Kezdőoldal » Tudományok » Egyéb kérdések » Az utasszállító repülőgépek...

Az utasszállító repülőgépek miért néznek ki szinte ugyanúgy?

Figyelt kérdés
Egy-két kivételtől eltekintve valahogy teljesen egyformának néznek ki, függetlenül attól hogy ki és milyen országban gyártja őket. És itt nem az egy típusba tartozókat értem. De egy átlag Boeing kb ugyanolyan küllemre, mint egy átlag Airbus.
2020. márc. 18. 19:18
 1/10 anonim ***** válasza:
86%
Mert az az optimális forma. Jelenleg, persze lehet, hogy változni fog.
2020. márc. 18. 19:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
100%
Nem nagyon tudnak/lehet tőle eltérni. Ezek a gépek hasonló utazósebességgel, magasságban repülnek, arra meg sok évtizedes tesztek alapján a mostani kialakítás a legjobb hatótávolság és fogyasztás szempontjából. Volt anno a Concorde meg a szovjet testvére, azok eltérő kritériumok mentén repültek - máshogy is néztek ki.
2020. márc. 18. 19:53
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
100%
Csináltak egy szabályos kocka alakú, és egy szivar alakú repülőt, de sajnos egyik sem tudott felszállni. Így végül maradtak a jól bevált jelenleg is látható formáknál.
2020. márc. 18. 20:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
100%

Ugyanez a helyzet a kocsiknál is, ott is kb. ugyanaz a kinézet.

Ez nem tűnt fel, csak a repülőknél?

Sőt, a „helikopterdizájn” is ugyanaz.

A válasz technikai eredetű, amit már fent megadtak.

2020. márc. 18. 20:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
36%
Hát igen, mindegyiknek van két nagy szárnya ráadásul jellemzően a törzs két oldalán, a pilótafülke a gép orrában van, függőleges vezérsíkja is van, meg hajtóművek, bár ezek száma és elhelyezése már elég változatos. Ráadásul még egy típuson belül is vannak eltérések, szóval egyáltalán nem néznek ki egyformán.
2020. márc. 18. 20:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 anonim ***** válasza:
100%
Annyit még, hogy bár kívülről nem látszik, de a gépek szerkezeti anyagaiban hatalmas fejlődés megy végbe.
2020. márc. 18. 22:02
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/10 Wadmalac ***** válasza:
100%

A repülőgépiparnak is megvan a saját evolúciója.

Azonos célra, azonos alapfeltételekkel az ideális forma kifejlesztése meglehetősen hasonló eredményt hoz.


A mai gépek "widebody" jószágok, vastag törzzsel, a magas szállítási térfogat (utasszám) érdekében.

A hetvenes években a hosszútávú utasgépek sokkal karcsúbbak voltak és gyorsabbak is.

A maiak ducibbak, lassabbak, de sokkal kisebb fogyasztásúak, nagyobb szállítóképesség mellett.

A hatalmas hajtómű-gondolák kellenek a kétáramú turbináknak, a régi turbinák nem tartalmazták a külső, a hatómű körül ráamoltatott-hajtott légvezetést, ez is hatásfok-növelő.

A két hajtómű a szárnyakon sok okra vezethető vissza.

A törzs végi hajtóművek ekkora mérettel aerodinamikailag is problémásak lennének, szerelési szempontból is bonyolultabb, mint a szárny alatti pilonos csere lehetősége, plusz így könnyebb a csere esetleges új generációs turbinákra, nem kell a kasztniba dizájnolni, pilon csere pilonra és kész.

A Boeing már így is bajban van, mert a böszmedék hajtóművek már majdnem a földre érnek, a futóműveket komplett magasabbra, újabbra kéne tervezni. Az Airbus alapból magasabb futóműves.


A két hajtómű is a fogyasztás és hatásfok javulása révén és egyben érdekében jött be.


Az FAA talán a 90-es évektől engedélyezte csak a két hajtóműves gépeknek az óceánrepüléseket, ellőtte 2+ hajtómű volt a szabály. Hát sokat hármat használtak, mert a 4 tömegre és fogyasztásra (légellenállás!) is sok lett volna.


Az akkori leggazdaságosabb hosszútávú gépek is elég hasonlóak voltak emiatt:

Lockheed:

[link]

DC-10:

[link]


Boeing 727:

[link]


Hawker_Siddeley Trident:

[link]


Most, hogy megjelent kismillió új szerkezetei anyag, teljesen eltérő, esetlegesen gazdaságosabb dizájn is előkerülhet.

Valószínűleg a jövő iránya a szárny és törzs közös raktérré olvadása lesz, a régi szerkezeti anyagok ilyen konstrukciót nem bírtak volna túlnyomás alatt elegendően könnyű szerkezetnél.

[link]

[link]

[link]

2020. márc. 19. 07:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 A kérdező kommentje:

Ha már helikopterél tartunk kedves 4-es válaszoló, azért ott elég jelentős formai eltérések vannak. Pl egy UH-60-ast simán meg lehet különböztetni egy Mi-17-estől, ahogy mondjuk egy EC-135-ösöst is simán megkülönböztetek egy KA-52-estől.


A kérdés a kvázi egy kaptafás tervezésre vonatkozott, mert például katonai repülőgépek tekintetében nincs egységes dizájn, ahogy a helikopterek tekintetében sem akkora az átfedés, mint az utasszállító repülőgépek tekintetében.


Köszönöm a válaszokat :)

2020. márc. 19. 18:44
 9/10 Wadmalac ***** válasza:
100%

" a helikopterek tekintetében sem akkora az átfedés"

Nos, de. csak ott is meg kell nézni a felhasználási területet.


Ha a katonai koptereket nézed, a nagy csapatszállítók hasonlóak, a kis felderítők hasonlóak, a gyalogos-támogatók hasonlóak. A kommerciális repülésben is, a gyors, kis utasszámú luxushelikopterek hasonlóak, a tehergépek hasonlóak, folytathatnám.


A repülőknél is óriási eltérések vannak a különböző alkalmazási területek formái közt.

2020. márc. 20. 07:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/10 Wadmalac ***** válasza:
100%

Egyébként helikopterek esetén egy lényeges szempont nem annyira határolja be a formákat, mint a nagy utasrepülőknél, ez pedig a légellenállás. Kisebb sebesség, a légellenállás kevésbé mérvadó.

És közel sem olyan éles a gazdaságossági verseny, mint utasgépek esetén. Ott minden fillérnyi eltérés számít.

2020. márc. 20. 07:57
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!