A boeing 747-es utasszállíto gép törzsének végén jól láttam, hogy egy kisebb, ötödik hajtómű van? Ha nem az, akkor mi az a kerek nyílás, amin forró levegő áramlik ki?
Igen, jól láttad. Az az úgynevezett APU, teljes nevén auxiliary power unit. A nagyobb repülőgépeken szokott lenni. Ez egy kis méretű gázturbina, ami a földön, álló hajtóművek mellett is ellátja elektromos árammal és sűrített levegővel a fedélzeti rendszereket. Illetve az APU feladata a hajtóművek indítása is, ha nem külső forrásról indítják őket. Ezt a kis turbinát az akkumulátorról, villanymotorral is be lehet indítani, aztán elegendő levegőt termel a hajtóművek indításához. Ha jól tudom, egy hajtóművet szoktak róla indítani, utána már az az egy hajtómű indítja a kompresszorával a többit.
Menet közben nem működik, akkor a hajtóművek látják el ezt a feladatot, kivéve, ha valami miatt kiesnek. Ekkor az AP újra beindítható és akár álló hajtóművek mellett is képes a repüléshez szükséges rendszerek energiaellátására. Rémlik egy repülőgép, amin az APU szép nagy volt és felszálláskor kihasználták a tolóerejét segédhajtóműként, de hogy melyik volt az, azt már nem tudom.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!