Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Ha a felhajtóerő a levegő...

Ha a felhajtóerő a levegő sűrűségével egyenesen arányos, tehát ritkább levegőben kisebb, akkor e repülőgépek miért szállnak annyira magasan a ritkább levegőben?

Figyelt kérdés
Hol gazdaságosabb repülni fogyasztás szempontjából és miért?

2012. aug. 18. 20:41
 1/4 anonim ***** válasza:
100%

A ritkább levegőben nem csak a felhajtó erő kisebb, hanem a légellenállás is erősen csekélyebb.


Nem is beszélve a veszélyforrásokról - 10km magasan meglehetősen kevés madár, idióta kocarepülő közlekedik :)


Illetve, utazósebességen a repülő szárnya a ritka levegőben is bőségesen elegendő felhajtóerőt generál, cserébe jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt.

2012. aug. 18. 20:48
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/4 anonim ***** válasza:
A repülőgép a motorjával növeli a felhajtóerőt!Az előrehaladásban könnyebb a ritkább levegőben közlekedni.
2012. aug. 18. 20:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/4 A kérdező kommentje:

2-es: a felhajtóerő a szárnyon keletkezik

Tehát a repülőgép előrehaladását 4 erő eredője okozza (felhajtó, toló, súly-erő, közegellenállási-erő). Ebből a közeg sűrűsége a felhajtóerőnél és a közegellenállásnál játszik fontos szerepet. De arra lennék kíváncsi hogy melyik erő esetében játszik NAGYOBB szerepet? Valaki estleg valami képlettel meg tudja magyarázni, mert én csak a képletből értek szót.

(Egyébként eléggé szégyellem, hogy nem tudom a választ, de sokat felejtettem érettségi óta.)

2012. aug. 18. 21:09
 4/4 anonim ***** válasza:
97%

Kérdező, gondolom te az aerosztatikai felhajtóerőre gondolsz.

Azonban ez a fajta felhajtóerő repülés esetében szinte elhanyagolható.

Az emelkedésben az aerodinamikai felhajtóerőnek (emelőerő) van jelentős szerepe.

A továbbiakban az aerodinamikai felhajtóerő és a légellenállási erő eredője légerő.

Készíts ábrát az erőkről!


Ily módon a repülőgépre három erő hat:

1. gép sulya

2. motor vonóereje

3. légerő


Feltétel, a három erő egyensúlya, ez persze azt jelenti hogy egy pontban kell metsződniük (ez a repülő súlypontja) továbbá az erőkkel rajzolt vektorháromszög nyílfolytonos és záródik.


A vektorháromszög felrajzolásával határozhatók meg az erők.

Az emelés mértékét ill. a szintbemaradást a gép sebessége határozza meg. (Akkor marad szintbe, ha a súly egyezik az emelőerővel).


A gyakorlatban az erőket ill. a repülésre jellemző paramétereket modellezéssel állapítják meg.

Ez azt jelenti, hogy elkészítik a repülő kicsinyített mását, és szélcsatornába helyezik, ahol a méréseket végzik.


Ugyanis - ahogy ezt a tapasztalat is mutatja - nem elegendő pusztán számításokra hagyatkozni, hanem azokat mérésekkel kell alátámasztani, sok esetben pedig korrekciózni.

Ezen túlmenően a repülés gyakorlati kivitelezése nemcsak az erők egyensúlyán alapul, hanem számtalan befolyásoló tényezőtől is, mint pl. a hőmérséklet.

Például rakétahajtású repülőgépek esetén az 5600 km/h sebességnél kb. 1200°C átlagos felmelegedéssel kell számolni. (szélcsatornában ez is mérhető).

2012. aug. 19. 16:19
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!