Polgári utasszállító gépeken is vannak titkosított
rendszerek, paraméterek?
Figyelt kérdés
Az ugye köztudott, hogy a katonai gépek bizonyos adatai (sebesség, manőverezhetőség) nem nyilvánosak, és a rendszereik pontos képességei sem. Lehet látni felvételeken is, hogy még a képernyőket is kitakarják a gépeken, nehogy valami kiszivárogjon.
Ilyen jellegű óvintézkedések vannak a polgári gépeken, vannak ott is olyan üzemmódok, kapcsolók, rendszerek, képernyőfelületek, amik titkosítottak és nem elérhetőek a nyilvánosság számára semmilyen formában?
Lehet, hogy vannak, de azért ezeket nehezebb titokban tartani, tekintve, hogy kereskedelmi forgalomban kaphatók, és a típusra szóló oktatás sem titkos. Esetleg a kommunikációs csatornák védelme, irányítókkal való elektronikus kapcsolat protokolljai, de azokról is inkább csak kevésbé beszélnek, nem reklámozzák, de ha valaki nagyon akarja, meg tudja szerezni. (Pl. állítólag a 9.11 kéretlen pilótái is végigcsinálták a pilótaképzést. Mondjuk az is igaz, hogy azóta történt pár megelőző intézkedés.)
2019. jan. 30. 15:18
Hasznos számodra ez a válasz?
3/6 A kérdező kommentje:
Értem. Én például hallottam, hogy titkos fórumokról kiszivárogtak megszakíthatatlan autopilotákról szóló értékelések, olyan automatikus korlátozás, ami nem engedi a gépet letérni a betáplált és jóváhagyott útvonalról, stb.
2019. febr. 6. 17:15
4/6 anonim válasza:
"megszakíthatatlan autopilotákról szóló értékelések"
Elég furcsa lenne, ha a pilóták sem tudnák megszakítani. Például ha egy vihart vagy másik gépet kell elkerülni, akkor ez okozhat gondot. Elképzelhető, hogy vannak ilyen fejlesztések, tesztek, de biztos nem arról van szó, hogy teljesen megszakíthatatlan lenne. Olyat esetleg el tudok képzelni, hogy mondjuk egy gomb megnyomása után csak a földről lehet újra engedélyeztetni.
2019. febr. 16. 17:27
Hasznos számodra ez a válasz?
5/6 A kérdező kommentje:
Elvileg pont azért van ez a rendszer, hogy a pilótafülkéből ne lehessen felülírni. Azt rebesgették, hogy igen komoly, minisztériumi jóváhagyással egy operátori központ átveheti az irányítást, ezt 9/11 után szerelték be a gépekbe, és ezzel akarják megakadályozni a gépeltérítéseket. Ezért is volt furcsa, hogy amikor a pilóta belevezette a gépet a hegybe, miért nem vette észre a kezelőközpont.
2019. febr. 17. 12:27
6/6 anonim válasza:
Azért egy gép az útja során nem feltétlenül van folyamatos kapcsolatban a földdel. Vannak időszakok, amikor távol vannak minden reptértől vagy irányítóközponttól, és nincs kapcsolatuk. Ilyenkor csak a radaron látszanak, de beszélni egymással nem tudnak. (Műholddal megoldható lenne, de valamiért mégsem elterjedt.) Általában egy-egy reptér közelében szoktak bejelentkezni, felvenni velük a kapcsolatot, vagy pl. vészhelyzetet jelenteni, stb. A műholdas földi irányítás elvileg működhet, de ha megszakad a kapcsolat, akkor sem válhat irányíthatatlanná a gép. A pilóták teljes kizárása a rendszerből túl nagy kockázat. Vannak esetek, amikor mérlegelni kell, hogy az eltérítés vagy támadás esetleg kisebb kockázattal jár vagy jobban kezelhető helyzet, mint az irányíthatatlan gép.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!