Mi lehet az oka, hogy nehéz nekem zenét tanulnom a gyakorlatban?
Ma ráadásul még arra is rájöttem, hogy nagyjából ugyanolyan nehézségem van, mint a bal-jobb fogalmak használatával: azt is tudom és kottát olvasni is, ha nem sürget semmi és senki, de ha stresszhelyzet van, akkor jön a leblokkolás, mind zongoratanulás közben, pont ugyanúgy, mint ha hirtelen kell rávágnom, hogy melyik a bal meg a jobb oldal, az sem megy.
Elkezdtem Duolingon zenét tanulni, és egyfelől nagyon élvezem, mert mindig is zongorázni akartam tanulni, de furulyával kezdtem, aztán meg klasszikus gitár kurzuson tanultam kottát olvasni, az alkalmazás viszont figyel a tempóra is persze, és bizonyos dolgok olyan nehezen mennek nekem, és nem értem, hogy miért, másfelől pont ez a nem értem, hogy mit miért rontok el, ráadásul mindig ugyanazt, ez meg persze frusztrál és szeretném megérteni, hogy azon kívül, hogy talán egyszerűen tehetségtelen vagyok a zenéhez, de közben azt mondogatom magamnak, hogy ahol nincs tehetség, az szorgalommal pótolható, már ha nem frusztrálódom túl az örömön, hogy sikerül vmi.
Meglepett a mai felfedezésem, hogy tényleg ugyanaz történik velem kottaolvasás közben, mint vezetés közben, amikor még tanultam vezetni, és az oktatóm dobálta a jobbra-balra szavakat, amelyek számomra értelmezhetetlenek, mert kiskoromban is, amikor segítettem a szüleimnek térképpel eljutni vhova, azt mondtam, hogy feléd vagy felém, szóval el tudom máshogy magyarázni a helyzetet.
A jogsit úgy kaptam meg, hogy ráírtam a kezeimre, hogy jobb és bal, amikor meg vezetek, tudom, hogy merre kell benézni, illetve mindkét irányba nézek, szóval az a kérdésem, hogy mi nem működik nálam megfelelően, pontosabban mi a közös területe az agyamnak, ami a kottaolvasáshoz is kell és a jobb-balhoz és fejleszthető-e tényleg gyakorlással 40+ évesen?
Én azt tudom, hogy még a legokosabb, legintelligensebb ember is csak az agya kapacitásának a tíz százalékát használja.
Amikor elkezdtem használni a Duolingo zenekurzusát, amely megtanít folyékonyan kottát olvasni, meg a zongorázás alapjait is, konkrétan fizikailag éreztem, ahogy új területek élednek fel az agyamban, tök érdekes volt, vagy tán új agyi kapcsolataim jöttek létre, mintha viszketett volna valami a fejemben, olyan érzésem volt minden egyes pillanatban, amikor leesett valami tantusz, amikor megértettem valamit, pláne a zongorán, amelyet olyan régóta, évtizedek óta szerettem volna megtanulni, és végre elérhetővé vált számomra!
Ugyanezt éreztem amúgy akkor is, amikor elkezdtem japánt tanulni, szintén Duolingon és szintén önszántamból, nem külső nyomásra, csak sima érdeklődésből, és annyira különböző a japán nyelv minden más nyelvtől, amit előtte tanultam, pedig nagyon sok nyelvet tanultam már előtte, de persze nem távol-keletieket, és annyiszor lepődtem meg valamin, de annyira nagyon, hogy úgy éreztem magam, ahogy az angol blow up my mind kifejezés tartja, hogy tényleg úgy éreztem, mintha felrobbant volna az agyam, amit nagyon élveztem, hogy mennyire meglepő és más a japán, mint gondoltam, meg mint minden más, akkor is hasonló érzésem volt, hogy közben mintha felszabadult volna valami az agyamban, mintha új terület nyílt volna a japántanulásra a fejemben, hogy be tudjam fogadni azt a rengeteg új információt, és így van ez a zenével is, a kottaolvasással és a zongoratanulással is.
És rácsodálkozom a hibáimra, pláne a visszatérő hibáimra, hogy miért hibázom és miért pont azt, amit hibázom éppen, miért pont azt újra és újra, és miért nehéz megtanulnom, és egy ilyen elmélkedésemben jutott eszembe, hogy pont ugyanez a kérdéssor merült fel bennem akkor is, amikor még igyekeztem megtanulni a jobb és bal kifejezéseket pl.
Szerintem tökre érdekes a tanulás tudománya, folyamata, én is tanultam, de már nagyrészt elfelejtettem sajnos, de pl. érdekes, hogy én még régen azt tanultam, hogy hallás alapján vagy kép alapján tanulunk meg valamit, nem rég meg azt tanultam, hogy hat vagy nyolc tanulási módot is megkülönböztetünk, mint izommemória, pl. nyomógomboknál, amikor számos kapuzár van, amikor nem is tudjuk már talán a számot, de az ujjaink emlékeznek, meg mesélte vki, hogy ő pl. csak járkálva tud tanulni, és érdekes, hogy a Duolingo zenekurzusán pl. minden hangnak más színe van, és nézegettem, hogy segít-e ez nekem a tanulásban, talán igen, talán nem, ki tudja, szóval ahogy azt is olvastam egyszer vhol, hogy nem lehet félni és énekleni egyszerre, mert olyan közel van az agyunkban a két tevékenység központja, hogy szinte egy helyen van, ezért jó énekelni akkor, ha félünk, mert akkor elmegy a félelem :) , így gondolom azt is, hogy a kottaolvasás tanulásakor biztos ugyanaz a része dolgozik az agyunknak, mint a jobb-bal tanulásakor, szerintem, ami nálam kissé döcögős, de talán csak gyakorlás kérdése.
Nézd, én 18 éves koromban, bár vegyiparit végeztem és vegyész szakra vettek fel, előfölvettként egy híradó zászlóaljban kellett szolgáljak 11 hónapot. Ott 2 hónap alatt megtanították nekünk a Morse ABC-t. És akkor tudtunk 30-50 karakter/perc sebességgel morzézni. A következő 6 hónap az ütemfokozással ment el. Az ügyesek megtanultak 200-zal morzézni a 8 hónap alatt. Én másodosztályú távírász lettem, én csak 120-szal tudtam.
Oda akarok kilyukadni, hogy sok gyakorlás és LASSÚ ütemfokozás. Szerintem feleslegesen stresszeled magad. Meg tudod tanulni, csak nem egyből gyorsan. Gyakorolj sokat, és közepes sebességen. Vagy még lassabban. Fokozatosan emeld a szintet!
Nagyon köszönöm, 12. válaszoló!
Ma, most már sok gyakorlás után és időnként sok hibázás után még az a kérdés is újra felmerült bennem, hogy biztos-e, hogy pótolható szorgalommal az, ami hiányzik a tehetségből.
Még föl sem tettem ezt a kérdésemet itt külön, mire olvastam a válaszod! Az alapján szerintem igaz.
#12 vagyok. Nézd kérdező, nem akarlak hamis illúziókba ringatni. Úgy, ahogy a fiatal Sestak zongorázik egy Boogie Woogie-t olyan szinten valószínűleg sohasem fogsz Boogie Woogie-t játszani. Nézd csak: https://www.youtube.com/watch?v=3ojt7e88g2I
De abban biztos vagyok, hogy ha van türelmed és kitartásod, és nincsenek túlzó igényeid, akkor annyira biztosan meg fogsz tanulni zongorázni (szintetizátorozni), hogy önmagad szórakoztatására elegendő lesz. Koncertkörút nem biztos, hogy lesz belőle, de önfeledt időtöltés, és zenei kikapcsolódás nagyon nagy valószínűséggel. Legyen türelmed önmagadhoz! Kicsi és közeli zenei célkitűzéseken keresztül...
[Gyerek koromban zenei általánosba jártam és a Boogie Woogie volt a kedvencem. Kodály és Bartók hazájában a kommunista érában ennek nem örült a zenetanárom, de megengedő és zseniális tanár volt, és néha hagyta, hogy ezt is gyakoroljam. Egy év kellett ahhoz, hogy a bal kéz szólamára ne kelljen figyelnem a Boogie Woogie-nál, mert az már ment magától, odafigyelés nélkül is. Akkor kezdtem a szólamot mellé ütni jobb kézzel, kottát olvasva. Mikor már a bal kézre nem kellett figyelni külön. Azt az automata bal kéz játszotta.]
Az teljesen jogos, hogy nem készülök a zongorázásból megélni, akkor nem 40+ évesen kellett volna kezdenem tanulni, és pláne nem Duolingon tán, illetve akkor nem ilyen mi nem jó velem kérdéseket tettem volna föl ide, mint ezt vagy még egy másik hasonlót.
Az szintén jogos ötletem a hozzászólásodból, előző, hogy nem véletlen, hogy a nyelvtanuló alkalmazás a zene és a matek területére lépett tovább, mert ahogy a nyelvtanulásra is azt mondják, hogy motiváció nélkül nem sokat ér, úgy igaz ez a zene- és matektanulásra is, és én csak és kizárólag a magam szórakoztatására tanulom, és így is sorra le vagyok nyűgözve minden sikeremtől a zenekurzuson, amikor egyszerű dalokat kell eljátszani netán kétkezes kíséretre, én tényleg konkrétan mindig meghatódom a saját sikereimen, ha netán sikerül vmi, és akkora élvezetet nyújt ez a siker, hogy ez hat drogként rám, érzem, hogy még, még, még szeretnék belőle!
Szerintem amúgy az is motivál, hogy olyan sokat küszködtem kiskoromban a furulyával, hogy nem tudtam rendesen minden lukat lefogni, aztán a gitárral is, hogy fájtak az ujjaim, amelyekkel a húrokat fogtam, és mindig is irigykedtem a zongorázókra, hogy ők bezzeg csak megnyomnak egy billentyűt, és már ott is a hang, különösebb fájdalom vagy erőfeszítés nélkül, és még mindig ebben az örömben tobzódom, hogy milyen egyszerű, miközben persze az, hogy ahogy az általad is mellékelt videóban láthattuk, hogy tíz ujj tíz különböző billentyűt játsszon, ráadásul gyorsan, ez számomra egyelőre még elképzelhetetlen távol van, és jelenthet nem kis kihívást, sőt, még túl is mutat a Duolingon, de egyelőre még zongorám sincs, akkor meg hova sürgessem a zongoratanulásom?
Örülnék, ha a Duolingo zenekurzusa által nyújtott nem túl magas szintet köpném-vágnám magabiztosan, hogy egyáltalán elgondolkozzak a továbblépési lehetőségeimről.
Amúgy árulnak Duolingo kisszintetizátort, de nem hiszem, hogy beruháznék rá...
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!