Ha a felhajtóerő a levegő sűrűségével egyenesen arányos, tehát ritkább levegőben kisebb, akkor e repülőgépek miért szállnak annyira magasan a ritkább levegőben?
A ritkább levegőben nem csak a felhajtó erő kisebb, hanem a légellenállás is erősen csekélyebb.
Nem is beszélve a veszélyforrásokról - 10km magasan meglehetősen kevés madár, idióta kocarepülő közlekedik :)
Illetve, utazósebességen a repülő szárnya a ritka levegőben is bőségesen elegendő felhajtóerőt generál, cserébe jóval kevesebb üzemanyagot fogyaszt.
2-es: a felhajtóerő a szárnyon keletkezik
Tehát a repülőgép előrehaladását 4 erő eredője okozza (felhajtó, toló, súly-erő, közegellenállási-erő). Ebből a közeg sűrűsége a felhajtóerőnél és a közegellenállásnál játszik fontos szerepet. De arra lennék kíváncsi hogy melyik erő esetében játszik NAGYOBB szerepet? Valaki estleg valami képlettel meg tudja magyarázni, mert én csak a képletből értek szót.
(Egyébként eléggé szégyellem, hogy nem tudom a választ, de sokat felejtettem érettségi óta.)
Kérdező, gondolom te az aerosztatikai felhajtóerőre gondolsz.
Azonban ez a fajta felhajtóerő repülés esetében szinte elhanyagolható.
Az emelkedésben az aerodinamikai felhajtóerőnek (emelőerő) van jelentős szerepe.
A továbbiakban az aerodinamikai felhajtóerő és a légellenállási erő eredője légerő.
Készíts ábrát az erőkről!
Ily módon a repülőgépre három erő hat:
1. gép sulya
2. motor vonóereje
3. légerő
Feltétel, a három erő egyensúlya, ez persze azt jelenti hogy egy pontban kell metsződniük (ez a repülő súlypontja) továbbá az erőkkel rajzolt vektorháromszög nyílfolytonos és záródik.
A vektorháromszög felrajzolásával határozhatók meg az erők.
Az emelés mértékét ill. a szintbemaradást a gép sebessége határozza meg. (Akkor marad szintbe, ha a súly egyezik az emelőerővel).
A gyakorlatban az erőket ill. a repülésre jellemző paramétereket modellezéssel állapítják meg.
Ez azt jelenti, hogy elkészítik a repülő kicsinyített mását, és szélcsatornába helyezik, ahol a méréseket végzik.
Ugyanis - ahogy ezt a tapasztalat is mutatja - nem elegendő pusztán számításokra hagyatkozni, hanem azokat mérésekkel kell alátámasztani, sok esetben pedig korrekciózni.
Ezen túlmenően a repülés gyakorlati kivitelezése nemcsak az erők egyensúlyán alapul, hanem számtalan befolyásoló tényezőtől is, mint pl. a hőmérséklet.
Például rakétahajtású repülőgépek esetén az 5600 km/h sebességnél kb. 1200°C átlagos felmelegedéssel kell számolni. (szélcsatornában ez is mérhető).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!