Hogy bizonyítanád be, hogy minden kérdésre létezik válasz? Vagy nem mindenre van?
Attól függ mi számít válasznak? A "nem tudhatjuk" például válasznak számít? Szerintem nem...
Így például: Átlagosan hány naponta vágta a lábkörmét az eldorádói kék aranylufi-zabáló szörnyeteg, mielőtt elsüllyedt a Bermuda háromöszgben? :)
Ha minden kérdésre lenne válasz, akkor mit válaszolnál arra a kérdésre, hogy melyik az a kérdés, amire nincsen válasz? (Mondjuk ez is kikerülhető egy "nincs ilyen kérdés"-sel... csak hát az nem a "melyik" kérdőszóra válasz :) )
Válasznak nem azt tartom, hogy adunk rá egy választ hanem, hogy a válasz pont azt az információhiányt elégíti ki, amire a kérdés vonatkozik.
Például erre, amit írtál:
"Átlagosan hány naponta vágta a lábkörmét az eldorádói kék aranylufi-zabáló szörnyeteg, mielőtt elsüllyedt a Bermuda háromöszgben?"
..az lehet a válasz, hogy:
Egyszer se. (Mivel, ami nem létezik az nem tudja levágni a körmét.)
Arra, hogy:
"Melyik az a kérdés, amire nincsen válasz?"
...passz..
Te?
A fényesre csiszolt ágyúgolyó megcsúszik az oszlopon és tovább száguldozik, miután lecsúszott valamelyik oldalán.
:D
A kérdés nagyon is jogos. Az első kérdés az, hogy vajon létezik-e az, amiről kérdezünk.
Az arisztotelészi logika feltételezi, hogy amiről beszélünk, az létezik is, legalábbis a logikai környezetben. Arisztotelész szerint minden vagy igaz, vagy hamis. Arisztotelészi rendszerben tehát, ha állítást illetve kérdést fogalmazunk meg egy X dologról, akkor az állítás vagy kérdés valóságtartalma nem függ attól, hogy X dolog létezik-e, mivel elfogadjuk, hogy amiről beszélünk, az létezik. A modern logika ebben a kérdésben megengedőbb.
A fenti aranylufi-zabálós kérdést, az arisztotelészi logika szerint csak akkor lehet feltenni, amennyiben a beszélő BIZTOS benne, hogy ez a dolog létezik/létezett. A modern logika szerint a kérdés feltehető akkor is, ha biztosan nem létezett. Az már logikai rendszere válogatja, hogy ilyenkor bármilyen válasz megengedett (hiszen egy nemlétező objektum akárhányszor is vághatta a körmét), vagy pedig csak a 0 engedett meg (hiszen egy nemlétező objektum nyilván 0-szor vágott körmöt), esetleg csak kitérő válasz engedett meg, hiszen a „nem vágott körmöt” feltételezi, hogy létezett (csak hosszú volt a körme, mivel nem vágta).
A paradoxon egy jó meglátás. Az előző válaszoló annyiban téved, hogy mindenképpen választ próbál erőltetni, és feltételezi, hogy a vasgolyó fényes, és hogy képes megcsúszni. Azonban ha úgy teszem fel a kérdést, hogy mi történik a megállíthatatlan és eltéríthetetlen golyóval, ha elé áll az áttörhetetlen és kikerülhetetlen fal, akkor máris megválaszolhatatlan a kérdés. (A visszapattanás is eltérülés, így a golyó csak egyenesen tud továbbhaladni – ha tud.)
Itt megint beleakadunk abba, hogy beszélhetünk-e olyan dolgokról, amik nem léteznek, vagy nem vagyunk biztosak a létezésében.
És van itt még valami, amit Gödel tételének hívunk.
Eredeti megfogalmazása szerint:
Minden ellentmondásmentes, a természetes számok elméletét tartalmazó, formális-axiomatikus elméletben megfogalmazható olyan mondat, mely se nem bizonyítható, se nem cáfolható.
Kicsit generikusabban megfogalmazva
Minden elég erős, ellentmondásmentes elméletben van olyan mondat, mely eldönthetetlen, miközben igaz .
Itt az „elég erős” elméletet nem fejti ki, csak intuitíve használja. Azonban az egy tudományos alapigazság (axióma), hogy a világ teljes egésze nem vizsgálható közvetlenül, maximum elméletek állíthatóak fel róla. És bármilyen erős is legyen az elmélet, mégis marad benne olyan kérdés, amire nem lehet választ adni.
Vagyis a Gödel-tétel bizonyítja, hogy a világunkban mindig lesznek olyan kérdések, amikre nem adható válasz, illetve ki kell lépni a logikai rendszerből, hogy választ találjunk.
Akkor (ha Gödel tételéből indulunk ki) az eredeti kérdésre ugyan nem találtunk még választ (tehát, hogy minden kérdésre létezik-e egy válasz) de találtunk egy feltételt, ami szükséges ahhoz, hogy létezhessen mindenre válasz.
Mégpedig ennek az a feltétele (továbbra is Gödel tételéből kiindulva), hogy mindig legyen egy nagyobb logikai rendszer mint amiben éppen mozgunk. (Mert ha elérkeznénk a legnagyobbhoz, akkor (a tétel szerint) még mindig volna legalább egy megválaszolatlan kérdés viszont nem volna hova "kilépni".) Röviden megfogalmazva tehát a világnak végtelennek kell lennie ahhoz, hogy minden kérdésre találjunk választ.
Viszont ha a világ végtelen, akkor végtelen sok kérdésnek is kell lennie.
De hogyan bizonyítható be bármi is egy olyan dologról, ami végtelen?
Lehet, hogy itt már csak a tapasztalás segít és a logika nem képes megoldani a problémát?
Magad válaszolsz a kérdésre:
- Ha a világ végtelen, akkor minden kérdésre van válasz, mivel elvileg mindig nagyobb logikai rendszerbe léphetünk.
- Ha a világ nem végtelen, akkor biztosan van legalább egy kérdés, amire nincs válasz.
Akár végtelen, akár nem, egy véges emberi rendszerben mindig lesz kérdés, amire nem találunk választ, még ha létezik is, hiszen vagy nem tudunk végtelen ideig a válasz után kutatni a végtelen univerzumban, vagy egyszerűen nincs is válasz. A kérdés innentől meglehetősen elméleti, hiszen a kérdés és a válasz emberi fogalom, az univerzum elég jól elműködik anélkül is, hogy mi tudjuk a választ egy adott kérdésre. Ilyen módon azt legalábbis be tudjuk bizonyítani, hogy mindig lesz olyan kérdés, amire korlátainknál fogva nem tudunk válaszolni.
Szerintem a gyakorlatban egy válasz keresésére adott erőforrást érdemes elhasználni, és utána függetlenül attól, hogy találtunk-e valamit, abba kell hagyni a keresést.
Egyébként a logika mindig absztrakció, a mindennapi életben a tapasztalat többet ér. Vajon mit érsz a mindennapi életben egy olyan kérdéssel, amire logikai úton választ kapsz, ám a válasszal semmire se mész?
Szerintem az előbbi gondolatmenetem nem teljesen megoldás az legelső, kiírt kérdésre.
Mert a gödeli tétel azt mondja csak ki, hogy minden rendszerben lesz egy megválaszolhatatlan kérdés de ez nem azt jelenti, hogy ha egy nagyobb rendszerbe lépünk akkor biztosan meg is találjuk a választ arra a kérdésre. Ha jól értem a gödeli tételt.
Tehát abból, hogy a világ végtelen még nem következik, hogy létezik is minden kérdésre válasz de ha létezik mindenre válasz az csak úgy lehet, hogy a világ végtelen.
De azzal egyetértek, hogy ha véges, akkor (legalábbis a gödeli tétel értelmében) nincs minden kérdésre válasz.
És még annyi, hogy szerintem azért kérdés és kérdés között van különbség aszerint, hogy abba kell-e hagyni a keresést vagy nem. Úgy gondolom, vannak az életben olyan kérdések, amikre életünk végéig keresni kell a választ, még ha nem is találjuk meg évtizedekig. Amit feltettem az valószínűleg nem ilyen fontos kérdés:)
Főleg, hogy már ilyen késő van:)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!