Miért zuhan le egy utasszállító gép ha leszakad a függőleges vezérsík?
Tegyük fel leszakad egy 777-es függőleges vezérsíkja, attól még a felhajtóerő, irányíthatóság megmarad.(emelkedés, süllyedés, jobbra, balra képes mozogni)
(hülye példa de a madaraknak sincs hasonló)
A szárnyakon lévő lapátok tartják függőlegesen egyensúlyban a gépet. A függőleges vezérsík pedig a vízszintes egyensúlyért felelős. Ha elveszti ezt a szárnyat, akkor a gép elkezd forogni a hosszirányú tengelye mentén, valamint el is csavarodik oldalirányba, mert a farokrészen nincs leszorító erő, így az önálló életet kezd élni.
Nem vagyok pilóta! Valaki javítson ki ha nem így van.
Szerintem 7-es rosszul tudod.
A szárnyakon lévő csűrőlapok a bedöntésért felelősek, a függőleges vezérsíkon lévő lapátok az oldalirányú elmozdulásért, a vízszintes vezérsíkon lévők pedig a fel-le mozgásért felelősek.
" jobbra, balra képes mozogni"
A függőleges vezérsík elvesztése esetén úgy már nem ahogy eredetileg!
Hiszen az azon lévő lapát viszi balra vagy jobbra, bedöntés nélkül.
A szárnyakon lévő csűrőlapokkal a magasságon kívül bedöntést is lehet szabályozni, amennyiben ellentétesen állnak, (ahogy a farok oldal szárnyaival nem, az csak magasságra jó). Viszont a csűrőlapokkal való bedöntésnél a gép oldal irányban is kitér, vagyis a balra jobbra kormányozhatóságát teljesen nem veszti el, csak korlátozottan használhatja és magasságvesztéssel jár.
Ugyanígy a hajtóművek állítgatásával is lehet balra jobbra kormányozni egy gépet.
De akkor gondoljunk a csupaszárny lopakodóra aminek nincsen függőleges vezérsíkja.
Ott pont azt csinálták hogy a csűrőlapokat számítógép vezérli nem közvetlenül a pilóta. Így a stabilizálást és kormányzást egyszerre tudja végezni. Ezért elhagyható volt a függőleges vezérsík.
A fentebb leírtakból könnyen belátható hogy az butaság amit egyik válaszoló írt hogy a saját tengelye körül forogni kezd és irányíthatatlanná válik ekkor a gép.
Azzal a válaszolóval viszont egyet kell hogy értsek aki azt írta hogy a hidraulika nyomás csökkenése a többi rendszert is megbénítja. Na ezért zuhan le mégis ilyenkor egy gép ami elvesztette a függőleges vezérsíkját, és ezzel a redundáns hidraulikáit is.
A függőleges vezérsík tartja menetirányban a gép orrát.
Mint a szélkakas beforgató szárnya.
Ha a függőleges vezérsík konyec, a gép elkezdhet "driftelni", nem menetirányban áll a tengelye, akkor meg a törzs részben elveszi a légáramlást a szélárnyékos szárnyról és már jön is a megállíthatatlan bepörgés, ami magasságvesztéssel dugóhúzóba fordul.
Két hajtóműves gépnél még a két hajtómű teljesítményével lehet valamennyire játszani az irányban tartással, de ahhoz aztán kell iszonyatos pilóta érzék, reflex meg jó kupac mázli is.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!