Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Miért állt le az ürsikló...

Miért állt le az ürsikló program, és most miért magáncégek hagyományos ürhajóira vár a NASA?

Figyelt kérdés
Üdv a kérdés adott, miért állt le az ürrepülőgép program? A mostani magáncégek miért hagyományos ürhajókat terveznek? Az ürrepülő koncepció nem jött be? köszi.
2022. máj. 17. 17:26
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
90%

Ahogy írod - nem jött be.


Minden egyes űrbe juttatott kg-ért keményen fizetni kell, tehát az eldobós konstrukciók sokkal gazdaságosabbak, mint egy többnyire kihasználatlan rakterű űrsikló.


Már az elején tisztában voltak ezzel, de a hadsereg parancsára a túlméretes verziót fejlesztették ki. Mellesleg az a kilövéskor látható óriási üzemanyagtank is eldobós, anélkül meg nincs repülés.

2022. máj. 17. 17:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 anonim ***** válasza:
100%
Ez túl hosszú téma ahhoz, hogy itt pár mondatban le lehessen írni. Ajánlom a figyelmedbe a Spacejunkie csatornát YT-on, ott a srácok egy csomó hasonló témát kiveséznek.
2022. máj. 17. 17:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/19 A kérdező kommentje:

1es köszi, bocsi a teljesen hasznost akartam nyomni.


2 es köszi, miért? NEKEm nem jó még az angolom, a lényeget le tudnád irni?

2022. máj. 17. 17:53
 4/19 sadam87 ***** válasza:
100%

"Miért állt le az ürsikló program"

Erősen hozzájárulhatott, hogy két balesetben (Challenger, Columbia) összesen 14 asztronauta halt meg az űrrepülőgép küldetések után. (Konkrétan a Culumbia katasztrófája után döntötték el, hogy blátható időn belül leállítják az űrrepülőgép programot.)

Emellett elég dárga volt, illetve nem sikerült igazán jól kihasználni.

Illetve nagyobb lett, mint az első tervek szerint (a hadsereg igényei miatt, ahogy az első válaszoló írta), és igazából elég részlegesen volt újrafelhasználható: ahogy már írták, a külső üzemanyag tartály teljesen megsemmisült a küldetések során, illetve a gyorsítórakéták, bár elvileg újrafelhasználhatóak voltak, tudtommal nem nagyon használták újra őket, mert a tengerbe csapódás, majd ázás után gyakorlatilag többe került volna őket kijavítani, mint újat készíteni.

Persze voltak előnyei is, a Hubble javítása, vagy az ISS összeszerelése nem nagyon ment volna az űrrepülők nélkül.

Egyébként az sg.hu-n volt egy jó sorozat az űrrepülőgépekről a program leállításakor. Ott volt arról (is) szó, hogy milyen vargabetűkkel jutottak el a végső tervekig. Ide a sorozat utolsó részét linkelem be (ami már nem is a Space Shuttle-ról szól), innen el tudod érni a korábbi részeket:

[link]

(Nagyjából a sorozat 3-5. része szól az űrrepülő tervezéséről.)


Egyébként nem teljesen kukába dobott az űrrepülőgép koncepció. A Sierra Nevada Corporation fejleszt egy kis méretű űrrepülőt, jelenleg az űrállomás ellátása céljából, de később emberes verziót is szeretnének. (Eredetileg is annak indult, csak nem nyertek a NASA pályázatán.)

A hadseregnek is van saját, kis méretű automata űrrepülőgépe, az X-37B (konkrétan erről szól a fent linkelt fejezete cikksorozatnak).


#1

"Minden egyes űrbe juttatott kg-ért keményen fizetni kell, tehát az eldobós konstrukciók sokkal gazdaságosabbak"

Hát azért ez így nem igaz. A Space Shuttle esetében tényleg nem lett gadaságos, de az nem is volt teljesen újra felhasználható. (És nem is volt praktikus konstrukció.)

De például a SpaceX részben újra felhasználható Falcon 9 rakétái elég gazdaságosak a versenytársakhoz képest. És ha a Starship rendszer tényleg működőképes lesz, a még jóval lejjebb viszi az árakat.

2022. máj. 17. 18:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/19 anonim ***** válasza:
100%
Ajánlom Scott Kelly Egy év az űrben című könyvét. Sokat ír az űrsiklóprogramról, a nehézségeiről.
2022. máj. 17. 19:44
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 anonim ***** válasza:
100%
Az STS túl drága volt és nem volt elég megbízható. Meg ahhoz hogy a ISS-re taxizzanak kicsit ágyúval verébre esete volt mind technikailag mind anyagilag.
2022. máj. 17. 19:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/19 anonim ***** válasza:
87%
A Spacejunkie magyar.
2022. máj. 17. 21:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
100%

Egy műsorban azt mondták, hogy ujrafelhasználható gazdaságos űrhajoként volt ugymond eladva, de a valóságban minden kilövéshez szinte a nulláról ujjá kellett építeni. Biztos ami biztos alapon mindent cseréltek rajta, igy inkább drágább volt mint egy egyszer használatos.

Szóval a lényeg, a többszöri felhasználhatóság, az nem igazán teljesült.

2022. máj. 17. 23:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 A kérdező kommentje:
Köszi mindenkinek! 8-as az nekem is rémlik, hogy valami csempéket az alján vagy hol, nem tudom, szóval ezeket pl cserélgették minden út után.( főleg a Columbia után, ha jól tudom semmi kockázatot nem vállaltak és még olyan dolgot is cseréltek minden út után amit nem kéne).
2022. máj. 18. 11:40
 10/19 Alex Fly ***** válasza:
Alapvetően azért, mert az STS-programot eleve ideiglenesnek szánták. Az eredeti tervek szerint már a 90-es években rendszerbe kellett volna állítani az űrrepülőgélek második generációját, amelyik már képes lett volna a repülőgépekhez hasonló vízszintes felszállásra is. De anyagi és technikai nehézségek (illetve a Szovjetunió megszűnésével az űrverseny vége) miatt erre nem került sor; a meglevő űrsiklók élettartamát hosszabbították meg egészen addig, amíg lehetett.
2022. máj. 22. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!