Több minden is. Amennyire tudom, elsősorban a löket hossza, az alkatrészek súlya, és a sűrítés aránya.
A régi motorokban hosszú volt a löket, az alkatrészek nehezek, és nem volt kiélezve a sűrítés sem. Ezeknél a motoroknál meg lehetett számolni üzem közben, hogy hányszor fordult körbe a főtengely.
Össze lehet hasonlítani egy régi Harley-t és egy mostani japán 4 hengeres motort.
2023. máj. 7. 08:24
Hasznos számodra ez a válasz?
2/6 anonim válasza:
Az, hogy mennyi "gázt" kap.
2023. máj. 7. 12:31
Hasznos számodra ez a válasz?
3/6 anonim válasza:
Alapvetően az, hogy mennyi üzemanyagot kap. Az összes többi (amit az 1-es válaszadó írt) az "elméleti" maximumot határozzák meg. Azaz adott egy konstrukció (lökethossz, sűrítés, dugattyú átmérő, kialakítás stb.) meghatározza, hogy mi az a minimum és maximum fordulatszám tartomány amiben egy adott motor képes üzemelni. Az, hogy ezen belül konkrétan milyen fordulatszám alakul ki az a terheléstől és a bevitt üzemanyag mennyiségtől függ. Energetikailag (most teljesítményre számolva) a motorba energiát (teljesítményt) az üzemanyag visz be (Pbe). A tengelyen van Ph hasznos teljesítmény, és a motor felépítésétől és rakás egyéb paraméterektől függőn van Pv veszteségi teljesítmény. Pbe=Ph+Pv /ebből jön majd ki a hatásfok, ez ha jól emlékszem olyan 45% körül van ami elérhető 4 ütemű benzin motoroknál és 48 körül dízelnél, de nagoyn régen tanultam és azóta nem foglalkoztam vele, most lusta vagyok rákeresni, de kb. ez az elméleti maximum). A hasznos teljesítményre meg mindig igaz lesz, hogy Ph=M*2*f*pi (ahol M a terhelő nyomaték, f a fordulatszám 1/sec mértékegységben). Sajnos a motor irtóztatosan nem lineáris jószág, azaz a veszteségi teljesítménye (hatásfoka) fordulatszám és terhelő nyomaték és hőmérséklet függő is. /ezekből jön majd ki az ún. nyomaték görbe amit az autó és robbanómotor kedvelők mindig nézegetnek, hogy milyen fordulatszámon "hogy tudja a motor leadni a nyomatékot"/. Ha a fentieket kicsit megvizsgálja az ember, gyakorlatilag a kialakuló fordulatszám az csak az üzemanyagbeviteltől fog függeni (csak ott kerül be "érdemben" energia a rendszerbe). Az, hogy mi a bevitt üzemanyag-fordulatszám (nyomaték) összefüggés az egy szép feladat (és annak részleteit fent 1-es kifejtette).
2023. máj. 7. 14:46
Hasznos számodra ez a válasz?
4/6 anonim válasza:
Én nem az üzemanyadra tenném a hangsúlyt, hanem a levegőre.
Egy modern befecskendezős rendszer reletíve könnyen "akármennyi" üzemanyagot be tud fecskendezni, de nem érsz semmit azzal az üzemanyaggal, ha nincs elég levegő az elégetéséhez.
A teljesítmény görbén maximum után a letörést elvileg az okozza, hogy hiába teremt vátuumot a szívó ütem, egyszerűen nem jön át elég gyorsan elég levegő a pillangó szelepen és a szelepeken.
2023. máj. 9. 11:21
Hasznos számodra ez a válasz?
5/6 anonim válasza:
Szerintem is a gázpedál helyzete, a fő fordulatszámszabályzó.
Ha az a kérdésed, hogy alapjáraton hogyan tudsz a fordulatszámon változtatni, ott már lehet játszani az ideális keverék beállításával, illetve az alapjárati üzemanyag bejuttatásának mennyiségével.
Beleszól még ebbe gyertya állapota (Otto motorok esetén), az égésgázok elvezetésének módja, a levegőszűrő állapota.
2023. máj. 14. 10:43
Hasznos számodra ez a válasz?
6/6 anonim válasza:
A fizikai határok leginkább.
Pl. a szeleprugók nem tudnak akármilyen gyorsan visszatérni az összenyomás nélküli állapotukba.
Az alternáló mozgást végző alkatrészek szilárdságának olyannak kell lennie, hogy a folyamatos gyorsulást, lassulát kibírják károsodás nélkül.
A forgó alkatrészek kiegyensúlyozatlanságából adódó rezonanciák a fordulatszámmal növekszenek.
Az üzemanyag elégéséhez kell egy kis idő, ami nem kiküszöbölhető.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!