Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mi a neve annak az alkatrészne...

Mi a neve annak az alkatrésznek, aminek az a szerepe, hogy ha pl 5 v-nál nagyobb feszültség megy bele, akkor a kimeneti feszültséget/áramot kikapcsolja?

Figyelt kérdés

Egész addig, amig 5 v-nál megint kisebb lesz a feszültség.Ami hasonlóan müködik,mint az autógenerátor feszültségszabályozója.

Továbbá mi a neve annak, ami nem kapcsolja ki a kimeneti feszültséget, hanem ,ha pl a bemeneti feszültség 5v -nál bármennyivel is nagyobb, a kimeneti feszültséget megtartja folyamatosan pl 5 volton?


2018. júl. 7. 08:39
1 2
 11/20 A kérdező kommentje:
Köszi szépen a válaszokat.Hol kaphatok ilyen relét.Jó lenne olyan is ami 3v-fölött már kikapcsol.Tranzisztort milyent ajánlasz?Mégegyszer köszi.
2018. júl. 7. 10:22
 12/20 anonim ***** válasza:

Jó, tehát kiderült, hogy egyáltalán nem az a feladat, ami a kérdésben szerepel.


Nem néztem utána, de szerintem valamilyen AC motort használhatnak a kerékpárokban, aminek van egy vezérlő áramköre és egy teljesítmény része is. A teljesítmény rész kacsolgatja az akku egyenfeszültségét úgy, hogy a motor a megfelelő váltófeszültséget kapja. Itt nem tudsz beavatkozni a rendszerbe.

A vezérlő részben kell figyelni, hogy mikor éri el azt a sebességet, amikor nem szabad tovább gyorsítani. A vezérlő egyébként is méri a motor fordulatszámát, szóval ott már könnyű ezt a leszabályozást beprogramozni, csak magát a vezérlő részt kell megépíteni, ami kicsit túlmutat ennek az fórumnak a keretein...

2018. júl. 7. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/20 EagleHUN ***** válasza:

Egyrészt én is javasolnám hogy a Hobbielektronikán tedd fel a kérdésed, hamarabb kapsz részletes válaszokat:

[link]

2018. júl. 7. 11:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/20 EagleHUN ***** válasza:
De még az is lehet hogy van ott már nyitott téma erre.
2018. júl. 7. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/20 EagleHUN ***** válasza:
31%

Megválaszolom itt is a kérdésed, de először is tudnod kell pár dolgot (lehet az is hogy te tudod, de az itt olvasók nem) így leírom:


1) Az alkatrészek egyike sem így működik hogy pont 5V-on kapcsol be! (A kimenetük sokkal stabilabb de az sem ennyire!)

Gyárilag úgy építik mondjuk példának a logikai áramköröket is hogy (hasraütéses példa) 0-2.2V közti bemenetnél 0V a kimenet 3.5-től 5.6V bemenetnél meg 5V a kimenete. a kettő közt meg "lebegtetik".

A reléknél sincs gyárilag ennyire pontosan belőve mikor fog behúzni.

Ezek a tulajdonságok egyszerűen a technológiai megoldásokból fakadnak.


2) A gyártástechnológiából adódóan még az egyes alkatrész típuson belül is van valamennyi "játéka" a dolognak mert még az ugyanazon (számon/néven/azonosítón) árult, ugyanott ugyanakkor gyártott alkatrészek sem tökéletesen egyformák.

A gyártás után válogatják le az alkatrészeket a megadott tűrési értékek alapján.

Pl gyártanak ellenállást 1kOhm -osat és a gyártás sikerül 800 Ohm és 1200 Ohm közt. Ezután kiválogatják először mondjuk 10%-os tűrés alapján hogy csak a 900 és 1100 kerüljön bele, a többit máshova sorolják és annak megfelelően válogatják tovább színezik/feliratozzák és értékesítik. Ami az 1kOhm.-ba került abból folytatják a válogatást és kiszednek 5% -os tűrés alapján egy részt a amit nem szedtek ki azt 10%-osként értékesítik. És így tovább akár 0.1% tűrésig.


Tehát vehetsz pl nagy tűrésű alkatrészt és még azt otthon tovább is válogathatod (nagy pontosságú és nagyon drága műszerrel!). Akkor nagyjából belőhető arra az értékre amit szeretnél. De ha ekkora pontosságra van szükség akkor kompenzáló alkatrészeket is beépítenek (pl hőkompenzálót) hogy minden körülmények közt egyforma legyen a működés.


3) Elektronikában mindig a jobb megoldás az ha a vezérlésben avatkozunk be, és nem a teljesítmény kimenetbe! A nagy teljesítményű alkatrészek eleve drágábbak és nagyobb (nagyobb károkat) okozó hibák léphetnek fel azon az oldalon, mint a vezérlés felőlin.


Az alkatrészek paramétereire az all data sheet -en tudsz keresgélni:

[link]

És pl ilyesmiket találsz róluk:

[link]

2018. júl. 7. 12:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 16/20 A kérdező kommentje:
Köszi.
2018. júl. 7. 12:24
 17/20 EagleHUN ***** válasza:

Na most a konkrét kérdésedre térve:


- Az ilyen kerékpárokban agy motor van ami tulajdonképp egy sok pólusú és így nagy nyomatékú léptetőmotor. Azaz egyáltalán nem egyenfeszültséggel működik. Az akku egyenfeszültségét egy elektronika a megfelelő frekvenciájú jellé alakítja!

Biztos van kivétel, csak ritka (x@r) megoldás mert elpazarolja a töltést. Pl ennek a vezérlése egyenáramnál mondjuk potméterrel feszültségosztóval történne és el kell disszipálni egy ellenálláson azt amire nincs szükséged. Vagyis ha mondjuk 50%-ra húzod egy ilyenen a "gáz" kart akkor a rendelkezésre álló supply fele a levegőt fűtené... kb senki nem használ ilyet.


- Ebből viszont az következik hogy a kimeneten csak megszakításos beavatkozás jöhet szóba!


- Ezt vizont nem biztos hogy szeretni fogja az előbb említett elektronika, akár tönkre is mehet ugyanis eleve a visszakapott fordulatszámot is figyeli!


- Ennek megfelelően valóban a legjobb lenne magában az elektronikában beavatkozni.


- Ám végszükség esetén a fő akkuból a motorvezérlőhöz vezető betáp is megszakítható. De ehhez ki kell építened egy külön fordulatszám alapú szabályozást és persze mérést is. Mert kizárólag az lesz a sebességgel arányosan értékelhető!


- A kérdésed másik részében a feszültség (túlfeszültség) levágását is kérdezted.

Ez szintén csak egyen-nél működne, és feszültségosztós megoldásnak számít, azaz a "fölösleges" villanyod eldisszipálásra kerül! Vagyis pazarlás!

2018. júl. 7. 12:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/20 A kérdező kommentje:
Házilag összeszerelt elektromos bicajról van szó, amikor a motor és a kerék közt lánc meghajtás lenne.Ennek a motornak akarom szabályozni a fordulatszámát de nem potenciométerrel, hanem automatikusan a haladási sebességtől függően.3 fázisú egyenáramról működő(motorvezérlő által)bldc motorról van szó.
2018. júl. 7. 12:34
 19/20 anonim ***** válasza:
36%

Mivel a vezérlőd bemenetére kapcsolt egyenfeszültség a motor fordulatszámával arányos, ráadásul az összefüggés lineáris, ezért azt kell elérned, hogy a kérdéses sebességhez tartozó fordulatszámnak megfelelő feszültségnél ne kerülhessen nagyobb feszültség a vezérlőd bemenetére.

Ezt általában Zener-diódás kapcsolással szokás megoldani.

Megjegyzések:

1.) A lánchajtás rossz hatásfokú, felesleges eleme az elképzelésnek.

2.) A Zener-dióda erősen hőmérsékletfüggő, ebből következően további alkatrészek szükségesek a stabil működéshez.

3.) Szerintem korlátozott piaci sikere lehet egy olyan bringának, ami korlátozza az elérhető sebességet (legalábbis addig, amíg a bicikliken nincs rendszám).

2018. júl. 8. 12:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/20 A kérdező kommentje:
Márpedig minden pedelec típusu ebike így van megoldva. Mást nem is kapsz a boltban,csak ilyent,ráadásul a motor sem lehet nagyobb 300 w-nál.Ami ennél másabb típus ,arra már papírok, jogsi, biztosítás kell.Ha nem hiszed nézz utána.
2018. júl. 8. 17:08
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!