Miért szokták a vonat fékjeit kalapáccsal megütögetni?
Azt megnézném, hogy mikrorepedést hogyan állapítasz meg hangból! Ami már akkora repedés, hogy megváltoztatja a kongás hangját, az már szabad szemmel is jól látható.
Kérdező: Az elsőnek abban igaza volt, hogy a kereket ütögetik és hogy a hangját figyelik, de más okkal: Ha szép csengő hangja van, akkor ki van engedve a fék. Ha tompa hangot ad ki a kerék, akkor be van húzva a fék. Így lehet ellenőrizni a fék működőképességét fékpróba során.
Ide tartozó történet. Egy haverom vasútőr, és egyszer elbúcsúztattak egy nyugdíjba vonuló kollégát. Negyvenvalahány évet húzott le a MÁV-nál, nem kicsit piás is volt, meg az esze is pont annyi, mint a közmondásos vasutasnak. Megköszönte a kedves köszöntést, majd odafordult a főnökéhez, aki szintén harmincakárhány éve volt állomásfőnök, és a következő kérdést bírta feltenni?
- Béla, most már hadd kérdezzem meg így utoljára. Miért kellett nekem negyven évig minden vonat kerekét végigkopogtatnom azzal a kalapáccsal?
(A Béla név nem biztos, a többi viszont... nos, ilyen emberek vigyáznak a biztonságotokra a magyar vasúton.)
"Azt megnézném, hogy mikrorepedést hogyan állapítasz meg hangból! Ami már akkora repedés, hogy megváltoztatja a kongás hangját, az már szabad szemmel is jól látható."
Nem is mikrorepedés ellen van. Ez egy gyorsteszt, amiből kiderül, hogy a kocsi el fogja-e hagyni a kerék abroncspántját a következő állomásig.
A repedés, ami hallatszik, valószínűleg szabad szemmel is látható lenne, egy jól megvilágított műhelyasztalon körbenézve. Csak az a kerék nem ott van.
Mit látsz te itt egy akárhol lévő repedésből?
És éjjel mit látsz belőle?
A másik, hogy nem is igazán a repedést kell hallani, hanem azt, hogy az abroncs és az öntött kerék közt van-e a repedés vagy egyéb ok miatt légrés, ami jelzi, hogy le szándékozik válni.
Az igaz, hogy egy befogott fék is letompítja a hangot és az is kiszűrhető a kalapácsos koppintással. De nem ez a fő cél.
A vícc jó volt, eszembe jutott róla a másik, amikor a műtőssegéd műtét közben megkérdi az orvost, hogy műtét végén ő varrja-e össze a sebet, erre a doki visszakérdez: "Műtét, nem boncolunk?".
"mikrorepedést hogyan állapítasz meg hangból"
Simán.
Egy pingpong labda magas pengő, koppanó hangja is szinte tocsogóvá válik játék közben. Amikor még nagyítóval sem látható a repedés. Az anyagban az állóhullámok más hosszúságúak lesznek, ha repedés van... és így más hanghatása van. Aki érti és ismeri, és gyakorlata van ebben, az meg tudja csinálni. Öreg háziorvosom még vizsgálat alkalmával megkopogtatott, mert ki volt képezve erre. És neki informatív volt az üregeim hangzása. A mai fiatal háziorvosom már ebben járatlan. Beutal ultrahangra, vagy MR-re, két hónapos várólistán. A kopogtatás meg azonnal megvót...
A mikrorepedés meghallásában továbbra is kételkedem, ne mazért, mintha nem okozna hangváltozást, de szerintem a kerék és tengely komplett geometriája (mert a kerekek a tengelyen is olyan szinten fixek, hogy egy anyagnak tekinthető), a csapágyakkal együtt a rezgéstompítási pontok olyan kaotikus rezgésképet tudnak produkálni, hogy egy mikrorepedés hangmódosító hatása elveszhet.
De egy keréktől elválni kezdő abroncs más tészta, az tutira kisikít a hangból.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!