Hogy lehet egy emelőgép szükséges forgatónyomatékát meghatározni?
Dob rádiusza kéne.
A nyomaték erő X erőkar, dob esetén az erőkar a rádiusz.
Tegyük fel hogy a dob átmérője 250mm. Így 125-ös rádiusszal számolva 2500 Nm lenne a névleges nyomatékszükséglet. Ha nagyobb dobot választok akkor ez a nyomatékszükséglet nő, pl. egy 350mm-esnél már 3500 Nm.
A fordulatszám akkor feltételezem az induláskor és leálláskor keletkező többlet erőszükséglet miatt érdekes, ezzel a plusz nyomatékkal nő a hajtómű forgatónyomaték igénye?
Amit te kiszámoltál, az csak az emelőoldalon lévő nyomaték. A motoroldali nyomaték ennél kevesebb lesz. A műszaki gyakorlatban az ilyen feladatok klasszikus megoldása csigahajtóművel lehetséges, ahol az áttétel mondjuk 1:50-hez.
Tudni kell mindenek előtt az emelés névleges menetsebességét. Ebből kiszámolod az emelőoldali fordulatszámot. Mivel ismert az emelőoldali nyomatékszükséglet, ezért ebből egy elméleti teljesítményt már tudsz mondani.
Azonban a hajtóműnek is van egy hatásfoka, így ez egy rontó szorzótényezőként megjelenik. Az ipari gyakorlattal összhangban pl. egy kétbekezdésű csigát tartalmazó csigahajtómű hatásfoka 60%. Így az elméleti teljesítményt 0,6-al el kell osztani.
Másrészt a fordulatot és a nyomatékot át kell számítani a motoroldalra is, és a motor névleges teljesítménye mellett a katalógusból azokat az értékeket is ellenőrizni kell.
Egyéb megjegyzés: A korszerű felvonóknál ma már ellensúlyt alkalmaznak mindenhol. Az ellensúly értéke = a fülkesúly + a névleges terhelés fele.
Ezzel kisebb a teljesítmény és a nyomatékigény.
Megjegyzendő, hogy ilyenkor olyan motor kell, amely az ún. négynegyedes hajtásra alkalmas, ezek általában a háromfázisú aszinkron motorok.
Másik megjegyzésem, hogy ma már csigahajtómű helyett gyakran frekvenciaváltóval egybeépített motorokat használnak. Ezzel az egész szabályozási rendszer (pl. lassítás, gyorsítás) leegyszerűsödik, másrészt helytakarékosság érhető el.
"A fordulatszám akkor feltételezem az induláskor és leálláskor keletkező többlet erőszükséglet miatt érdekes, ezzel a plusz nyomatékkal nő a hajtómű forgatónyomaték igénye?"
Erre vonatkozóan tranziens dinamikai számításokat kell végezni. A klasszikus csigahajtóműves megoldásnál célszerű lendítőkereket beépíteni. A frekvenciaváltós megoldásnál ez nem kell.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!