Vannak-e tudományok a fizikán (és esetleg a kémián) kívül?
Ugye a tudományokat általában két részre szokták osztani: természet- és társadalomtudományokra. DE! Biztos, hogy a "társadalomtudományok" tudománynak tekinthetők? Ezek nem igazán egzaktak, nem értem, mit fedeznek fel. Például a történelem milyen módon tud bármit állítani a világról? Ugyanez igaz a közgazdaságtanra, a szociológiára stb. De egyébként a biológia sem annyira egzakt, sokkal több benne a statisztikai rész és nehezen tesz jóslásokat (bizonyos limitált körön kívül).
A többi ún. "tudományra" (JOGtudomány, HITtudomány, IRODALOMtudomány) már nem is vesztegélnék szót.
Magamat fogom ismételni, de talán lehet haszna.
>Még egyszer: ugyanazt kell elvárnom. Hiszen ha a fizikusok rájönnek a gravitációra vagy az elektromosságra, azt várom, hogy ez alapján okosabb legyek a világgal kapcsolatban. Pl. nem nyúlok bele a konnektorba, mert tudom, hogy megráz az áram. Nem igazán világos, hogy ezt a töri vagy a politológia hogy tudná megadni.
Ugyanazt kell elvárnod, csak az "ugyanaz" nem az, amire te gondolsz. A "tudománynak" nem az a célja, hogy te ne nyúlj a konnektorba, vagy hogy jobb legyen a világ, vagy hogy meg lehessen "jósolni" bármit. Ezek a tudományos eredményeknek a lehetséges felhasználási formái. A tudomány egyszerűen arra törekszik, hogy objektív módon leírjon mindent, a rendelkezésre álló információk alapján (ami persze folyamatosan bővül). Ennyi és nem több.
Ne objektív, abszolút, egzakt vagy akár hasznos eredményeket várj, hanem objektív megismerésre való törekvést, aminek a tudományos módszer az eszköze. És ez értelmezhető mindenre, történelemre, irodalomra, bármire, még akkor is, ha az eredmény soha nem lesz abszolút és befejezett.
Szóval ne keverd össze magát a tudományt azzal, hogy mire akarjuk használni az eredményeit.
"A Tetlock-kísérlet nagy tanulsága, hogy ha hülyén teszed fel a kérdéseket, akkor hülye válaszokat fogsz rá kapni. Minden tudományban fel lehet tenni olyan kérdéseket, amelyeket az a jelenlegi legmodernebb tudás, a legtöbb rendelkezésre álló információ vagy a legjobb modellek használatával sem tud 50%-nál pontosabban megválaszolni. Még a fizikában is. Sőt, még a matematikában is vannak csupán sejtések, amelyek nincsenek bebizonyítva. Vagy igazak, vagy nem. Ez akkor azt igazolná, hogy tudomány mint olyan, nem is létezik?"
Értem, amit mondani akarsz, csak nem értek egyet vele. A Tetlock-kísérlet kérdéseire lehet azt mondani, hogy hülye, csak az a baj, hogy ezek még egyszerű kérdések voltak. Milyen kérdéseket kellett volna feltenni? Ha most Tetlock azt kérdezte volna meg, hogy "írja le, hogy 5 év múlva Braziíliában pontosan hogyan alakul a politikai spektrum", akkor valószínű, hogy a politológusok még nagyobb bajban lettek volna. Hiszen ha belegondolunk, még egy bináris kérdésre se tudtak nagyon jól válaszolni.
"Majd ha idősebb és tapasztaltabb leszel, akkor megérted, hogy abszolút igazság csak a matematikában létezik. Még a fizikában sincs, nemhogy a társadalomtudományokban."
Ez jó felvetés, elgondolkodtatott. Amit még nem értek, hogy a matematika álításai végül is nem a valóságról szólnak. Hogyan értsem pontosan a mondatodban az "igazság" szó jelentését?
"Ez részedről megint egy indoklás nélküli kinyilatkoztatás, aminek semmi alapja sincs."
Akkor megpróbálom alátámasztani. A pszichiátria működését rengeteg - megalapozott - kritika éri. Kezdjük azzal, hogy a pszichiátria vizsgálati körébe tartozó "mentális betegség" fogalma nincs igazán jól meghatározva. Vegyük pl. a homoszexualitást. Ezt a '70-es évekig pszichiátriai betegségnek tartották, majd a pszichiátriai betegségeket tartalmazó kézikönyvből, a DSM-ből kivették. Gyakorlatilag az, hogy a homoszexualitás betegség-e, eldöntetlen. Azért volt annak tartva, mert akkor a melegeket lenézték, majd azért vették ki, mert nőtt a melegség társadalmi elfogadottsága. De ez nem tudomány. És akkor ez még csak egy kiragadott példa volt: folytathatnám azzal, hogy a mentális betegség erősen kultúrafüggő. Akkor azzal, hogy rengetegen felvetik, hogy valójában használnak-e azok a gyógyszerek, amikkel ma a gyerekeket tömik (lásd: [link] Gyakorlatilag az egész diszciplína nagyon spekulatív, a betegségek okának, tüneteinek, és a fogalmának a meghatározása is gyerekcipőben jár.
"Ezzel most jól megmondtad a nagy semmit. Minden a valóság része, tehát akkor szerinted minden objektív?"
Igen, kicsit hülyén fogalmaztam, megpróbálom elmagyarázni. A Harry Potter világa például olyan szempontból nem része a valóságnak, hogy nyilván semmi sem támasztja alá, hogy létezne. Ezért a Roxfortot a tudomány jelenleg nem tudja vizsgálni. Úgy azonban igen, hogy Rowling írt egy könyvet, amiben ezek a dolgok szerepelnek. Tehát azt például vizsgálhatja elvileg a tudomány, hogy Rowling fejéből miért pattant ki ez az ötlet.
"Hát ha a tudatunk elemei, a gondolataink is a valóság részei, akkor ezek is objektíveknek teknthetők. Az előző kijelentésed alapján tehát a matematika is az objektív valósággal foglalkozik. De ez az összes közül a leglényegtelenebb pont. Mert akármivel is foglalkozik, az meglepően jól alkalmazható az objektív valóságra."
1) Maga az ÁLLÍTÁS nem szól a valóságról. Tehát például az az állítás, hogy a "természetfeletti világban vannak angyalok", ez nem a valóságról szól. Az már más kérdés, hogy maga az állítás (vagyis annak a ténye, hogy én ezt állítom, a valóság része).
2) Az biztos, hogy a matematika állításai nem empirikusak.
"Értem, tehát akkor most te relativizálsz. A fizika nem egzakt tudomány, maradjunk annyiban. Ellenkező esetben nem érted az egzaktság fogalmát."
Miért ne relativizálnék? Az eredeti kérdésemben a tudományokat összehasonlítottam, ezért teszem.
"Nem mondtam, hogy nem. De ha soha nem lettek volna olyan emberek, akiket maga az emberiség vagy a társadalom érdekelt volna, akkor nem lettek volna forradalmak és nagy változások sem."
Így van, egyetértek.
"A történelemnek nem a jóslás a feladata. Ahogy a fizikának sem alternatív valóságok leírása."
Ha viszont ez így van, akkor megkérdőjelezhető minimum az egzaktsága, de akár tudomány volta is: "Science is a systematic enterprise that builds and organizes knowledge in the form of testable explanations and predictions about the universe." (Wiki) A predikció fontos eleme a tudománynak. Értem, hogy a történelem feladata nem ez, de így már nem igazán tudomány.
"Ez csak egy példa volt. Egy történész, amikor megír egy 500 oldalas monográfiát, akkor ilyen jellegű logikai kapcsolatok tízezreiből, adatok garmadájából és korabeli források tömkelegéből merít és tárja eléd azt, amiről neked fogalmad sincs, mert nem nyilvánvaló. Számomra viszont az a furcsa, hogy ezt neked magyaráni kell, mert neked még ez sem nyilvánvaló."
A történész nyilván logikai kapcsolatokat keres, ezt nem vitattam. Amit vitattam, hogy tényleg megtalálja-e. Oké, ír egy 500 oldalas monográfiát. DE! Mi igazolja, hogy a következtetései tényleg helyesek, és nem spekuláció, amit ír? És itt jön képbe az egzaktság: ha egy fizikus felállít egy elméletet, akkor azt empirikusan igazolni tudja. Egy történésznek ez nem, vagy sokkal kisebb mértékben áll rendelkezésére. Vegyünk egy konkrét történelmi eseményt, pl. az I. VH-t. Abban minden történész egyetért, hogy a háború közvetlen kiváltó oka a szarajevói merénylet... és akkor itt vége a konszenzusnak. A háború okait annyi ember annyiféleképpen próbálta magyarázni, hogy teljesen tanácstalan vagyok. És ha valaki elő is jön egy jónak hangzó teóriával: hogyan teszteli le? Honnan tudja, hogy a háborúnak tényleg azok voltak az okai, olyan mértékben, amit állít? Az, hogy a múltról vannak csak (eleve korlátozott mennyiségű!) információink, nagyon bekorlátozza azt, hogy mit tudhatunk meg a valódi okokról és következményekről. Például van az ún. "hindsight bias", amikor azt hisszük, hogy egy múltbéli eseményekről azt hisszük, hogy már korábban megjósolhatóak lettek volna, mert utólag megmagyarázhatóak tűnnek. Ja és akkor még arról nem is beszéltem, hogy az egész történelem annyira komplex, hogy egy kisebb információ is drasztikusan át tudja alakítani a képet egy adott eseményről. És soha sem tudjuk, hogy esetleg úgy vonunk le következtetéseket, hogy az egyik ilyen infó hiányzik.
"Bocs, de egyre butábbakat kérdezel. Sem a történelemnek, sem a politológiának nem feladata, hogy abszolút igazságokat tárjon fel. Ahogy az irodalomtörténetnek vagy a nyelvészetnek sem. Ezek ugyanis az emberiség történelmével, politikájával és nyelveivel foglalkoznak, és nem más bolygókéval. A megállapításaik legfeljebb csak itt lesznek igazak. Ezek elsősorban leíró tudományok és a tudást nem előzetes modelleknek a valóságal való ütköztetésével nyerik ki, mint a fizika, hanem a rendelkezésre álló információkkal utólag dolgozva elemzik a tanulságot, az események folyamatát, a köztük lévő kapcsolatot. És ha te azt gondolod, hogy ezekből te semmit nem tudsz tanulni a világról, akkor a hiba benned van."
1) Félreértettél. Nem mondtam azt, hogy bármelyik tudománynak abszolút igazságokat kéne feltárnia, és ugyanígy nyilvánvaló, hogy a történelem csak a történelemről tetet állításokat.
2) Ugyanakkor azt már elvárom, hogy a kémiához és a fizikához hasonlóan NE SPEKULATÍV ALAPON, HANEM TESZTELHETŐ, RELEVÁNS ÁLLÍTÁSOKAT TEGYEN. Szerintem ez egy tudománytól elvárható.
3) Végül: a végén gyakorlatilag leírod, hogy miért nem tartom tudománynak pl. a történelmet. Pontosan, a történelem nem tud előzetes modelleket a valósággal ütköztetni, mint a fizika, hanem csak a meglévő információkból kihozni valamit. Fentebb már elmondtam, mi a problémám ezzel, miért nem annyira megbízható, EZÉRT nem tartom tudománynak - természetesen NEM állítván, hogy SEMMIT nem lehet tanulni ezen információkból. Remélem, jól és érthetően leírtam az álláspontomat.
Ui.: kösz a jó hosszú választ - nagyon érdekes a vita :)
"A tudomány egyszerűen arra törekszik, hogy objektív módon leírjon mindent, a rendelkezésre álló információk alapján (ami persze folyamatosan bővül). Ennyi és nem több."
Na jó, de akkor a detektívmunkát miért nem nevezzük tudománynak? Elvégre a detektív a (múltbéli) objektív valóságot próbálja meg leírni - a rendelkezésre álló információk alapján.
"Ha most Tetlock azt kérdezte volna meg, hogy "írja le, hogy 5 év múlva Braziíliában pontosan hogyan alakul a politikai spektrum", akkor valószínű, hogy a politológusok még nagyobb bajban lettek volna."
A politológiának nem feladata ilyen jellegű jóslásokba bocsájtkozni. Ha egy meteorológust megkérdezel, hogy milyen lesz az idő idén december 11-én, akkor kiröhög.
"Amit még nem értek, hogy a matematika álításai végül is nem a valóságról szólnak. Hogyan értsem pontosan a mondatodban az "igazság" szó jelentését?"
Ahogy a matematikában szokás. A matematikában az adott rendszeren belül bizonyítható kijelentések (tételek) igaz állítások. Ezen kívül még lehetnek olyanok is,a melyek nem bizonyíthatók (lásd Gödel eredményeit). Ezek az állítások nem függenek történelmi koroktól, sem a matematika aktuális fejlettségi szintjétől. Nem úgy, mint bármely más tudomány esetében.
"Miért ne relativizálnék? Az eredeti kérdésemben a tudományokat összehasonlítottam, ezért teszem."
Mert az a kijelentésed, amire én reagáltam, úgy hangzott, hogy a fizika egzakt tudomány. Holott nem az. A többi tudománytól függetlenül is.
"Ha viszont ez így van, akkor megkérdőjelezhető minimum az egzaktsága, de akár tudomány volta is: "Science is a systematic enterprise that builds and organizes knowledge in the form of testable explanations and predictions about the universe.""
Ez egy elég általános megfogalmazás és nincs benne az a lényeges tény, hogy az egyes tudományok nem egyformán képesek erre, mivel a dolgoz természete, amelyeket kutatnak, nem egyformán kiszámítható. Ettől még a módszer tudományos.
"Mi igazolja, hogy a következtetései tényleg helyesek, és nem spekuláció, amit ír?"
Ha nincs valami mellett megdönthetetlen bizonyíték, akkor semmi. Ahogy a fizikában sem. DE legalább ott van neked a lehetőség, hogy te magad mérlegelj és árnyald a képet, ami sokkal több, mintha nem tudnál semmiről semmit.
"Ugyanakkor azt már elvárom, hogy a kémiához és a fizikához hasonlóan NE SPEKULATÍV ALAPON, HANEM TESZTELHETŐ, RELEVÁNS ÁLLÍTÁSOKAT TEGYEN. Szerintem ez egy tudománytól elvárható."
A történelem pont annyira spekulatív, amennyire a fizika. Spekuláció az, amiről nem tudsz biztosat mondani. Ha tudsz, az nem spekuláció.
Te továbbra is mereven ragaszkodsz ahhoz, hogy csak az lehet tudomány, ami lényegében úgy működik, mint a fizika. Ennek így semmi értelme. Már sokadjára írom le én is és mások is, hogy a történelem LEÍRÓ tudomány. Egy adott korról szóló összes tudást viszgálja, ellenőrzni és rendszerezi és tárja eléd emészthető formába. És ezáltal hozzájárul ahhoz, hogy a jelenlegi társadalmi és politikai folyamatokat is jobban megértsd.
Bocs, de ennél világosabban nem tudom leírni. Ha te ezek után még mindig azt várod, hogy a történelem működése az álala vizsgált dolgok teljesen más természete ellenére mégis egyenlő legyen a fizikáéval, akkor itt be is fejezhetjük ezt a beszélgetést, mert teljesen értelmetlen.
Azzal érvelsz hogy a biológiát azért nem tekinted tudománynak mert túl komplex, holott ugyan ez a komplexitás a fizikában is ott van. Ezeknek a tudományoknak, akárcsak a kémiának, is lényege egy olyan modell alkotása, amivel a folyamatok egyszerűsítve vizsgálhatjuk. Jó példa volt a szánkon való lecsúszás amiben egy olyan modellt alkottunk, ami csak a leglényegesebb elemeket tartalmazza. Ez a tulajdonság, hogy csak lényeges elemeket tartalmazzon a modell, a biológiában ugyan úgy megtalálható.
PL O. Avery bebizonyította hogy az örökítő anyag nem a sejtmag fehérjéi, hanem a dezoxiribonukleinsav. A kisérletet a vita kedvéért egy egyszerű modellbe leírom ha igényled, de utána nézhetsz.
Mondhatnánk Gregor Mendel kutatásait is. A genetikával releváns következtetéseket tehetünk egyes tulajdonságok átöröklődésére
vagy A. Hershey és M. Chase munkásságát akik a vírusok fertőzésének mibenlétét vizsgálták. Ehhez radioaktív izotópokat használtak hogy megnézzék a baktériumokba mi jutt be, a bakteriofág fehérje része vagy nukleinsava, mind a kettőbe más féle izotópót építettek be, 32P a nukleinsavba, 35S a fehérje részbe. A fertőzés végén megnézték mi van a baktériumba 32P vagy 35S
Ez szerintem elég egzakt, nem?
És még annak a kitételednek is eleget tesz, hogy a világot jobban megismerted.
Persze ha számításba veszünk minden váltózót mint pl a mutáció vagy a rekombináció bekövetkeztét akkor eltérések lesznek viszont ilyen alapon a fizika legalapabb képlete se lesz soha használható mert az is csak az adott modellbe igaz.
Kémia egzaktságát vizsgálni meg ugyan olyan mintha a fizikáét kérdőjelezném meg, így a te szavaiddal élve, erre már nem is vesztegelnék szót.
"A tudomány definíciójában pedig nincs benne, hogy csak a valóságról szólhat, elég sok elméleti fizikus foglalkozik párhuzamos univerzumokkal, magasabb dimenzióval meg hasonló tipikusan bizonyíthatatlan, így a fene tudja valóság-e dolgokkal"
Ez nem igaz, azok ugyanúgy a valóságról szólnak. Ha ezek léteznek, akkor a valóság részei. Ha nem, akkor tévedtek, de maga az elméleti háttér, a gondolatmenet az adott, és jó. Ha elfogadnánk, amit te mondasz, akkor ugyanúgy tudomány lenne a babigológia, holott senki sem tudja, hogy hogyan néznek ki a babigok, léteznek-e, vagy hogy egyáltalán mik azok.
"Meg mondjuk egy számolás nem tudom miért nem valóság, de akár még a fraktálokkkal, topológiával való bűvészkedést is valóságosnak érzek"
Mert az adott axiómarendszertől függ. Amit a valóságra is lehet interpretálni, de attól, hogy valami egy axiómarendszerben önmagában kijön mint eredmény, az a valóságra nézve nem jelent semmit.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!