Válaszolna valaki egy gőzmozdonnyal kapcsolatos kérdésre?
Írok egy történetet, amelyiknek az egyik főszereplője egy gőzmozdony. Egy nagyteljesítményű mozdonyról lenne szó, az amerikai Union Pacific 4000, becenevén Big Boy-nak megfelelő.
A történet arról szól, hogy a mozdony menet közben leáll, mert elfogyott a tüzelőanyaga (a mozdony egy jó hosszú szerelvényt vontat). Ugyanis a szeneskocsi nem közvetlenül a mozdony után van kapcsolva, hanem először egy pullmankocsi és csak utána következik a szeneskocsi, így nincsen mód arra, hogy menet közben pótolják az elégetett tüzelőanyagot. A fűtő úgy próbálja meg megoldani a dolgot, hogy két nagy szeneskannával hátramegy a szeneskocsihoz, ezeket megrakja és a mozdonyhoz érve a szenet beszórja a fűtőtérbe.
Tegyük fel, hogy a fűtő 8x fordul (kb. 2 percenkét) és a két kannával egyszerre 40 kg szenet tud hozni, így nagyjából összesen 300 kg szénről lenne szó. A szeneskocsiban tiszta antracit van (a történet ezt így kívánja), ennek a fűtőértéke 450 kg barnaszénnek felel meg.
A történet aztán úgy folytatódik, hogy a mozdonnyal az üres pullmankocsit és a megrakott szeneskocsit vontatva lassú tempóban megtesznek kb. 3-5 km-t (a többi szerelvényt lekapcsolják). Reális ez így?
Kiegészítem a kérdést:
Nem arról van szó, hogy a pullmankocsin szeneskannákkal vonulnak keresztül (hogy ez-e a reális), hanem arról, hogy egy ilyen esetben a fent leírt módon újból üzembe-e lehet helyezni a mozdonyt annyira, hogy aztán a két kocsival azt a pár kilométert megtegyék.
Nem akarok hülyeséget írni, de nekem úgy rémlik, akkoriban már kísérleteztek automatikus szénadagolóval a szerkocsi és mozdony közé ékelve.
Reálisabb lenne egy Vanderbilt-szerkocsi, bexart kísérleti automata szénadagolóval, ami miatt a fűtőnek a szerkocsiba kell másznia a szénért.
Szerintem soha, semmi nem okolná meg, hogy a szerkocsi és a mozdony közé vagont tegyenek.
@ # 3
Az logikus, hogy soha senki nem fog normális körülmények között a mozdony és a szeneskocsi közé beiktatni valami mást. Ezért hívtam fel a figyelmet arra, hogy egy kitalált történetről van szó és nem egy valós esetről. A kérdésem csak annyi, hogy ha a mozdony egy ilyen esetben leállna, akkor a leírt módon újból üzembe-e lehet helyezni a mozdonyt annyira, hogy aztán a két kocsival azt a pár kilométert megtegyék. Talán egy veterán mozdonyvezető, akinek volt még dolga a gőzmozdonyokkal tudna erre a kérdésre leginkább választ adni.
Na jó, látom hogy itt már nagyon mellékvágányra csúszott a dolog.
Egy gyerekmeséről lenne szó, hasonló kategóriájúról, mint amilyen a Thomas a gőzmozdony volt. Ettől függetlenül nem akarok hülyeségeket írni ott, ahol nem muszáj.
@ # 1
Azzal a pullmankocsin való átvonulással adtál egy jó ötletet. Már bele is szőttem a történetbe (nem kell megijedni: a pullmankocsi nem egyezik bele, hogy a fűtő a koszos, poros szeneskannákkal összekoszolja. Az orra előtt gyorsan bezárja az átjáró ajtót).
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!