Mi igaz abból, hogy a villanyautók ugyanolyan, sőt károsabbak, mint a mostani dízelek?
"Jelenleg a megújúló energiatermélésünk még bőven elmarad a fosszilis energiahordozók mögött"
Németországban 2020-ban pont ugyanannyi volt a szél és a nap, mint a szén, olaj és gáz forrású.
Az a baj, hogy erre nincs rövid és egyszerű válasz.
Mert ez így egy leegyszerűsítő állítás.
Ahogy ennek az ellenkezője is, miszerint a villanyautók szuperzöldek.
Ráadásul nem is az a fő lényeg, hogy jelenben mi a helyzet, hanem távlatokban kell gondolkodni.
És sajnos nem is könnyű reális képet összerakni már a mai világban, tele az internet tudományos kutatásnak álcázott szponzorált tartalmakkal, nyilván a villanyautó gyártók azt a vonalat erőltetik, hogy sokkal kisebb a kibocsátás, a hagyományos autó-gyártók meg az ellenkezőjét.
Mindenesetre ami biztos:
ahhoz, hogy reális képet kaphassunk, egy hagyományos autó teljes életciklusának a kibocsátását és egy villanyautó teljes életciklusának a kibocsátát kell mérlegre tenni, valamit az árakat is be kell kalkulálni.
Mert ugye az egy dolog, hogy a villanyautó üzem közben nem éget el üzemanyagot, de ugye az akksikat tölteni kell.
Márpedig az tény, hogy globális átlagban az összes előállított elektromos energiának mindössze a 26%-a megújuló, azaz valóban kibocsátás-mentes zöld energia. A többi fosszilis, meg nukleáris.
És hát a nukleáris energia sem kibocsátás-semleges, mert ugye a hasadóanyagot, ami hajta az erőművet, ki kell bányászni, fel kell dúsítani, el kell szállítani, az elhasznált anyagot szintén szállítani, raktározni, stb.
Azt is figyelembe kell venni, hogy az akkumulátorok gyártásához rengeteg olyan ritka fémre van szükség, aminek a kitermelése iszonyatosan sok kibocsátással jár, pl. nikkel(-igen, a Li-ion akksikhoz is kell), kobalt.
Az ilyen bányákban meg rendszerint dízel-üzemű bányagépek dolgoznak, amik óránként lazán megesznek 50-100 liter dízelt is akár.
Azt is figyelembe kell venni, hogy az akksik tönkremennek, a rengeteg veszélyes hulladék kezelése is energia-kibocsátással jár.
Azt is figyelembe kell venni, hogy ha a globális energia-mixben a tényleges zöld energia arányát jelentősen növelni szeretnénk, az szintén baromi sok plusz kibocsátással jár, mert marha sok nyersanyag kitermelés, gyártás, stb. vezet oda, hogy ennyi napelem szigetet, szélerőművet, stbstb. üzembe helyezzünk.
Azt is figyelembe kell venni, hogy az elektromos autó gyártási kapacitásokat is komolyan növelni kell, ami megint csak egy csomó energia.
És ha megnézzük a másik oldalt, a hagyományos autókat, ott is ki kéne számolni mindezt; a gyártás kibocsátását, az üzem közbeni kibocsátást, magának az üzemanyag előállításának, szállításának, stbstb. a kibocsátását.
Szóval bármennyire is szeretnél egyszerű választ, nincs egyszerű válasz.
Én úgy vélem, hogy két dolgot lehet kb. biztosra kijelenteni
1. rövid távon(20-30 év) nem jár számottevő kibocsátás csökkentéssel az elektromos autózásra való átállás
2. hosszabb távon, tehát mondjuk 50-60 év múlva, feltéve, hogy addigra az elektromos áram termelésében is jóval nagyobb arányú lesz a zöld energia, már jelentősen kisebb lesz a CO2 kibocsátás, mintha maradtunk volna a hagyományos autóknál
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!