Az önvezető kamionok vagy repülőgépek jönnek el hamarabb?
Miért emberi pilótával nem hullhat rá egy városra?
A pilóta szinte most is csak egy eszköz, az irányítás mondja meg mit tegyen.
Ha érzékelik hogy zuhan egy város felé egy repülő, a földi pilóták megpróbálhatják kivédeni.
Egyébként robotpilótából több rendszert is lehet integrálni.
A Predator és Raptor drónokat földi pilóták vezetik, tábirányítással.
Tehát ott már hatalmas bajnak kell lennie, hogyha a redundáns robotpilóták és a földi irányítás is elveszti a repülő feletti irányítást.
Ha tippelnem kéne, sokkal nagyobb esélye van, hogy egy pilóta megőrül és direkt nekivezeti egy városnak a gépet.
Ha nem definiálod az automatizáltság fokát, amely feltétele az általad használt fogalomnak, akkor csak rossz válaszokat kaphatsz. Pontosabban annak megfelelőket, a válaszoló éppen mit tart erről.
Ez a dolog több fázisból áll.
1. képes stabil menettulajdonságokat mutatni. Ez régóta megoldott mindkét jármű esetén.
2. képes előre kijelölt pályán haladni. Mint problémakör, ez is tökéletesen megoldott. Ami hiányzik az a megfelelő adatsor. A repülők nemzetközi szabvány szerint kijelölt pályán haladnak, és e pálya adatai mindig ismertek. Ezt be lehet programozni, tehát egy repülő a fel és leszállás kivételével önjáróan végigmegy. Egy autónak autózásra alkalmas úton kell haladnia. Ennek paraméterei nem adottak, ezért nem tud így menni autó. Ha meg tudnák adni, máris mehetne. A meg nem adásnak nem technikai, hanem pénzügyi akadályai vannak. Ezért kísérleteznek a szenzoros vezetéssel. Ahhoz azonban minden utat el kell látni jelzőelemekkel. Ez olyan horribilis összeg,be kerül, hogy ilyen a közeljövőben nem lesz.
A konvoj egy látszatmegoldás. Az első autónak akkor is kell jelzőrendszer, vagy ember vezeti. A többi mehet utána, mert az algoritmizálható. Ami miatt mégse, az egyfelől a kresz bonyolultsága, másfelől az egyes országok összehangolatlansága.
A repülőnél tehát régóta megoldott, az autónál pedig a kiépítés költsége az akadály, nem a megoldatlansága.
A biztonság egy másik kérdés. E szempontból az ember akkor lesz nélkülözhető, ha egyemberi helyzetfelismerő képességgel rendelkező robotot készítenek. Ez egy darabig még várat magára.
Próbálom a technikai oldalt nézni, mert a többi fentebb elég jól ki lett vesézve és bizony döntetlenre áll a helyzet.
Egy meghibásodó autó jobb esetben elakadásjelzővel az út szélére húzódik és ott rohad, amíg el nem viszik.
Egy repülő viszont szépen követi a gravitációt, ott, ahol éppen van és az általában nem a biztonságos leállósáv.
Az utasokat meg lehet védeni ejtőernyővel stb., de azt, akire esik?
Ez persze fennáll emberes vezetésnél is.
Erősen megy az előkészület a városi légitaxizásra, az biztos, hogy haszna éppen a zsúfolt belvárosokban lenne, de éppen ott szinte lehetetlen biztosítani a biztonságos kényszerleszállást, ha kell.
Van még egy fontos pont, ha önvezetésről van szó.
Az autó, repülő esetén is nagyon nagy működési megbízhatóságot, nagyon nagy fokú működési önellenőrzési képességet feltételez.
Ez pedig igazán akkor megalapozott, ha a jármű nem belsőégésű motoros, nem gázturbinás stb, hanem minimum hibrid (hogy meghibásodás esetén az elektromos hajtás ott legyen pótnak), de inkább full elektromos.
A mai elektromos energiatárolás energiasűrűsége vs súly egyelőre az autóknál jobban ott jár, ami szükséges, mint repülő eszközöknél.
Ez azt indikálja, hogy maguk az önvezető járművek az elektromos hajtás egyszerűbb használata miatt előbb az utakon fognak elterjedni.
Az eddigi tapasztalatok alapján az önvezetés közlekedésbiztonsági részét nézve már most, a kezdet viszonylag primitív állapotában is nagyságrenddel több az önvezető autóknál másik, emberi sofőr által okozott baleset, mint az automatika hiányossága.
Az önvezető autó veszélyeit csaknem teljesen eliminálná a kézi vezetés 100%-os eltűnése.
Az sem utolsó szempont, hogy egy összehangolt önvezető városi forgalom egy biztonságos 30-as tempóval gyorsabb lenne a mai, dugókkal szabdalt nagyobb tempónál.
Az átmenet a veszélyes szakasz, amíg az emberi hülyeség keveredik az azt nem feltétlenül kompenzálni képes önvezetéssel.
Addig is hatalmas segítség lenne, ha a kézivezérelt autók is mind "online" lennének, valószínűleg az önvezető autók biztonsága is óriásit ugrana, ha a manuális járműveket nem csak vizuálisan kéne érzékelniük.
Elvileg erről szól az 5G szükségessége, nem a FB gyorsabb betöltéséről.
Biztos vagyok benne, hogy közlekedés-technikailag az önvezető repülés városon kívül már most teljesen kezelhető téma (mint írtam, hajtástechnikailag kevésbé), de igazán a városban volna értéke, ezért szerintem eladhatósági okokból jóval később fog elterjedni, mint az önvezetés az utakon.
egy pilóta egy kb mini tudós, alap feltétel oda az egyetemi diploma, a fizika és matematika tökéletes ismerete és alkalmazása (pl ha kényszerleszállni kell, túl sok a súly az üzemanyag miatt, ezért ki kell üríteni, de csak annyit hogy pont elérj odáig még, na itt kb 1 perc alatt ki kell matekozni az egészet...), míg egy kamionos tudása egy falusi böllérével ér fel legtöbbször. De azért más egyenesen haladni ott ahol senki sem közlekedik, és más ott ahol napi több ezer autó megfordul ugyan abban a sávban, és emberéletek forognak kockán minden egyes manőverezéssel. És ezért nagyon kétes ez az egész dolog, inkább science-fiction az egész, meg a rakodást is ki fogja elvégezni majd? Meg megnézném hogy tolat be a robot egy ilyen helyre pl:
"inkább science-fiction az egész, meg a rakodást is ki fogja elvégezni majd? Meg megnézném hogy tolat be a robot egy ilyen helyre"
Miért most ki végzi a rakodást? A kamionsofőr?
Majd látni fogod, nehogy azt akard már mondani, hogy egy embernél sokkal okosabb számítógép, ne lenne képes valami olyanra, amire egy egyszerű böllér kamionos képes...
Tudod mi a science-fiction? Amikor például valaki feltételezi, hogy több ezer év múlva, hogy asztronauta néni meg bácsi lesz a felfedező űrhajókon, az fiction bizony, mikor ott is mesterséges intelligencia lesz, tudod mi még a science-fiction? Arról fantáziálni, hogy a kamionos nem váltható ki egy számítógéppel.
ki mondta, hogy a kamionos nélkülözhetetlen a jövőre nézve? Ahogy mondtam, nem több egy kertésznél akár, mert én kamiont vezetni tudok, kertészkedni nem, és oda-vissza. De mivel én benne voltam az iparban tudom , hogy vannak olyan helyzetek amire nem lehet felkészíteni 1 számítógépet, mert minden egyes változáshoz úgy kell kalkulálni mit csinálsz. Ha pl papír hengereket viszel, és a plafonig érnek akkor extra óvatosnak kell lenni minden egyes kanyarban, ha még jeges is az út akkor szerpentineken hólánc nélkül meg se moccanok, és akkor is csak 10 km / h-val kb, ha 24 tonna áru van, és alig fél méter magas, le van kötve akkor lehet száguldozni, mert az úgy a földhöz tapaszt mint egy mágnes (csak szemléltető példa, nem kell így vezetni..), amikor szakadó hóesésben mindenki a pályán 20-al robogott a sószóró mögött én 60-al elmentem mindenki mellett, mert tudtam hogy van rajtam súly, alacsonyan van, így nem lesz gáz. Ha üres lettem volna akkor én nekem is f*sott volna a p*csám, és beállok a sorba.
Ha folyadékot szállítasz, nem mindegy mennyi van a tartályban, ha félig van a szint a fékút akár 3-4x ese is lehet a normálisak, és a kanyarban is figyelni kell mert elránthat. Ha élőállatot szállítasz akkor is más minden.
Ezeket még száraz aszfalton egy gép eltudja kalkulálgatni, de amikor jön az eső, hó, jég, akkor ott önmagában nem sok mindent tudna kezdeni. Próbáltál már automata váltós kocsival kijönni a hóból amiben elakadtál? Manuális váltóval kilehet hintáztatni magad, automatával esélytelen. Ami ugye szintén gépi dolog.
Az valós lehet, hogy megy a robot egyenesen az autópályán depóból depóba, és majd a teherautósok széthordják a városokba, ezzel csak 2 gond van, 1, nagyon ritka hogy végig pályán mész, és hogy a pálya mellett van a depó, 2, ez a kamionozás 30%-át teszi ki kb, a maradék olyan hogy bundás utakon át vezető utak visznek a cégekhez, nem azon a címen van a cég ahova szól a fuvarfeladat, terelések, szűk baxomnyi cégek...
https://www.youtube.com/watch?v=n5OVrOKZphA
Egy ilyen helyre megnézném hogy áll be egy robot :D
16-os! Te azt hiszed, hogy egy önvezető kocsi számítógépe úgy működik, hogy beleprogramozzák az összes szituációt és csak kiválasztja a megfelelő sémát mint egy összeszerelő robot?
Mert ezen a mesterséges intelligencia már rég túllépett. Eleve ez nem is mesterséges intelligencia. Pont attól MI, hogy képes az emberhez hasonlóan alkalmazkodni az új helyzetekhez, és nem csak előre beprogramozott sémát követni. Szerintem egy kamionost sem tanítanak meg a jogosítvány megszerzése közben az össze sok millió speciális esetre, mégis megoldják, mert van nekik intelligenciájuk, fogják a már meglévő ismereteiket, és felhasználják valami új alkotására. A mesterséges intelligencia pont ugyanazt fogja csinálni, és linkelhetsz akárhány videót arról, hogy ezt nem csinálja meg egy gép, de megnyugodhatsz meg fogja.
"Egy ilyen helyre megnézném hogy áll be egy robot :D"
Néhány év múlva térjünk vissza erre a kérdésre. Tudom, ezt már sokat hallottuk, de legyünk türelmesek, sok akadályt kell legyőzni és legfőbb a biztonság. De szerintem sem kell neki sok idő, 5-10 év és úgy beáll oda a masina hogy még csak soha nem is járt ott előtte.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!