A lopakodó repülőgépek szuperszonikus meghajtással rendelkeznek?
A legmodernebbekre gondolok. A hangrobbanások nem túl kompromittálóak egy lopakodó számára? Ha nem, milyen meghajtással repül?
Ja és milyen magasan?
Egyrészt valóban gondot okoz a túl nagy sebesség a felderíthetőségben, ld. hangrobbanás, felhevült géptörzs, korai utánégetők, stb.
Másrészt manapság már ezek egy részét megoldották, a többi pedig inkább különböző üzemmódokat jelent, tehát pl. vagy lopakodó, vagy vadászgép.
[link] (szuperszonikus lopakodó vadászbombázó)
Köszi a választ.
Hogyan oldják meg, hogy ne lehessen hallani a hangrobbanást? Vagy legalábbis ne olyan hangosan?
No offense, de a PAK Fa az mikor lett lopakodó?
A kezdeti dokumentumokkal szemben szerintem itt baromira nem fért el a szívócsatorna cikk-cakk, így a kompresszorlapátok szemből radarral simán láthatóak:
Felülről, alulról, hátulról ott az a baromi nagy acél-titán szerkezet a gázsugárfokozó előtt, az sem túl anti radar megoldás :D
A lopakodó gépeket én két csoportra osztanám:
-bombázó gépek
-vadász(bombázó) gépek
Az F117 és a B2-es bombázók hangsebesség alatt repülnek(repültek) ott ez nem probléma. A csökkentett észlelhetőségű B1B is hangsebesség alatt repül a számára igazi védelmet nyújtó földközeli magasságon ( 0,9Mach @ 100-150méter ). Nem tudom használták-e valaha is a szuperszónikus képességeit.
Igazából a hangrobbanás az elhaladás után jelentkezne, de ezeknél nem fog. A vadászgépeknél teljesen más szempontok a fontosak, ott nem a teljes láthatatlanság a lényeg, hanem hogy az ellenséges földi vagy fedélzeti radarokon minél később jelenjen meg. Egy szupercirkáló sebességgel érkező F22 besugárzás jelzője már jó esetben 100+km-ről jelez téged,viszont ha a te radarod vagy infrád csak 20km-ről találja meg, akkor gyakorlatilag véged (ha meg ügyes és sikerül kikerülnie akkor meg főleg).
A hangsebesség feletti szupercirkáló mód leginkább a járőrözéshez és a légtérvédelemhez szükséges, ott meg a legkevésbé fontos szempont a hangrobbanás hallhatósága. A mélységi, hátországi bombázásnál ez sokkal fontosabb tényező, de azt megoldják hangsebesség alatt.
@3 -> "A Szu-57 (vagy PAK–FA" ... "A lopakodó kialakítású repülőgép felszállótömege..."
"The Sukhoi Su-57 (Russian: Сухой Су-57) is the designation for a stealth, single-seat, twin-engine multirole fifth-generation jet fighter being developed for air superiority and attack operations"
(stealth = lopakodás)
Én értem mi van oda írva, de a valóság valahogy nem akar összeállni az elképzeléssel - számomra.
Amíg az F117 rácsozott szívócsatornát kapott, addig a B2nél és az YF23-nál a függőleges S formájú levegőcsatornával próbálták meg csökkenteni a kompresszorlapátok radarreflexióját, az F22-nél és az F35nél vízszintes S alakú a levegőcsatorna a PAK-FAnál meg tökegyenes :D
Ha a gyártó kiad valamit hivatalos közleményben attól eltérő nem kerülhet fel Wikire, de az orosz gyártókról tudjuk hogy sokszor a valóságtól teljesen eltérő dolgokat osztottak meg a világgal.
Ha rákeresel a T50/PAK-FA stealth képességeit firtató dolgokra, akkor elég sok helyen fogsz találni érdekes felvetéseket.
Azt senki nem vitatja, hogy a megfelelő szerkezeti anyagok és festés mellett valóban sikerült a korábbi orosz típusokhoz képest radikálisan csökkenteni a radarkeresztmetszetet. De, hogy ez valóban elég-e ahhoz, hogy teljesen "stealth" képességű gépet kapjunk, ezt elég sokan vitatják.
Egyes nem alátámasztott híresztelések szerint a PAK már aktív radarvédelemmel is rendelkezik (radarhullámokat szétszóró elektromágneses "pajzs"), csak ezt nem demonstrálták még sehol, hivatalos forrás nem említ ilyet és semelyik hadseregnél nem ismert ilyennek a kifejlesztése, még talajon, nagy méretben, akármilyen nagy energiaellátással sem, nem hogy egy vadászgépbe sűrítve.
Hangrobbanás: Lockheed, Boeing is keményen dolgozik olyan sárkányszerkezeten, ami minimalizálja illetve szétteríti a hangrobbanás hullámfrontját, de ez kísérleti fázisban van és a fő cél az, hogy a szuperszonikus technika visszakerülhessen a kereskedelmi repülésbe (ennek ma éppen a hangrobbanás tilalma lakott területek felett az egyik fő akadálya).
Mint írták is, hadialkalmazásban ahol a szuperszonikus gépek vannak a stratégiában, ott a hangrobbanás, mint a gép észrevételének oka nem jellemző szempont.
" és semelyik hadseregnél nem ismert ilyennek a kifejlesztése"
A B2 esetében már felmerült a 2000-res évek elején, több helyen is cikkeztek róla, persze maradtak a találgatás szintjén. Az alap felvetés onnan indult: kimatekozták hogy ilyen tolóerő/tömeg aránnyal a bemutatott manőverek, emelkedési képességek meg sok más nem lehetséges. Aztán elindultak a konteók, amiből kisült ez a lehetőség is.
"kimatekozták hogy ilyen tolóerő/tömeg aránnyal a bemutatott manőverek, emelkedési képességek meg sok más nem lehetséges."
Ott valami gravitációs hajtásról rebesgettek a mániákusok, UFO-technológiáról, a TR-3B háromszögű izéről, nem?
Maga a radarhullámok elhajlítása működőképes technológia, valami ilyesmi van "kicsiben" a MIG-29 radarjában is, csak ott a saját radarhullámok irányítására.
De egy komplett gépet ilyen elektromágneses "rácsba" csomagolni, azt energiával ellátni szerintem ma még sci-fi.
Igen, egy részük egyből antigravitációról és ufó technológiáról beszélt, az mókás volt. :)
Egy másik részük pedig arról beszélt, hogy valamilyen módon ionizálják ( vagy próbálják) a levegőt így arról nem keletkezik visszaverődés/szögpontos visszaverődés így tovább csökken a láthatósága a radarok számára és infravörös tartományban.
Nem feltétlen kell a teljes gépet "becsomagolni", elég ha csak a radarbesugárzás jelzésének megfelelő irányban hozol létre egy olyan réteget, ami már az előtt megdolgozza a radarhullámokat, hogy a gépet elérnék. Fizika szakra nem jártam, nem tudom ez mennyire kivitelezhető és mekkora energia szükséges ehhez.
Hát, talán elérhető egy full kompozit, szigetelt sárkányszerkezet bevonása a szükséges vezető ráccsal.
Szeparált szegmensekben, hogy besugárzási irány szerint váltson.
De nehezen képzelek el olyan mértékű ionizálási energiát, ami a hangsebességgel letépődő légréteget képes folyamatosan ionizálni.
Most elgondoltam, nem lehet-e radart "elvakítani" saját frekvenciás (illetve kicsit szélesebb sávos) erős fókuszált visszasugárzással. Akkor ugyan egyértelmű lenne, hogy jön valaki, de a lokációja nem lenne meg.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!