Miért működik a villamosenergia-szállítás nagyobb feszültségen kisebb áramerősséggel? Nincs ellentmondás?
Én értem, hogy P=UI, így ha a transzformátor egyik oldalán betáplálunk 100W-ot, pl. 10A*10V-ot, akkor a másik oldalon kutya kötelessége annak a 100W-nak (veszteségektől eltekintve) kijönnie, mondjuk 1A*100V-tal, ami azt jelenti, hogy az áramot ügyesen a tizedére csökkentettük. Ha a P_veszt.-re azt mondjuk, hogy I^2*R-rel egyenlő, akkor fantasztikusan csökkentettük a veszteségünket, de akkor belémcsap a ménkü, hogy P_veszt.=U^2/R-rel is egyenlő. Tehát ha növelem a feszültséget, akkor nőnie kellene a veszteségnek, ha a ugyanazon az ellenálláson esik.
Hogy fér össze az, hogy magasabb feszültségen kisebb árammal szállítunk, ha Ohm törvénye szerint a feszültség egyenesen arányos a létrejövő árammal?
Valaki fel tudná oldani az ellentmondást? Esetleg egy kapcsolási rajzzal, amivel modellezhetjük az egészet?
Átolvastam már sok-sok dokumentumot, de választ az összes ellentmondás feloldására nem találtam sehol.
"Ha a P_veszt.-re azt mondjuk, hogy I^2*R-rel egyenlő, "
"P_veszt.=U^2/R-rel is egyenlő."
Az egyikben szorozni, a másikban osztani kell az ellenállással, az nem tűnt fel? :)
Jó a kérdés, az első válasz sajnos alkalmatlan az ellentmondás feloldására.
Az ellentmondást ugyanis az okozza, hogy az áram, ami a terhelés felé folyik az átfolyik azon az R ellenálláson, ami a veszteséget okozza, vagyis I^2*R. De a hasznos feszültség, ami a terhelésre jut, az nem ezen az ellenálláson esik. Tehát ha minden jól megy, akkor a feszültségnek csak kis része esik a veszteségen, viszont a teljes áram átfolyik rajta. Sőt, a veszteségre jutó feszültség csak az áramtól függ. Tehát ha csökkented az áramot, akkor biztosan csökkennek a veszteségeid, még akkor is ha ugyanilyen ütemben növeled a feszültséget.
Ne feledd, hogy most csak az ohmos veszteségekről beszélünk! Ha túl nagy a feszültség az is okozhat veszteséget kapacitív hatások, illetve kisülések miatt!
nem. (nyilván nem, különben nem csinálnák)
nos.
ott rontod el, hogy nem tudsz egy lényeges dolgot.
mégpedig azt, hogy váltakozó feszültség esetében a feszültség és az áramerősség nem együtt mozog.
egyenáram esetén valóban az van, amit írsz, ott I,U,R nem függetlenek egymástól, bármelyik kettőből kiszámolható a harmadik és ez köti a P-t is. a vezetőben van egy adott feszültség(esés), ez hajtja az áramot az ellenállás függvényében és ennyi.
váltakozó esetben azonban a a feszültség hol ide, hol oda hajtja az áramot és azt eredményezi, hogy a rendszer ellenállásától függően az áram időnként lemarad (extrém esetben meg akár siethet is, de ezt most hagyjuk). ettől aztán felborul a I,U,R összefüggés és nem lesz igaz, I^2*R = U^2/R, mert az I is változik, az U is változik és nem szinkronban.
veszteség az I^2*R, ez az ami fűti a vezetéket.
(de, hogy még tovább bonyolítsam I az egy effektív értéket jelent, ami szinuszos esetben Imax/gyök(2) és ez a helyzet az U-val is)
Köszönöm szépen a válaszokat!
Kedves #2-es válaszadó! Ha mondjuk úgy modellezem az energiaátvitelt, hogy van egy a fogyasztót és egy a vezeték ellenállását koncentráltan képviselő ohmos ellenállás, akkor ha a kettőjükre jutó feszültséget növelem, akkor a vezetéket képviselő ellenálláson is nő a feszültség, így a veszteség is. Vagy tévedek? Hogyan tudom 'csökkenteni az áramot'?
Kedves #3-as válaszadó! Attól még, hogy változik az időben az áram és a feszültség, az effektív értéke adott lesz a villamos mennyiségeknek. Csak mert váltakozó áramról van szó, mért működne csak az I^2*R összefüggés és mért ne működne az U^2/R. Mindenhol ezt látom, hogy I^2*R Joule-hő fűti a vezetéket, de ez váltakozó esetben mért ne lenne számolható U^2/R-rel?
Válaszod szerint akkor a NAF szállítást nem is lehet egyenárammal indokolni? Mégis minden anyagban így van leírva, amit találtam.
Ez lenne a kulcs, hogy váltakozó áram esetében csak I^2*R-rel számítható a veszteség?
És váltakozó áramra is áll, hogy ha nagyobb a feszültség akkor az nagyobb áramot hajt... Hogy lehet növeli a feszültséget úgy, hogy csökkenjen az áram?! Ezt még mindig nem értem.
Ráadásul, ha feltételezzük, hogy nincs a rendszerben kapacitás és induktivitás, akkor rögtön nem késik és nem is siet az áram a feszültséghez képest, fázisban vannak. Ekkor mért csak az I^2*R érvénye?
Egyébként ha egy generátorral feszültséget táplálok a rendszerbe, akkor az elektronok szintjén hogy jelenik meg? Feltorlódnak a generátor kimeneti kapcsain a töltéshordozók és emiatt elindulnak a vezetéken, hogy szépen eloszoljanak? Vagy hogy valósul meg a feszültség áramot létrehozó hatása? Hogy kellene elképzelni? Tudom, minden elektron hat a másik elektronokra és így lökdösik egymást, de van valami értelmes kép, amit tudnátok adni?
Hogy tudom szabályozni az áramot? A feszültséget még értem, de ha az ellenállás nem változik, akkor csak az tűnik járhatónak, hogy a feszültséggel együtt változtatom az áramot... De ez megint ugyanahhoz az ellentmondáshoz vezet, amit a kérdésben kifejtettem.
Valamelyikőtök el tudná mesélni gondolatról gondolatra az egészet, hogy mi a pálya? Még nem érzem magam számára feloldottnak az ellentmondást.
Amit te kérdezel, az közepes szinten is 10-20 oldal ábrákkal.
"Attól még, hogy változik az időben az áram és a feszültség, az effektív értéke adott lesz a villamos mennyiségeknek. Csak mert váltakozó áramról van szó, mért működne csak az I^2*R összefüggés és mért ne működne az U^2/R."
Mindkettő működik, csak nem egyenlő egymással.
Legalábbis nincs olyan R, ami ami lineáris összefüggést mutatna az I és az U között.
"Válaszod szerint akkor a NAF szállítást nem is lehet egyenárammal indokolni?"
Nem. Egyenáramnál mindegy. Csak konvenció, hogy I^2*R rel számolnak. (Mondjuk adott vezetéknél azt egyszerűbb mérni)
"Ez lenne a kulcs, hogy váltakozó áram esetében csak I^2*R-rel számítható a veszteség?"
Igen
"És váltakozó áramra is áll, hogy ha nagyobb a feszültség akkor az nagyobb áramot hajt..."
Igen, ez igaz, csak nem úgy. Nem veszed figyelembe az árramforrást.
"Hogy lehet növeli a feszültséget úgy, hogy csökkenjen az áram?!"
Az eredeti kérdésnél maradva a transzformátor feszültséget transzformál. Mivel nem szerezhet teljesítményt a semmiből, ha növeli a feszültséget, az áramerősségnek esnie kell.
"Ráadásul, ha feltételezzük, hogy nincs a rendszerben kapacitás és induktivitás, akkor rögtön nem késik és nem is siet az áram a feszültséghez képest, fázisban vannak."
És a transzformátor, meg a generátor tekercsei?
"...de van valami értelmes kép, amit tudnátok adni?"
Nincs. A különbözö mérések azt mutatják, hogy ha az áramkör zárul, akkor az egész körben egyszerre indulnak meg az elektronok néhány cm/s sebességgel. Tulajdonképpen fogalmunk sincs hogy működik.
"Valamelyikőtök el tudná mesélni gondolatról gondolatra az egészet, hogy mi a pálya?"
Kedves #6-os válaszadó!
Köszönöm a választ!
- "És váltakozó áramra is áll, hogy ha nagyobb a feszültség akkor az nagyobb áramot hajt..."
- Igen, ez igaz, csak nem úgy. Nem veszed figyelembe az árramforrást.
Ezzel azt akarod mondani, hogy az áramforrásnak van valamekkora teljesítménye, akkor azt tudjuk átalakítani valamilyen U-I kombinációvá? Tehát növelném az áramot is a feszültség növelésével, csak nincs honnan energiát szerezni hozzá?
Így már teljesen érthető a nagyfeszültség kicsi áram történet (sikerült összerakni az építőkockákat).
Már csak az a kérdésem, hogy a váltakozó áramnél mért csak az I^2*R-rel lehet számolni? A növekvő feszültséggel mért nem nő a vezetéken eső feszültség és ezáltal a veszteség?
Véleményem szerint nem innen kell elindulni, a megelőző válaszok a lényegi mozzanatot (megvalósíthatóság) nem veszik figyelembe.
Tegyük fel, hogy ki kell elégíteni 1 MW teljesítményigényt.
De az erőmű és a fogyasztó külön helyen van. (ez nyilvánvaló) az energiát szállítani kell.
Ha mindenféle veszteségtől eltekintünk és a váltakozó feszültségnél is csak tiszátn ohmikus (cos fi=1) esetet nézzük, a szállítás során a következő megfontolást kell észrevegyük:
ha 1000 V feszültségen szállítjuk az energiát 1000 A áramnak kell folynia a vezetékben.
Ha 10000V a feszültség akkor 100A,
Ha 100000V akkor 10 A!
És itt jön a távolság és a szállítandó energia továbbításához szükséges vezetőkeresztmetszet (infrastruktúra ) kérdése.
Amíg a 1000000 V os hálózaton 10A (egy kábel) vagy a szórt tér xsökkentése miatt max 2 kábelér elég, addig 1000 V-feszültségen egyszerűen gazdaságtalan megvalósítani a szállítást.
Hazánkban - amíg működött - az inotai erőművet az aluminiumkohóval összekötő áramvezető sinekben - néhány 10 méter távolságra szállítottak 50.000 A erősségű áramot, ezt mint szélsőséget említem meg. Elterjedtebb a nagyobb feszültségen, kisebb vezetőkeresztmetszettel végzett energiaszállítás, még a nagyobb kapacitív és szórt veszteség mellett is, mert egyszerűen megcsinálható, míg a több ezer amperes energiaszállítás néhány extrém kivételtől eltekintve gazdaságtalan.
Az előző vagyok, természetesen egyfázisú váltakozó áram és feszültség effektív értékeivel számolva, vagy egyenáram és egyenfeszültség értékeket figyelembevéve.
Többfázisú esetben is hasonló megfontolások után juthatunk el.
Köszönöm az újabb választ, kedves #6-os válaszadó!
Azt én értem, hogy így gazdaságosabb, de pont az a kérdésem, hogy miért gazdaságosabb 100000 V-on mint 1000 V-on, hiszen a veszteség arányos a feszültséggel. Ez az ellentmondás. El tudnád magyarázni?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!