A tehetség meddig mutatkozik meg? Mi az a kor, ami után már egyértelműen kiderül, hogy valaki valamiben jó lesz-e vagy nem?
Pl. nyilván 20 éves kor fölött kezdve már nem lesz valakiből szertorna-világbajnok, mert akkor szokták abbahagyni. De lehet valakiből úgy elismert szaktekintély egy adott területen, hogy csak mondjuk 23-24 évesen kezdi? Tudom, hogy ebben a korban még senki nem késett le semmiről, de általában aki világszerte ismert egy területen, annak úgy kezdődik a története, hogy már 10 éves korában is ez érdekelte. Nem?
Azért kérdezem, mert úgy érzem, van egy-két dolog, amiben elég tehetséges vagyok, és amiben az átlagnál nagyobb a tudásom, mert mindig is érdekelt, viszont most vagyok 22 éves és nem ezekbe az irányokba indultam el. Tudom, hogy elméletileg még tanulhatok akármit, de nem tudom, van-e ennek mégis realitása, mert amiatt, hogy olyanra járok, ami nem érdekel, meg egyéb gondok miatt egyszerűen mintha elszoktam volna a tanulástól. Azt hiszem, azért nem indultam el tudományos irányba, mert mindig azt a választ kaptam, hogy "abból hogy lehet megélni?", és ez tántorított el és vett rá arra, hogy valami olyat tanuljak, ami jobban hangzik ugyan, de cseppet sem áll közel hozzám. Van még ezt esély visszafordítani?
A tudásnak mint olyannak több területe van. Megkülönböztetjük egymástól a kognitív és a pszichomotoros tudást. Mindkét tudásterületet lehet fejleszteni, de mindkettő másképp fejlődik, más fejlődési ívet jár be.
A kognitív tudás azokat a műveleteket jelenti, amiket fejben végzel. Vagyis megoldani egy képletet, megtanulni egy fogalmat, gondolkodni, agyalni valamin az kognitív tudás. A pszichomotoros tudás azt a tudást jelenti, amit úgy végzel, hogy mások által lehet érzékelni. Vagyis a biciklizés, éneklés, írás, a sportok stb. a pszichomotoros tudáshoz tartoznak.
Namost, ha valaki jó akar lenni egy sportban vagy zenében, azaz pszichomotoros területen, azt valóban kicsi korban kell elkezdeni megtanulni, illetve kicsi korban is megmutatkozik már, ha valaki ezekben kivételesen tehetséges. Ha 22 évesen kezdesz el hegedülni, akkor már nem leszel Paganini, az biztos. Vagy ha ekkor kezdesz el úszni, nem lesz belőled Miachel Phelps. Még akkor sem, ha esetleg kivételesen tehetséges lehettél volna belőle. Mert nem kezdted el időben, gyerekkorodban ezeket a tevékenységeket.
A kognitív terület az viszont teljesen más. Karinthy Frigyes bukdácsolt, rossz tanuló volt iskolás korában, mégis az egyik legműveltebb, legtermékenyebb klasszikusként tartjuk számon a magyar irodalomban. Úgy hírlik, hogy Einstein is kettes volt fizikából (ez nem tudom, hogy urban legend-e), de annyi biztos, hogy sok ilyen történet van. A kognitív tudás ugyanis olyan, hogy gyerekkorban nem lehet előre jelezni, hogy milyen lesz. Sokan dicsekednek a gyerekükkel, hogy "4 évesen már tudott írni, jajj, milyen zseni lesz belőle".
Ez nem így van. Sok gyerek megelőzi ilyen korban a társát, de elég sok olyan felmérés van, hogy a későbbi életkorokban ez a tudáskülönbség kiegyenlítődik, sőt, aki 7 évesen még csak dadogva olvasott, 18 évesen lehet, hogy ötös lesz irodalomból; aki meg már 4 évesen folyékonyan olvasott, lehet, hogy hármas. Arra is van példa, hogy valaki általános iskolában utálta a matekot és a fizikát, el nem bírta viselni, középsuliban pedig megszerette, sőt, azzal ment tovább egyetemen.
Vagyis kognitív területeken mindenki egyéni utat jár be, és össze-vissza fejlődik, és sokkal nagyobb szerepe van annak, hogy milyen iskolába jársz, és annak is, hogy magadtól mennyi energiát fektetsz bele. Mert Paganininek születni kell, de pl. egy töri diplomát igazából bárki elvégezhet. Jó persze, történésznek is születni kell, de lehet, hogy aki ma docens egy történész karon, az általános iskolában vagy gimiben hármas volt töriből.
Remélem a hülye példáim rávilágítottak arra, hogy mi a különbség a kognitív és a pszichomotoros tudásterületek között. Kivételként a nyelvtanulást mondanám, mert az is kognitív terület, viszont ha nem kezded el kicsi korodban, akkor 20 éves fejjel már lehet, hogy nehezebben megy a fejedbe egy nyelv, de még ez sem biztos. Szóval ez lehet, hogy valamennyire kivétel, de amúgy az összes többi tudományt nyugodtan elkezdheted 22 évesen, még simán érhetsz el benne sikereket!
Van egy ismerősöm, aki 36 évesen kezdett el altajisztika szakon tanulni (addig plakátokat ragasztott meg ilyen alja munkákat végzett). Ma már egyetemeken tart előadást a török nyelvekből. Szóval hajrá!
Van pár dolog, amiben úgy érzem, tehetséges vagyok, csak nem kezdtem el. Ilyen pl. a szertorna és a zongora. Apám szertornász volt, és én is kifejezetten olyan alkat vagyok. De nem járattak rá. A zongora is ilyen, nagyon jó hallásom van, csak nem tanultam. Mindazonáltal úgy érzem, még ezt bepótolhatom.
Én olyan vagyok, hogyha valami érdekel, abban magamtól is elmélyedek, csak most egy olyan korszakomban vagyok, hogy szinte semmi sem motivál. Attól félek, hogy úgy elszokok a tanulástól, hogy vissza se fogok rá tudni szokni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!