Az iskolai bullying az a természetes szelekció része és az embereknél ez programozott dolog?
Mondjuk zöldeztem csak az ADHD-val óvatosabb lennék ebben a formában. A népességnek csak az 5-10%-ánál figyelhető meg és nem vetíteném ki se pozitívumként, se a népesség teljességére sem. Az ADHD, vagy az annak megfelelő adottságok hiánya mellett más adottságok előtérbe tudnak kerülni és nagyon kérdéses, hogy mit nevezünk adottságnak és mit betegségnek. Mindenesetre akinek nem ment valami annak ment valami más a kreatív vagy művészeti dolgokban jó lehetett (és sok másban).
Amúgy a paleolit társadalmakban valóban már a fiatalok tanulták nyilván a teendőket és gyorsan kiderült, hogy kinek mi az erőssége és érdeklődése és ha megnézzük alapvetően még ma is így működik a modern társadalom és nincs kötelezően kiosztott fizikusi pálya, ha valaki matek tanár vagy pénztáros szeretne lenni. És bár nem népszerű manapság, de mindegyik munkára szükségünk van, méghozzá teljes mértékben szükségünk van - csak ez szokatlanul hangzik manapság, mert a csapból is a diploma folyik... Amúgy a törzsi közösségekben is volt már a mai diplomának megfelelője, ami a vadásszá avatás volt. Jó, mondjuk papírt nem adtak róla, de az bizony megfelelt a mai iskolai bizonyítványnak vagy lediplomázásnak. Csak akkoriban a fő és legjobb vadász vezette az oktatást, megtanított mindent és talán már nagyon régen is a tábortűznél tánccal ünnepelték meg a vadásszá és egyben felnőtté válást.
És talán egy érdekesség kapcsolatosan... Készítettek egy ismeretterjesztő filmet ausztrál őslakossal vs egy német túlélő specialista egy hetes útja egy kijelölt helyen. Azt hihetnénk, hogy a mai specialista sokkal jobb lesz mindenben... Nem igazán. A két résztvevőt két filmes stáb követte és az igaz, hogy fél nappal korábban tette meg a túlélő szakértő a távot, és mutatták ahogy érkeznek már a távolban. Viszont a szakértő hajtotta magát, mert nyilván győzni akart, de ahogy beérkezett a célba mint aki halálán van. Nem volt cipője, a lábai felduzzadva és kisebesedve, a szája annyira ki volt száradva, hogy véresre kirepedezett és duzzadt volt, az arcán a sürgősségi ellátás igénylésének kb minden jele. Az ausztrál őslakos meg - jelezték, hogy na fél nap különbséggel már érkezik a messzeségben - olyan kényelmes sétában amint aki még a reggeli kávéját sem itta meg. Persze egyáltalán nem volt semmi baja. Mutatták ahogy vizet keresnek, és a szakértő gyakorlatilag nagyjából végigszomjazta a távot, míg az őslakos egyszerűen kényelmesen (!) keresett vizet, és talált is. Szóval a helyzet az, hogy bár nem volt anno mobiltelefon, de bőven volt mit tanulniuk a régieknek is, amit meg mi nem tudunk. Mi tudunk egy gyári munkát végezni, számítógépet használni és bankszámlát nyitni, de nem tudjuk a holdfázisokat olvasni és hogy melyik növényt mikor és hol lehet szedni, megbecsülni az időjárást.
Nem tudunk tájékozódni a nyílt vízen iránytű és térkép nélkül, mint a polinéz hajósok - mégpedig pontosan. Ők a Nap, Hold és csillagok járását nézték, a madarak mozgását és nagymértékben a kezükkel mérték meg a tengeráramlásokat és azokból tudták a "térképet". És bizony kézzel és nem műszerekkel mérték a tengeráramlásokat mégpedig használhatóan, nem is beszélve a tengeráramlások felismeréséről. És más egyebeket is figyeltek, a hullámzást, stb. És hajlamosak vagyunk nulla szintre bemérni az ismereteiket, de az nagy tévedés ám. Az ausztrál katonaság konkrétan inkább körbejárta és begyűjtötte az őslakosok ismereteit, mert felismerték, hogy nagyon jól ismerik a vidéket - nyilván jól, mert volt rá ötvenezer évük. Meg felmérték az őslakosok memorizálási módszerét és meg voltak lepve mennyire hatékony. Hozzá tartozik, hogy a régiek összes tudását is 50000 éve adják tovább (és ne cseréljük össze a gyerekek közötti továbbadós játékkal).
Monash Egyetem - Ausztrália (inkább csak mutatóba, nem kell elolvasni):
Egy új tanulmány szerint az ősi ausztrál őslakosok memóriaeszköze jobb, mint az „emlékezetpalota” tanulás az orvostanhallgatók körében
A kérdező elmélete ott bukik meg, hogy iskolai bullyngnál nem a jobb/erősebb bántja a gyengébbet, kisebbet. Elég egyértelmű, hogy teljesen véletlenszerű dolog miatt közösítenek ki embereket, amelyek között ugyan lehetnek "előnytelen" tulajdonságok (kapafog, szőrösség) is, de nem ritka, hogy semleges tulajdonságok (szőke, vagy göndör haj), sőt akár pozitív dolgok (pl. kardvívás, lovaglás) miatt is a bullyng keresztüzébe kerülhet valaki. A hasonlataimat saját köreim tapasztalatából vettem.
A bullyng nem "szelekció", hanem egy kóros viselkedésmintázat, aminek nem szabadna felmentést adnunk.
Állati történet.
Afrikában elefántbébiket mentettek, nevelgettek, aztán a kamasz ifjakat visszatelepítették egyberdős szavannás részre.
Azt látták az állatvédők , hogy a kamasz elefántfiúk szét bullyzták az erdő szinte minden fáját, erejüket bizonyítandó.
Rájöttek, hiba volt egy korosztályt kirakni, abból baj van, ha nincs öreg elefánt a környéken, aki a renitens ifjakat ráncba szedi.
Amiért szerintem ez hasonlít az iskolához az az, hogy a gyereket korosztályonként összezárjuk. Aztán csodálkozunk, hogy tombolnak. Ja, meg méricskéljük őket ez csak kétharmad fiam, ez egy karó. Azt, ahonnan bejár már jobb ha nem is gondolom végig.
Az elefántok fáknak esetek neki és nem egymásnak és a gyerekek nem állatok. Ez meg talán nagyon ritka példa, hogy a zaklatott erősebb és ne fordítsuk már meg a közismert iskolai zaklatás alap felállását. Talán van néha olyan is és általánosan nem arról van szó, hogy az erősebbet a gyengék bántják - honnan veszünk már ilyeneket...
School bullying - wiki
"A zaklatónak hatalma van egy másik diák felett olyan tényezők miatt, mint a méret, a nem, az életkor, a társak között való helyzet és/vagy a többi tanuló segítsége. [25] [26] A fiúk körében a zaklatás általában erőbeli különbségekkel jár; a lányok körében a zaklatás inkább a fizikai megjelenés, az érzelmi élet és/vagy a tanulmányi státusz különbségeire irányul."
"Egyes zaklatók testi fogyatékos , például beszédhibás (pl. dadogó) társakat céloznak meg."
A zaklatás típusai /
"Ide tartozik a verbális, fizikai, pszichológiai, internetes és szexuális zaklatás. A közvetlen zaklatás az áldozat elleni nyílt fizikai vagy verbális támadásra utal."
"csoport által elkövetett zaklatás"
A zaklatók jellemzői /
"A zaklatás több fő kategóriáját azonosították. Coloroso megjegyezte, hogy egyes zaklatóknak felsőbbrendűnek kell érezniük magukat másoknál (a „magabiztos zaklató”). Az alacsony önértékelésű zaklatók gyakran megpróbálnak lebuktatni másokat (a „társadalmi zaklató”). Más zaklatók keménynek tűnnek, de gyávák; hajlamosak arra, hogy keménynek nézzék őket (a "teljesen páncélozott zaklató")."
"A zaklatáshoz kapcsolódó egyéb tényezők az alacsonyabb iskolai teljesítmény és a magasabb önértékelés."
"A megfélemlítés gyakran azokat célozza meg, akik különböző okokból úgy vélik, hogy védtelenek, mások vagy gyengék."
Az áldozatok jellemzői /
"A zaklatás áldozatai általában fizikailag kisebbek, érzékenyebbek, boldogtalanok, óvatosak, aggódóak, csendesek és visszahúzódóak."
"Az áldozattá válás másik kockázati tényezője az alacsony önértékelés; az alacsony önértékelés azonban a zaklatás következménye is lehet."
Zaklatók /
- Tanulmányok kimutatták, hogy a zaklatók több barátjuk van, mint áldozatul esett gyerekek.
- A fejlődési kutatások azt sugallják, hogy a zaklatók gyakran erkölcsileg elzárkóznak, és egocentrikus érvelési stratégiákat alkalmaznak.
- A zaklatók gyakran olyan családokból származnak, amelyek a fegyelem fizikai formáit alkalmazzák.
- Azok a serdülők, akik erőszakot vagy agressziót tapasztalnak otthonukban, vagy negatív kortárs kapcsolatok befolyásolják őket, nagyobb valószínűséggel zaklatnak. Ez arra utal, hogy a pozitív társas kapcsolatok csökkentik a zaklatás valószínűségét.
- A zaklatók mentális egészségi zavarok jeleit mutathatják.
- Lisa Garby tanulmánya azt mutatja, hogy a középiskolás zaklatók 60%-a 24 éves korára legalább egy büntetőítéletet kap.
Persze ha tudtok rá valami kimutatást, hogy többnyire az erőseket zaklatják a gyengék... csak kétlem. Inkább szerintem nem a legerősebbet, hanem testileg magasabbat még igen. Az osztály legsportosabbját és leg talpraesetebbjét tuti nem fogják zaklatni. De tévedhetek, úgyhogy mutassatok valamit hozzá, de meglátásom szerint az alábbiak a fő terület.
Akiket a leginkább zaklatnak:
okosabbak, jobb tanulók
rossz tanulók
etnikai kisebbségűek
másképpen öltözködőek
introvertáltak, zárkózottak, magányosak
újak az osztályban vagy az iskolában
túlsúlyosak
vékonyak vagy alacsonyak
ügyetlenek
szegények
szép lányok
arc vagy testi szokatlanságok
testi fogyatékosak
mentális problémákkal rendelkezők
tanáraikkal jó kapcsolatot ápoló gyerekek
Igen, és akik sokszor félre néznek, azok a tanárok.
Mikor a fiam miatt beszéltem az osztályfőnökkel, csak a kezét teregette. Amikor a töritanár rajta kapta az elkövetőt, és kiderült, hogy lehet következménye? Már üzent is anyuci, hogy jajj de szeretne a fia barátkozni az enyémmel, csak a másik gyerek a hibás...ja igen még volt egy háttérből manipuláló társa is.( Az övé, az enyémnek már a fejét verte a falba viccből persze)
Mi meg már az iskolaváltáson gondolkodtunk.
Amit felsoroltál állt a fiamra : legfiatalabb, apró , későn serdülő és piszokul jó memóriájú kikölyök volt.
Szinte el se akartam hinni, hogy ennyitől meg tud állni.
Kell a felnőtt!
“ A zaklatónak hatalma van egy másik diák felett olyan tényezők miatt, mint a méret, a nem, az életkor, a társak között való helyzet és/vagy a többi tanuló segítsége. [25] [26] A fiúk körében a zaklatás általában erőbeli különbségekkel jár; a lányok körében a zaklatás inkább a fizikai megjelenés, az érzelmi élet és/vagy a tanulmányi státusz különbségeire irányul.”
Hát , igen, ezt bármelyik állatfajra behelyettesítve elmondhatnánk, hogy találó. Megy a státuszért, dominanciáért való harc, ami tini korban még féktelen (ilyen lenne felnőtt korban is nevelés, büntető törvények nélkül), az erősebbnek dominánsabb pozícióban kell éreznie magát mert természetes jogának érzi azt, hogy ez neki kijár, szépen maga mellé állít még 3-4 hasonlóan erőset, aztán együtt ledominálják az egész csoportot mert azok meg félnek szembeszállni velük. Egyébként a felnőtt kori dominanciaharcban is ez megy (például az üzleti élet a teljes mértékben olyan mint egy általános iskola) felsőbb körökben, aki beáll simán melósnak, alkalmazottnak ott nyilván a harc nem ennyire kegyetlen. Na de a lényeg valahol ott van, hogy ez valamilyen természeti izé.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!