Kezdőoldal » Tudományok » Társadalomtudományok és bölcsészet » Miért nem engedélyezik a...

Miért nem engedélyezik a diákoknak a dolgozatírásnál, akár érettségin a telefon használatát?

Figyelt kérdés

A tanárnak az a lényeg, hogy időre meglegyenek a válaszok. Ha a diákok ezt képesek teljesíteni az internetről is, az miért ér kevesebbet, mint aki bemagolta, fejből le tudja írni? Nemcsak az a képesség, hogy valaki fejből képes megjegyezni egy csomó mindent, hanem az is, hogy egy nagy csomó adat közül kitúrni a helyeset, a megfelelőt. Ráadásul pont ez az egyik legnagyobb rákfenéje korunknak, a big data kezelése, ennél például sokkal effektívebbek lennének olyan emberek, akik gyorsan képesek kiszűrni a kellő adatokat óriási adattömegből is.

A képleteknél, számolásoknál meg úgyis az a lényeg, hogy érti-e a diák, a tanár által összeállított feladatsor megoldásait úgysem találja meg az interneten.



2022. nov. 24. 02:32
1 2 3
 11/29 anonim ***** válasza:
67%
8: Ez a trend bőven 95 előtt, kb. a 70-es években születetteknél kezdődött, amikor még sehol sem volt általános internethasználat. A másik, hogy az IQ-teszt nem műveltséget, olvasottságot mér. Wechsler teszt verbális IQ moduljánál is inkább azon van a hangsúly felfogod-e mit jelent egy szó, mi az összefüggés közöttük, milyen a szövegértésed, olyan kiemelkedő műveltséggel nem kell rendelkezni hozzá. Úgy tűnik inkább az a helyzet, hogy magasabb IQ-val jobban, gyorsabban megérted, feldolgozod, rendszerezed az információt olvasás során, és nem lesz magasabb IQ-d több olvasástól. Tehát ez legjobb tudásunk szerint nem áll ilyen erősen, ilyen irányú összefüggésben az olvasással. Hogy mi áll a csökkenés mögött, arra meg sok magyarázat van pontosan nem lehet megmondani, mert nehezen mérhető milyen változások, milyen úton hogyan hatottak rá. Mivel az IQ mögött azért egy nagy adag genetika is van, a változásokra politikailag nem túl korrekt tudományos magyarázatok is vannak. Azt viszont nem írom le mert nem a kérdéshez tartozik, aki akar utána olvas :D Mert ettől függetlenül olvasni, és dolgokat memorizálni fontos. Sokan mondják hogy nincs jelentősége a memóriának, meg az elméletnek de bizony a gyakorlatban, a munka világában a rutint az adja, hogy te bizonyos írott és nem írott dolgokat megtanultál, megjegyeztél és munka közben ezeket már pillanatok alatt elő tudod hívni és alkalmazni az adott helyzetre. Életképtelen leszel mint munkaerő, ha semmit nem tudsz megtanulni rendesen.
2022. nov. 24. 07:06
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/29 anonim ***** válasza:
100%
De jó is lenne ha valaki orvosnak tanul a műtét közben a neten keresne hogy mit lehet atvágni, nem? 🤦🏽‍♀️🤦🏽‍♀️
2022. nov. 24. 07:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/29 anonim ***** válasza:
92%

#11


"Mivel az IQ mögött azért egy nagy adag genetika is van, a változásokra politikailag nem túl korrekt tudományos magyarázatok is vannak."


Az általános IQ csökkenés mögött viszont nem ez áll, mert családokon belül is megfigyelték a hanyatlást. Szóval valószínűleg környezeti ártalom.

2022. nov. 24. 07:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/29 anonim ***** válasza:
20%
Mert az elavult magyar oktatás még mindig a lexikális tudásra megy rá, nem tart lépést a világgal. Manapság, a szélessávú internet, a számítógépek és az okostelefonok korában nem arra van szükség, hogy fejből tudd, mikor volt a rigómezei csata, hanem hogy ha egyszer szükséged lesz erre az információra, gyorsan utána tudj nézni.
2022. nov. 24. 08:01
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/29 anonim ***** válasza:
60%
Egyébként az ellenérvekben is van igazság. A gyors és eredményes (!) információkeresés nagyon fontos készség lett, de az iskolák erről mintha nem igazán vennének tudomást.
2022. nov. 24. 08:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/29 anonim ***** válasza:
83%
Én betennék az érettségire olyan feladatot, hogy a számonkérés idejére kapsz egy hitelesített kütyüt egy előre elkészített adatbázissal, és meg kell benne találnod a számodra fontos információt.
2022. nov. 24. 08:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 17/29 anonim ***** válasza:
94%

Amíg azt sem tudod mit keress, addig lehetsz egy jó keresö eredménytelenül.

A megfelelö rendszerben való gondolkodást tanítják meg iskolában. Ha van egy jó képed adott dologról, érted és tudod az összefüggéseket akkor nem kell feltétlenül minden apró részletet fejböl tudni. Ha nem érted a dolog müködését akkor nem fogod tudni összetenni a részletinformációkat, nem fogsz tudni problémát megoldani, alternatív megoldást találni, hanem ki kell keresnek minden apróságot hozzá, rengeteg felesleges adattal, amit aztán ha szerencséd van össze tudsz rakni. Régies példával élve nem mindgy hány lexikont kell kiolvasnod ahhoz, hogy megtaláld a megfelelö választ.

2022. nov. 24. 08:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/29 MDaniel98 ***** válasza:
93%
Így lényegében bármit ki lehet puskázni, annak meg semmi köze a tudáshoz. Én is megtudok találni mindenféle fizika-képletet, meg kémia reakció leírását z interneten, de ha nem tudom hogy az mire jó, akkor megette a fene.
2022. nov. 24. 09:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/29 anonim ***** válasza:
100%

Nem minden problémára található konkrét megoldást az interneten.

Honnantudhatnám-mal és MDaniel98-cal értek egyet, és erre itt van egy példa:

Feltettem egy elektrotechnikai kérdést az egyik kollégámnak. Hosszú ideig keresgélte a megoldást az interneten, de hiába, arra a feladatra konkrét megoldást nem talált. Itt van a probléma, ha egy olyan feladat kerül elő, amire nincs kész megoldás az interneten, akkor megáll a tudomány. Pedig a fenti példánál csak az elektrotechnika alapvető összefüggéseinek ismeretére és azoknak a konkrét feladatra való alkalmazására lett volna szükség, de, ha már valamin gondolkodni kell, az nem megy. Például, ha nekem kellene egy atomfizikai kérdést megoldani, azt sem tudnám mit keressek. Az adott szakmában való megfelelő ismeretek és jártasság nélkül egy konkrét probléma megoldása nem fog menni. Persze az interneten kereshetők hozzá anyagok, de, ha nem értünk hozzá, akkor azt sem tudjuk mit keressünk és azt sem, hogy a megtalált információk hitelesek-e vagy nem.

2022. nov. 24. 10:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/29 2*Sü ***** válasza:
79%

Az életben számos területen lehet használni külső segítséget. Ez rendben is van. De ahhoz, hogy tudd, hogy pontosan mit akarsz kérdezni, kitől és hol, ahhoz kell egy megalapozott alaptudás, különben a kérdésed értelmetlen, értelmezhetetlen lesz, eleve rossz irányban haladáshoz fogod keresni az újabb lépést.


Az érettségin nem feltétlenül arról adsz számot, hogy mennyire mély ismereteid vannak a történelemről, irodalomról. Egy kicsit arról is persze, az is lényeges, hogy ha 30 évesen meghallod mondjuk Ady Endre nevét, akkor nagyjából el tudod helyezni a világban, hogy nem egy XIV. századi fizikus volt, meg nem is egy XVII. századi hadvezér. De azon kívül, hogy költő volt, azon kívül van róla valamiféle képed. Az meg a tanulás sajátossága, hogy ahhoz, hogy 1 egységnyi tudás vázlatosan megmaradjon hosszabb távon a fejedben, ahhoz 10 egységnyi tudást kell elsajátítanod, és rövid távon ismertnek tudnod.


De szerintem a fontosabb az érettségi szempontjából, hogy általánosságban vagy képes a különböző területeken úgy megtanulni dolgokat, hogy érted is az összefüggéseket. Hogy most ez a matematika vagy a történelem, az szinte mindegy is, a lényeg, hogy képes vagy egy rendszert megismerni és átlátni. Ez fontos skill az életben, mert kvázi bármi is lesz a munkád, annak végzéséhez szükséged lesz az ismeretek elsajátítására, az alapismeretek „mankó” nélküli ismeretére, és szükséged lesz a lexikális tudáson túl annak az ismeretére is, hogy ezek hogyan kapcsolódnak össze, milyen hierarchiát, milyen dinamizmust jelentenek.


~ ~ ~


Az egyetemen voltak olyan vizsgák, amiknél bármit lehetett használni (könyvet, jegyzetet), és ezek voltak a nehéz vizsgák. Mert az ilyen vizsgákon nehezebb kérdések is voltak, sokkal alaposabb alapismeretre volt szükség ahhoz, hogy a rendelkezésre álló idő alatt megtaláld a feladatok megoldásához szükséges extrákat. Mert attól, hogy használhatsz könyvet, internetet, akármit, de nincs semmiféle tudásod, gyakorlatod, akkor hiába minden külső tudás, nem fogsz tudni értelmezni egy szöveges feladatot, abból felírni egy másodfokú többismeretlenes egyenletrendszert, és megtalálni annak a megoldási módját. Felteheted persze GYK-n a kérdést, de mire releváns választ kapsz, addigra vége az érettséginek. Maximum az fog előnyt jelenteni ez a lehetőség, aki meg tudja szervezni, hogy egy jó képességű, *valódi* tudással rendelkező ember éppen kéznél legyen.


Az érettségi használhatsz mondjuk atlaszt, szöveggyűjteményt, függvénytáblázatot – nem kell mindent fejből tudnod – de alaptudás és megértés nélkül ezzel nem sokra mész. Akkor tud ez segítség lenni, ha tudod, hogy mit nem tudsz, és tudod mit, hol és hogyan találsz meg benne.


És így is komolyabb problémát okoz, ha valaki összepuskázik vizsgákat, a szakdolgozatot összeollózza a neten talált dolgokból, valódi szakember ismerősök segítségével, aztán ott áll egy diplomával, de valójában rosszabb esetben egy szakbarbár, rosszabb esetben egy kontár, de jól eladva magát, nekem lesz majd konkurenciám, meg az ő gányolásait miatt nekem okoz majd problémát.


~ ~ ~


Az érettségivel egy alapvető tudásról, készségről adsz számot. Teljesen rendben van, hogy azt méri, hogy a magad erejéből mire vagy képes.

2022. nov. 24. 12:35
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

További kérdések:





Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!