Az önvezető kamionok vagy repülőgépek jönnek el hamarabb?
Az önvezető drón már működik, a kamion is létezik csak a forgalmi engedély és szabályozás más kérdés.
Szerintem a kamiont kb 5-10 éven belül tesztfázisban engedélyezik, első körben emberi felügyelettel, később autonóm konvojokban.
Én arra gondolok, hogy milyen időn belül lesz teljesen kizárható az embeti sofőr/pilóta... Mikor vesztik el az állasukat.
Illetve bár laikus vagyok, nem hiszem hogy egy kapitány azért keres 20000+ eurót / hó, hogy le és fel száljon.
Nem azért keres annyit. A robotpilóta is le/fel tud szállni. Azért van ember a fülkében, hogy ha bármilyen probléma van, akkor be tudjon avatkozni. Azért száll fe/le a pilóta és nem a robot, hogy gyakorlata legyen, ha kell, akkor ne az legyen, hogy már rutintalan mert mindig az robot csinálta a fel/leszállást.
Azért keres annyit, mert ha szükség van rá, akkor ott van, be tud avatkozni, megvan a tudása, többéves drága képzést végzett el, többszáz ember élete függ tőle.
Szóval teljesen önállóan, pilóta, emberi felügyelet nélkül egyik pontból másikba embereket szállító repülőgép még jó ideig nem lesz.
Egy önvezető kamion ha meghibásodik automatikusan leállhat az út szélére, vagy akár az út közepén. Ha egy repülőgépben hibásodik meg valami, akkor nem tud egyszerűen megállni a levegőben vagy leszállni 1 percen belül. Ezért kell a tapasztalt, felkészült pilóta, aki meghozza a szükséges döntést és a robotpilóta meghibásodása esetén is tudja vezetni a repülőt.
6-os: szóval szerinted azért nincs ilyen mert nem lenne kit hibáztatni, felelősségre vonni?? Háát... érdekes vélemény.
Egyébként amikor nemrég meghalt valaki egy Teslában miközben az épp automatán volt, akkor a Teslát hibáztatták, simán be lehet perelni a gyártót.
#6,Ha a kamionbalesetek 90%-a mondjuk emberi hiba: elalvás, hibás döntés egy egyértelmű helyzetben, rossz reflexek, elégtelen látási viszonyok stb... amiket egy fejlett autonóm rendszer egyértelműen megelőzött volna a szenzorokkal... akkor miért éri meg jobban?
Jelenleg még nincs eléggé tesztelve a rendszer és fejlesztésre szorul. Illetve jogi akadályok vannak valóban.
Viszont a cégeknek is jobb lenne, ha 80%-át megelőznék az emberi hibáknak, 10%-ban technikai hibe lenne (pl fékrendszer stb) 10%-ban pedig az autonóm rendszer hibás döntése. Utóbbit hozzá lehet számolni a "fékrendszerhez". Összességében 100 helyett 20 ember halt meg mégis.
Repülőgépek egyelőre közelebb állnak ehhez, viszont mivel akármi meghibásodhat, így "biztonság kedvéért" szerintem sokáig lesz még emberi pilóta a gépen.
Szerintem előbb a teherszállító repülők, majd kamionok, majd utasszállító repülők lesznek teljesen automatizálva.
Azért azt se felejtsük el, hogy ha egy automata repülőgép meghibásodik és lezuhan, akkor nem csak annyi történik, hogy lezuhan, megsemmisül a gép és a szállítmány, hanem rázuhanhat egy városra, forgalmas útra, stb.
Szóval ha lesz valaha teljesen önállóan, emberi kíséret nélküli repülőgép, akkor nem attól fog függeni az automatizáltsága, hogy embereket szállít vagy csomagokat.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!