Közgazdaságtani kérdés: az infrastrukturális beruházásokat miért tartják sokan pazarlásnak?
Szerintem a modern gazdaság, meg úgy általában az emberi társadalom alapja az infrastruktúra: utak, vasutak, erőművek, telekom, pénzügyi, oktatási, egészségügyi, szociális infrastruktúra, igazából minden formája olyan haszonnal kecsegtet össztársadalmi szinten, amit nem lehet kifejezni pusztán közvetlen állami megtérülési mutatókkal.
Mégis, szinte minden ilyen beruházást ekéznek akár itthon, akár külföldön, sokszor ezek a hangok messze túl is harsogják a támogatókat. (Drága, fölösleges, sok embert kell kitelepíteni miatta, politikai függőségbe kerül az ország, kettévágja az erdőt stb.)
Legszebb, mikor egy 5 és egy 10 milliós nagyvárost összekötő afrikai autópályára hozzák ki, hogy "fölösleges". Vagy Kenyában a fővárost, Nairobit és a legnagyobb indiai-óceáni kikötőt, Mombasát összekötő infrastruktúrára. Azt felejtik el, hogy egy-egy ilyen beruházás nem csak, sőt, nem feltétlenül meglévő igényeket elégít ki, hanem igényt is teremt, és ez akár hosszú években is mérhető, mire realizálódik.
Én nem gondolom, hogy sokan pazarlásnak tartanák, hiszen nem lényeges, hogy egy átlagember feleslegesnek tartja, hanem az a lényeges, hogy egy adott kormányzat milyennek tartja. Márpedig a kormányzatok (nagyrészük legalábbis, a fejlődő és fejlett országokban biztosan) pontosan tudják, hogy az infrastruktúra iszonyatosan fontos. A kivonulás veszélye minden országban adott, azaz ha valaki nem elégedett az adott helyzettel, egyszerűen odébb áll. Ez természetesen nem csak országok közt, hanem városok közt is jellemző. Gondolod, hogy egy kis faluban nem látják át az infrastruktúra fontosságát? Átlátják ők, de te is említetted, hogy hosszú években realizálódik, egy kis faluban hosszú évek alatt a teljes lakosság eltűnhet. Az infrastruktúra pedig önmagában nem elég. Nem lehet csak közjavakra alapozni a társadalmi jólétet.
A kérdésedben szerepel, hogy "nem lehet kifejezni pusztán mutatókkal". A közgazdaságtan mutatókkal számol. Nem érdekli az emberi jólét, a számokra épít.
A GDP sem méri a boldogságot, természetesen vonhatunk párhuzamot a jólét és a boldogság között, de ez nem minden esetben lesz azonos.
Összességében egy infrastrukturális beruházás esetén olyan tényezőket is figyelembe kell venni, mint a kereskedelem, a demográfia, a gazdasági és szociális háttér, azaz a külső környezet is mérvadó. Másfelől a megtérülési idő egy közjószág esetében nem mérhető egyszerű rátával, sokkal komplexebb, ami miatt nagyobb előkészületet is igényel.
Nyilvánvalóan emiatt rendkívül drágák lehetnek az ilyen nagy volumenű beruházások, számolni kell a fent már általam emlìtettel: az elvándorlás veszélyével.
Ha mégis megvalósul, előfordulhat, hogy sokan drágálni fogják a beruházást, de ez csak amiatt van, mert a közvetlen megtérülés mérése speciális ismereteket igényel, aminek nincs mindenki tudatában
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!