Van olyan anyag, amely képes elnyelni a tömeget és a sebességet?
Javaslom gondolkozz kicsit. A fizika nem így működik. Olvass utána az ütközéseknek, lendület/impulzus megmaradásnak.
Ha egy test elejét lelassítod a vége attól még tovább gyorsul. Így mindenképpen igénybevételt kap a repülőd farka az orrának lassításának pillanatában és letörik. Ha egy merev test minden pontját egyszerre tudnád lassítani akkor lenne értelme a kérdésednek, de mint mondtam, a fizika nem így működik.
Kis gépeknél használnak már ejtőernyőt, jónéhány ember életét mentette már meg. Nagy dög utasszállítóknál nemigen működne. Bár ahogy most belegondoltam fékezőernyőt szerelhetnének rájuk mint amilyen a vadászgépeken van, egy kényszeleszálláskor biztos jól jönne.
"Végül is nem a példa a lényeg, hanem a megvalósíthatóság kérdése. Mindig csak rohanunk, berendezkedtünk egy siker orientált társadalomra. Én úgy vélem, hogy mi alapvetően nem ezért lettünk teremtve. Talán egy csomó dolgot tudhatnánk, ha a társadalom nem nyomna el minket."
Most ez egy kérdés, vagy filozófiai kiáltvány?
Ahhoz, hogy a zuhanó gépben ne haljon meg senki, jóval 1 G alatti lassulással kéne megállnia.
Számold ki, hogy ehhez mekkora útra van szüksége mondjuk 400 km/h-ról.
Aztán gondolkodj el, hogy ennyi hosszúságban a gép elé rakott "puha" anyagból mennyit kéne magával hurcolnia a gépnek.
Ki fog jönni, hogy ha ennek a cuccnak köbmétere csak pár gramm, is tonnákra lenne szükség és több száz köbméterre.
Esélytelen.
A gépet esetleg bármilyen szögű zuhanásból lassító rakéták is több helyet, tömeget foglalnának, mint amennyit a gép egyáltalán szállítani tud.
Egyetlen megoldás lehetséges: fékező- majd ejtőernyő.
Kisgépeken már néhol alkalmazzák, nagygépeken is vannak ilyen koncepciók, külön leváló és ernyővel leszálló utastér stb.
Csak ehhez nulláról kéne újratervezni a szállítógépeket.
Az meg akkora pénz, amit a gyártók és légivállalatok nem tudnak kiadni, így is minimális árréssel dolgoznak.
A jövőbeli, teljesen új dizájnú repülőknél bekerülhet a tervekbe ilyesmi, a maiaknál esélytelen, ez pedig azt jelenti, hogy 30-40 éven belül nem fog elterjedni.
De addig is legyen elég a tudat, hogy a 6-os helyijáraton minimum hússzor akkora esélyed van meghalni, mint repülőn.
Egy koncepció utasgép ernyőre:
#9:
Onnan jött, hogy egyáltalán nem biztos, hogy mindenki be van kötve.
Nem minden légibaleset jön úgy, hogy pilóta bácsi bejelenti, mindenki szépen húzzon vissza a helyére.
A repülés nem túl régi történetében történtek halálos balesetek sima légörvényeknél, mínusz 1-másfél G rövid hatásoktól.
Ha faca ötpontos övekben ülne a nép, plusz mondjuk mindenkinek lenne légzsákja is (mondjuk akkor utána dobhártyája nem), szerintem 5-6 g is 99%-osan túlélhető lenne.
Csak erre nincs biztosíték.
Az mondjuk tuti, hogy ha 3-4 G lassulás lenne, is sokan megmenekülnének, ahhoz képest főleg, hogy simán lezuhan a gép.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!