Milyen tudományos feladatok vannak amit meg lehet csinálni még egy gyereknek is?
Tudod te mitől tudományos egy feladat?
Ha elmondod erről az elképzelésed, felsorolhatom.
Milyen tudomány? Fizika? Kémia? Biológia? Hány éves gyerek? 5? 8? 10? 14?
Figyelje meg a rovarokat. Figyelje meg, hogy két azonos hógolyó közül az olvad meg előbb, amelyik a ház déli oldalán van. Nézze meg a madarakat, a fák kérgét. Csíráztasson babot. Figyelje meg, hogy a pohárba öntött málnaszörp és az óvatosan rá rétegzett víz milyen lassan elegyedik el keverés nélkül (de azért előbb-utóbb elegyedni fognak). Hogy a sós vizet elpárologtatva ott marad a só. Meg még millió lehetőség van.
Tényleg sok lehetőség van, és főleg az életkort kell figyelembe venni, ezért leírhatnád, mennyi idős gyerekről van szó.
Azért írok néhány példát a 7 - 9 éves korosztálynak; ezeket a kísérleteket optimális esetben az iskolában is elvégzik:
- Növények, növényi részek, madártoll, hajszál, hópehely megfigyelése érzékszervekkel és nagyítóval vagy mikroszkóppal;
- Mágnesesség: vonzás és taszítás a pólusok között (két mágnes kell hozzá); milyen anyagokat vonz a mágnes? - különböző anyagú, apró tárgyakat magához vonzza-e vagy sem --> a vastartalmúakat fogja vonzani, illetve a vastartalmú nagyobb tárgyakra fog rátapadni; lehet egy-egy kupac tűt, gémkapcsot, szöget összegyűjteni vele; fonalra kötve a rúdmágnes pár másodperc alatt beáll észak-dél irányba;
- Oldódás: Különböző anyagok vizsgálata, oldódnak-e a vízben (liszt, cukor, mák, só, olaj, szörp stb.);
Halmazállapot-változások:
- Olvadás: jégkocka olvadását szobahőmérsékleten egy edényben vagy a saját kezében megfigyelni; télen havat is lehet;
- Fagyás: jégkockatartóban vagy bármilyen edényben vizet tenni a fagyasztóba; télen figyelni a pocsolyákat;
- Párolgás, lecsapódás: vízforralás; ha fedőt tesz az edényre, a vízgőz azon lecsapódik, ismét vízzé alakul;
(Ha van rá lehetőség, ezeknél mérhet hőmérsékletet is.)
- Érzékelés: az érzékszervek működésének vizsgálata értelemszerűen; mindenféle tárgyakat fogdosni, nézni, szagolgatni, hangot adni velük; ízleléshez különféle kaják (4 alapíz + különlegességek);
- Az egyik kezét kibírhatóan forró, a másikat hideg vízbe tenni pár percre, majd mindkettőt langyosba; a langyos vizet az egyik kezével hidegnek, a másikkal melegnek fogja érezni;
- Szigorúan felnőtt felügyelete mellett az égéssel kapcsolatos kísérletek: gyertyát pohárral lefedni; szabad téren apró tüzet gyújtani, majd különböző anyagokat ráönteni, hogy kiderüljön, melyik táplálja a tüzet, és melyik oltja el (homok, olaj, víz); az égés feltételeit is lehet tisztázni ezzel;
- Az előző válaszoló írta a babcsíráztatást; ebből lehet többet is: csírázás után elültetni mindet, egyet sötét helyen elhelyezni (elvileg elsárgul), egy másikat nem locsolni tovább (elszárad), egy harmadikat hosszúkás edény végében vízszintesen fektetve (ki fog mászni a fény felé).
Más most nem jut eszembe.
@ döncike:
Bizony ám, a "vajon" j-vel írandó.
Továbbá: "modell" két l-lel; az első mondatod elejéről lemaradt a határozott névelő ("A puding bedermedése..."); a "félreteszed" egybeírandó; az utolsó mondatból pedig három írásjel (két vessző és egy pont) hiányzik. :(
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!