Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Az oktatás (vagy tanulás)...

Az oktatás (vagy tanulás) hogyan tud lépést tartani a növekvő tudásanyaggal, amit az emberiség felhalmoz?

Figyelt kérdés

Ahogy haladunk az időben, egyre többmindent kell megtanulni, ráadásul egyre gyorsuló ütemben nő az információ mennyisége. Párszáz éve pl. ha egy ember kitanult egy szakmát vagy valami módszert az életben, akkor az élete végéig nem nagyon változott. Ma már egy emberöltő alatt is annyit változik a világ, hogy szinte folyamatosan tanulunk új dolgokat.


De a lényeg, hogy meddig lesz elég a kb. 7-től 22 éves korig tartó időszak, hogy akár csak a szellemi elit meg tudja tanulni az aktuális tudomány csúcsát? Ma meg lehet tanulni, de még párszáz év, és talán 30 éves korig tanulhatnak az emberek, hogy egyáltalán fenntartsák a tudásszintet, és továbbadhassák.


Másképp fogalmazva:


Elérhetünk egy olyan fejlettségi szintet a jövőben, amikor már nem lesz olyan szellemi elit, aki képes lenne lépést tartani vele? Mert ugye aki abba a korba születik, az nulláról kell megtanuljon mindent.



2015. jan. 21. 07:53
1 2 3
 1/21 Wadmalac ***** válasza:
100%

A legszükségesebb alapokból esetleg ki fognak esni ma még fontosnak tartott dolgok, de főleg inkább az az út, hogy az alapismeretek feletti tudásban egyre több irányban, egyre szűkebb területekre fognak specializálódni a szakemberek.

Ez persze azzal jár, hogy a polihisztorok nem léteznek többé.

2015. jan. 21. 07:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/21 anonim ***** válasza:
51%
Monnyuk Leonardo de Vinci mikó hagyta abba a tanulást, és mondta azt, hogy má mindent tudok, amit csak lehet, és érdemes?
2015. jan. 21. 08:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/21 anonim ***** válasza:
100%

Nem fog a tanulással töltött idő megnőni, hanem egyre inkább a "specializált" területek felé mutat majd az oktatás.


Az egészségügyben ez már most is kiválóan látszik. Akár csak 100 éve (ami ugye 2-3 generáció!) volt AZ ORVOS. Aki "mindenhez értett", ha kellett szülést vezetett le, ha kellett amputált és ha kellett ő maga keverte ki a gyógyszereket a különböző alkotóelemekből.


Ma meg ugye ott a gyógyszerész, az onkológus a rák gyógyítására, ott a sebész a műtétekre (azon belül is van agysebész, plasztikai sebész, stb...), ott a hematológus a vérképzőkre specializálódva, ott az aneszteziolgóus aki altat és fájdalmat csillapít...


Ugyan ez várható majd más területeken is, ahogy bővül a tudás.


Ezzel egyidejűleg akár az oktatás is átalakulhat. Én pl. azt vizionizálom, hogy a 8 éves "alap" általános iskolai képzés után már nem egy "általános középiskolai" képzés következik majd, hanem már célirányosan készülnek a gyerekek arra, hogy orvosok, mérnökök, asztalosok vagy tanárok legyenek.

2015. jan. 21. 08:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/21 anonim ***** válasza:
70%

A változással többször elavult dolgokat felejtünk is.

22 éves korodig az első egyetemi BA szakot nem végzed el nemhogy a tudományág csúcsáig nem jutsz el.

2015. jan. 21. 10:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/21 anonim ***** válasza:

Hát igen, 7-22 éves korig egyáltalán nem tanulod meg az aktuális tudomány csúcsát (bár van rá példa, de azok nagyon zsenik). A mesterképzés, phd képzés, a tudományos fokozat többi részei stb. még csak ezután jönnek. Aki komolyan foglalkozik egy tudománnyal, van, hogy a 40-50-es éveiben jut el igazán magas tudományos fokozatokra.


Ebből az következik, hogy a tudomány "csúcsa" az belterjes dolog, vagyis van egy szűkebb "elit", aki úgymond "csinálja" a tudományt, foglalkozik vele. De Pista bácsi Sárfalváról nem fog azzal foglalkozni, hogy DNS minták alapján mamutot klónozzon, amit elefántban keltet ki. Lehet, hogy ő tök jól elvan az asztalos szakmájával, csak a technika fejlődéseivel stb. kell max .lépést tartania, de a szakma alapjait egyszer megtanulta...


Vagyis az emberek döntő többsége egyáltalán nem találkozik a tudományok fejlődésével. Mondok egy példát. Én tanárnak készülök, az egyik szakom az irodalom. Az iskolában az irodalomtanítás módszere az 1800-1900-as évek színvonalán van ma, 2015-ben!! Egyetemen viszont posztmodern szövegelméleteket tanulunk, és szinte szóba se jön Arany János életrajza és az Őszikék elemzése... Teljesen mást tanulunk az egyetemen, a mai tudományos eredményekkel ismerkedünk meg. Ezzel szemben az iskolában a gyerekeknek egy lebutított, gagyi, elavult dolgot kell megtanítanunk.


Tehát inkább azt mondanám, hogy az oktatási rendszerben, az alsó- és középszinten nem igazán követik a tantárgyak a tudomány fejlődését. Megtanulsz egyfajta alapot, és ha nagyon érdekel, az egyetemeken megismerkedhetsz a legújabb tudományos eredményekkel.


Viszont a másik oldalról az is igaz, amit előttem írtak, hogy egyre differenciáltabbak a tudományágak, tehát aki azt írta, hogy régen az orvos mindent gyógyított, ma pedig mindenféle orvos van, annak is igaza van. Vagyis amit a tudomány csúcsa elkönyvelhet eredményként, az a mindennapokban is visszaköszön, az alkalmazott tudományok pedig egyre bonyolultabbak lesznek. Vagyis vannak, akiknek folyamatosan fejlődniük kell, folyamatosan haladni kell a fejlődéssel. Igazából a példámban is a Pista bácsinak is követni kell a technika fejlődését az asztalos szakmában is. Ezt hívják úgy, hogy tanulás tanulása, ami a mai kor által megkövetelt tudásnak egy fontos kompetenciája. A Nemzeti Alaptanterv el is várja a tanároktól, hogy úgy tanítsák a gyerekeket, hogy folyamatosan igényük legyen a fejlődésre, és a korral való együtt haladásra.

2015. jan. 21. 12:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/21 Wadmalac ***** válasza:

"De Pista bácsi Sárfalváról nem fog azzal foglalkozni, hogy DNS minták alapján mamutot klónozzon"

Már csak azért sem, mert a régészeti leletek begyűjtését, abból a DNS kinyerését, feltérképezését, annak helyreállítását, sejtbe ültetését majd in vitro vagy elefántban kismamuttá érlelését mind-mind más tudományterületi specialista fogja csinálni.

És ez még csak a mai specializálódási szint.

2015. jan. 21. 12:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/21 anonim ***** válasza:
A "vörös farok" sokat rontott! :-(
2015. jan. 21. 12:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/21 Wadmalac ***** válasza:
Könnyen lehet, hogy a jövő igényeinek megfelelően a képzési irányok szétválásának sokkal korábban, talán már a mai általános iskola szintjén meg kell majd történnie.
2015. jan. 21. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/21 anonim ***** válasza:
Wadmalac szerintem legfeljebb gimnáziumban lehet a reál/humán irányt szétlasztani és esetleg annak az utolsó 1-2 évében lehet tovább bontani.
2015. jan. 21. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/21 Wadmalac ***** válasza:

"Wadmalac szerintem legfeljebb gimnáziumban lehet a reál/humán irányt szétlasztani és esetleg annak az utolsó 1-2 évében lehet tovább bontani."

Ma. A mai, meglehetősen alacsony hatásfokú és biztonságú pályaválasztási módokon.

A közeljövőben a bizonyos tudományterületek irányába mutató affinitás valószínűleg már fiatal korban kimutatható lesz.

2015. jan. 21. 13:05
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!