. Mi ennek a következménye? Például az, hogy mondjuk 30-40 éve minden évben 2-300 matematika szakos tanár végzett, addig az utóbbi években van, hogy tíznél kevesebb. És csodálkozunk, hogy sok tanár gyenge? Pedig ez még csak a kezdet. Ezek évtizedes tehetetlenségű dolgok. Ennyit a tanárokról.


A matematika utálata két fő okra vezethető vissza. Egyfelől a társadalom hagyományosan nehéznek tartja és ez átörökítődik a mindenkori diákra. Másfelől nagyon sok család nem is tudatosan, de úgy nevel, hogy ettől félni, de legalábbis tartani kell. Így már az első osztályban van egy elidegenedés, ehhez egy nem ellően motiváló tanító, és a diák sorsa megpecsételődött, mert a matematika hierarchikus terület. Utólag is lehet persze ezen segíteni, de jellemzően ehhez nem a félelem csökkentésével kezdenek, kevés a türelem és idő, így pedig biztos a kezdeti sikertelenség, amiből a félelem következik.


Kérdező, nagyon jó volt önmagad jellemzése, ez pedig lényeglátásra utal. Vagyis ezt már nem kell tanulni, elég eleinte a lényeget megmutatni. A félelem oka a sikertelenségtől való rettegés, ez tud huzalozódni. Ennek egyetlen ellenszere, ha sikerre tesz szert az ember. Az agynak erre van szüksége a motivációhoz. Sikert ell lehet érni, ha megért valamit az ember, ha sikerül egy példát megoldani.


A megértés kulcsa, ha valamit nem értünk, akkor van olyan részlet, amit korábban tanultunk és akkor se értettük. És ezért előbb azt kell megérteni, a legtöbb esetben ez hozza automatikusan az eredeti probléma megvilágosodását. Gyakran kell mondani magunknak, nem az a baj, hogy nem értem, hanem hogy türelmetlen vagyok. És valóban, ezért nem értjük, úgy véljük, fél óra alatt kéne (mert mondjuk ismerünk valakit, akinek ennyi kell), már eltelt háromnegyed, és nem megy. Innentől az időre koncentrálunk, egyre idegesebbek vagyunk, a motivációnak, sikervárásnak ugrott. A sikertelenség garantált. Ilyenkor inkább pihenjünk vagy strapáljuk agyon magunkat, még véletlenül se járjon azon az agyunk. Aztán essünk neki újra. Hasonló apró trükkök százai vannak, egyik ötven az egyik embernek jó, másik ötven a másiknak. Mindenki egyéniség és egyéni a múltja, sikerhiányának oka. Ha alaposan visszagondolsz, akkor ment, ha laza voltál, nem a mindenáron való igyekezet hajtott, és akkor nem, ha előre féltél az eredménytől. Ez az "önbeteljesítő jóslat".


A konkrét problémáról, a geometriáról. Némi rutinnal az ember fejből elképzeli a többi terület feladatait, és valami képe csak van. Mert a számolás "hétköznapibb". Itt meg sin(70°) vagy cos(2,3) ez most mégis mennyi? Meg is jön a görcs. Pedig egyszerű, mindig mínusz egy és plusz egy között, bármi is az argumentum. A tangens meg elmegy a végtelenbe. Rajzold le, nézegesd, próbáld értelmezni. Itt is igaz ám, a megszokás nagy úr. És miért is van így? Értelmezzük: a definíció szerint a sinus és cosinus egy derékszögű háromszög két oldalának hányadosa. És mindig az átfogó van a nevezőben, az pedig mindig a legnagyobb oldal. Hát persze, hogy nem lehet egynél nagyobb. Naésa tangens? Két befogó aránya. És tudsz te akármilyen kicsi meg akármilyen nagy befogót rajzolni? Hát akkor a hányadosuk is ilyen lesz. Fok meg radián? Mi a helyzet a körrel? Ha körbe megyünk, 360 fok. A kör kerülete meg 2*r*π (egységsugárnál 2π). Most is körbementünk, tehát 2π = 360°. Aztán már csak egy aránypár kell.

Ha meg háromszögek mindenféle adatát kell kiszámolni, mindig visszagondolunk a definíciókra. A leggyakoribb, hogy azért nem tudjuk megoldani a példát, mert nem értjük a kérdést.

Végezetül: e fórum nem alkalmas hosszadalmas magyarázatokra. Azonban legyakrabban csak egy értelmezés, definíció, vagy a geometriai ábrázolás és a számokkal való interpretációja közötti összefüggésre való rámutatás kell. Egy ilyen konkrétum megválaszolható. Kérdezz például privátban konkrétan. Választ fogsz kapni. És visszakérdezhetsz konkrétan. A baj akkor kezdődik, ha félsz ettől.

2020. nov. 4. 14:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/12 A kérdező kommentje:

Kedves válaszolók. Nagy fordulat következett be, ugyanis nem csak eldöntöttem, hogy megtanulom ezt a tantárgyat, hanem életemben először érzem azt, hogy meg akarom tanulni a matematikát. Szeretném, ha hatással lenne rám a matematikai gondolkodás, ugyanis az eddigi tanulmányaim során nem tudta kifejteni a hatását. Talán a tegnapi a fizika óra is benne van ebben, ugyanis a tanár úr nagyon szépen levezette a számításokat a táblánál, ami tetszett nekem. Es természetesen köszönöm a ti szavazataitokat, kommentjeiteket. A félelem kb. 75%-al csökkent, most már elég erős vagyok ahhoz ahhoz, hogy ne csak azért küzdjek ebben a témában, hogy árengedjenek, hanem azért is, hogy jó eredményt érjek el.


Szeretnék intelligens ember lenni, akinek az alapműveltségéhez hozzátartozik az, hogy le tudja vezetni a szögfüggvényeket, vagy az egyenleteket. A matematika egy gyönyörű tudomány, el szeretnék benne merülni.


Köszönöm tehát a támogatásotokat. Majd fogok még írni az oldalra, amikor lesz kérdésem. Sziasztok.

2020. nov. 6. 22:00
 8/12 anonim ***** válasza:

"De van egy ősi mumusom, a matematika."

Ne menj egyetemre. Természettudományos szakra semmiképp. Válassz valami alibi szakot: könyvtár, turizmus, ...

Egyetemen minden természettudomány kőkemén matematikára épül, el fogsz vérezni...

2020. nov. 7. 08:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/12 anonim ***** válasza:
Ennek örülök. :) ha van bármi kérdésed amatematikával, akkor írjál nyugodtan. Nem vagyok matematikus ugyan, de azért van amiben tudok segíteni. Hajrá!
2020. nov. 7. 10:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/12 A kérdező kommentje:

Még ha így is lenne, nekem akkor is megérné, mert elmondhatnám, hogy hallgattam az egyetemen természettudományt. Nem végeztem el, de akkor is ott voltam.


Mások még az érettségiig sem jutnak el.

2020. nov. 7. 10:55
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!