A tudósok azért magyaráznak el mindent bonyolultan, mert máskülönben az átlagember is megszerezné a hasznos tudást, amivel a tudósok szerepe leértékelődne?
Pl. az egyetemről kikerülő diplomások a saját tudományukból se tudnak alapvető dolgokat. Olyat se, amit nagyon egyszerű elmagyarázni, csak éppen az oktatóknak nem fűlt a foguk hozzá. Miért csinálják ezt? Ennyire félnek, hogy majd a diákok jobb szakemberek lesznek náluk, és elveszik a munkájukat?
Kérem senki ne tagadja le ezt a jelenséget, mindenkinek vannak tapasztalatai. Nekem pl. a Maxwell-egyenleteket úgy kellett megértenem, hogy a tanárok nem voltak képesek normálisan körüljárni a mágneses indukció és mágneses térerősség közti különbséget, összevissza jelölgették őket az egyenletekben, soha ne mondták el, hogy miért lehet néha kicserélni az egyiket a másikra, néha meg nem.
Öveges professzor régen roppant népszerű volt, tömegek széles rétegeit vezette be az akkor ismert fizika rejtelmeibe, de az ismeretterjesztésre születni kell, meg aztán később többen bírálták őt a túlzott egyszerűsítésért, bár ugye az azért figyelemre méltó, hogy az akkor még jelentős számú analfabéta TV nézőknél is sikereket ért el.
A tananyag azonban változott, az általa újdonságként tanítottak egy része bekerült az alsó iskolák oktatási anyagába, ez sajnos így van, amit ma csak a kutatók tudnak, az rövidesen egyetemi tananyag lesz, annak egy jelentős része meg lekerül a középiskolába, annak meg egy részét már általánosban kell tanítani.
Az idő halad és az ismeretek gyarapodnak, így a tananyag folyamatosan változik és nem mindig a legkiválóbb rendszert sikerül összeállítani, sokszor meg idő nincs az összefüggések teljes részletességgel való kifejtésére, az idő szorítja az oktatókat.
Tanítottam a BME GépgyártásTechnológia tanszéken és az sem mindegy, hogy bizonyos anyagokat kinek tanítunk, például leendő technológusoknak egyes részeit sokkal részletesebben kell oktatni, mint más hallgatóknak, hiszen jövendő munkájuk alapjáról van szó, amelyben még jelentős gyakorlatot is célszerű szerezniük és ezt a szakmájuktól távolabb eső ismeretek rovására lehet csak egy megadott óraszámban részletedebben tanítani.
Azonban aki érdeklődik más területek iránt is részletesebben, az tapasztalatom szerint ma könnyebben hozzájuthat az ismeretekhez, mint régebben és azt sem árt figyelembe venni, hogy mindenkinek magának kell elsajátítani a tudást, az iskolai oktatás csak egyfajta segítség, ami egy jó, vagy kevésbé jó rendszerbe van foglalva, de ez különösen az éppen aktuális határterületeken gyakran hiányosan illeszkedik a már meglévő ismeretekhez, de szerencsére senki számára nem tilos más, eetleg számára érthetőbb, vagy konzisztensebb forrásból tájékozódni.
Ma az átlag ember megszerezheti a hasznos tudást. Kb.: ez az amenbyi igaz a mondandódból kéredezö.
És villamosmérnökként mondo ezt…
#6
Több oka is lehet
A tudós nem tud jól magyarázni, az adott dolgot nehéz leegyszerűsíteni, a tudós bizonyos dolgokról azt hiszi hogy egyszerűsítés, mert a maga szintjén azok nagyon alap dolgok.
De egyébként az ilyen publikációk eleve más tudósoknak szólnak hogy fel tudják használni az eredményeket, ehhez pedig muszáj részletesen magyarázni.
Az átlag emberek nagyrészét úgysem érdekli. Nézz meg egy tudományos cikk alatti kommentszekciót. 90%-a kétkedés, viccelődés, konteózás
Akit meg érdekel az fogja érteni úgyis.
"tanulatlan paraszt vagy"
Reál egyetemet végeztem.
Amelyik tanárom kutató is volt, ők kiválóan magyaráztak, élvezet volt az órájuk.
Amelyik csak simán tanár, azok vegyesek voltak.
Szóval bukik a konteód.
Kérdező: te mit végeztél?
Mert a stílusod igencsak arrogáns.
Ez általában a képzetlen, műveletlen embereknél szokás.
"máskülönben az átlagember is megszerezné a hasznos tudást"
Az átlagember is megszerezhet mindenféle hasznos tudást, akár az interneten keresztül is, csak kellöen sokat kell utána keresni, olvasni a témáról meg megtanulni az egészet az alapoktól kezdve.
A tudósok meg azért magyaráznak így, mert a megfelelö szakszavak, kifejezések hozzátartoznak a témákhoz, "izé", meg "az a pöcök" meg hasonlókkal semmit nem lehet értelmesen és pontosan elmondani, minden szakterületnek megvan a saját megnevezés-készlete, ami szükséges a megértéshez.
Amúgy mire gondolsz hasznos tudás alatt?
Elhiheted hogy nem fog senki fúziós reaktort építeni a pincében vagy időutazni.
Vagy mitől kéne félniük a tudósoknak?
Annyira titkolják a tudást, hogy a legtöbb egyetemi előadás nyilvános, szabadon látogatható bárki által. De rengeteg anyag fenn is van a neten.
Az meg nem a tanár/tudós hibája, hogy nehéz elmagyarázni mi is az a labda, ha valaki nem ismeri a gömb fogalmát. Magasabb szintű tananyagok megértéséhez szükséges bizonyos alapok ismerete.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!