Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Fát akarok kocsival kidönteni,...

Fát akarok kocsival kidönteni, kihúzni - erőkar vagy forgatónyomaték vonatkozik rá? Hogy kell kiszámolni?

Figyelt kérdés

Tehát adott egy fa, amit tuskóstul kellene kiszedni, és gondoltam kocsi vonóhoroggal kihúzom...


Nyilván ha tőben kötöm meg, óriási erő kellene (lehetetlen lenne), de ha a földtől 3 méter, vagy 5 méter magasságban, akkor az az óriási erő már a tövénél összpontosulna.


Nem igazán értem, hogy itt erőkart, vagy forgatónyomatékot kell számolni?


Illetve próbáltam kiszámolni, de ilyen 25 tonnányi erő jött ki :) Szóval valamit elszámolhattam...

A kocsi húzóereje legyen mondjuk 500 kg. A kar hossza 300 vagy 500 cm. Viszont a tengely, vagy forgáspont hol lenne?


2018. febr. 4. 13:42
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:
100%
Nem fog menni. Ha mégis meg akarod próbálni, akkor előbb olvasd el a biztosításod apró betűs részeit is!
2018. febr. 4. 13:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 A kérdező kommentje:

Miért ne menne?


Ha tőbe húzom (ahol a forgáspont van), illetve fölötte 10 cm-rel, akkor oda 500 kg húzóerő hat.


Ha 3 méternél, akkor szerintem, elméletben a 30x távolság 30x erő, azaz ha 3 méternél van megkötve a kötél, a forgáspontra 15 tonnányi erő jut...

Ha 5 méternél, akkor már 25 tonna...


Mármint ha jól számoltam - ez esetben a kocsinak meg se kottyan az 500 kg húzóerő (olyan, mintha egy lerobbant kocsit, vagy utánfutót vontatnék), viszont a fa tövére 15 vagy 25 tonnányi erő hat, amitől simán kiszakad.


(Itt jegyezném meg, csak érdekesség képen, hogy viharban a szél ereje is ki tud dönteni tövestül egy fát...)

2018. febr. 4. 15:42
 3/14 anonim ***** válasza:
100%

Kevered a forgatónyomatékot az erővel. Ha 500 kg a húzóerő, és 5 méter az erőkar, akkor a Forgatónyomaték lesz 5*500=2500 kgm, nem pedig az Erő 2500 kg. A mértékegységük is más (bár ez most nem hivatalos mértékegység, csak azért használtam így, hogy értsd).


Tehát neked semmiféle 2500 kg-os erőd nem fog keletkezni sehol (nem hogy 25 tonnás).


Amit ki lehet mondani, az az, hogy a törzsben, a talajnál ébredő feszültség valóban 50-szer nagyobb lesz, ha 10 centi helyett 5 méter magasan húzod. De hogy ez a feszültség szám szerint mekkora, az sokkal bonyolultabb kérdés, és nem is mondana neked semmit. Hiszen a mértékegysége sem kg, vagy N, hanem N/m^2.


Egyébként a dolog azon fog múlni, hogy a törzs képes-e kibírni akkora feszültséget, mint amivel a gyökér a földben tartja a fát, vagy pedig kettétörik.

2018. febr. 4. 16:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 anonim ***** válasza:
100%
A másik probléma a magasan megkötött kötéllel az, hogy a kötélerő az mindig a kötél irányába mutat. Azt fel kell bontani egy vízszintes és egy függőleges erőre. A függőleges komponens az autót fogja emelni, emiatt a tapadás, a húzóerő annál jobban csökken, minél magasabbra kötöd...
2018. febr. 4. 17:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/14 anonim ***** válasza:
92%
Egyébként az autó vs fa küzdelemből általában a fa jön ki győztesen, elég megnézni néhány baleseti fotót. Pedig ott az autónak általában még jó nagy mozgási energiája is van...
2018. febr. 4. 17:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
100%
A viharról meg annyit, ha az autódra szerelnél egy akkora felületű vitorlát mint a fa lombkoronája, akkor az autódat már egy kisebb szellő is a szomszéd utcába vinné.
2018. febr. 4. 17:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 anonim ***** válasza:
100%

A fatörzs befogott, jó közelítéssel körkeresztmetszetű tartóval modellezhető. A számítás lépései a következők:


1. Leméred a fa törzsének a kerületét egy centiméterrel, ebből kiszámolod a D átmérőt: D=Kerület/pi, és átváltod mm-re!


2. A fára ható erőt a befogáshoz redukáljuk, így az igénybevétel ott jó közelítéssel tiszta hajlítás. (A nyírás általában elhanyagolható).

A hajlítóigénybevétel számításához a keresztmetszeti tényezőt a következő képlettel kiszámítod:


K=D^3*pi/32. Ezt mm^3-ben kapod meg!


3. Táblázatból kikeresed a fa szakítószilárdságát (szigma) MPa-ban!


4. Kiszámítod a kidöntéshez szükséges M nyomatékot az alábbi képlettel:


M=szigma*K. Ezt N*mm-ben kapod!


5. Meghatározod a kidöntéshez szükséges erőnek a fatörzsre merőleges komponensét a következő képlettel:


Fv=M/L, ahol L az a távolság, amilyen magasra kötötted a kötelet a talajtól mm-ben! Ekkor Fv N-ban adódik!


6. Kiszámítod a ható erő függőleges irányú komponensét. Mérd le a köteled hosszát, legyen ez H. A kötél vízszintessel bezárt szöge:


alfa=arc.sin(L/h) Ezt fokban kapod. Az erő Ff függőleges komponense:


Ff=Fv*tg(alfa), N-ban.


7. Megnézed az autód kézikönyvét, mekkora a tömege, legyen ez m. Kiszámítód a talaj és a kerekek közötti nyomóerőt a következő képlettel:


Fn=m*g-Ff. N-ban kapod az eredményt.


8. Kikeresed az internetből, hogy a kerék és a talaj közti súrlódási tényező (mu) mennyi. Aszfalt esetén kb. 0,5-el lehet számolni.


9. Meghatározod a gépjármű által elérhető maximális súrlódási erőt a következő képlettel:


Fs=mu*Fn. N-ban kapod.


10. Ellenőrzöd, hogy az Fs>Fv feltétel teljesül -e. Ha teljesül, akkor a jármű ALKALMAS LEHET a fa kidöntésére. Ha a feltétel nem teljesül, a kerekek elforognak...



A számításhoz a következő megjegyzéseket tesszük:


A.) Ha alkalmas eredmény jön ki, nagy súrlódás esetén ellenőrzendő, hogy a kocsi teljesítménye (amit lóerőben adnak meg) elegendő -e a vontatás teljesítményszükségletéhez. Ellenkező esetben a kuplung túlmelegedik!


B.) A fa dőlése a jármű felé történik, így elég gyorsan el kell tudnod hajtani, nehogy ráessen a kocsira!

2018. febr. 4. 17:14
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat, bonyolultabb, mint gondoltam : )


Igazából nem is lehet konkrétan kiszámolni (számít a fa fajtája, gyökérzet mélysége, iránya, föld összetétele, stb.)


Tehát valóban a tuskóra a talajnál 30x vagy 50x erő hat - az 15-25 tonna (már ha a fa törzse kibírja, és nem hasad szét). A fa kb. 20 cm átmérőjű, érzésem szerint ekkora erő bőven elegendő, hogy a gyökérzet szakadjon, vagy a földből kihúzódjon.


Amúgy régebben már láttam ilyet - ott egy régi normál traktorral rángatták TŐBEN (annyi eszük nem volt, hogy hagyjanak rajta legalább 2 métert), voltak nehézségek, de meg tudták csinálni, és több száz tuskóról volt szó...

2018. febr. 4. 17:41
 9/14 A kérdező kommentje:

Hosszú (15-20 méteres) kötélre gondoltam, hogy a lefelé ható erőt oldalirányba fordítsam.

Szerintem akkora jelentősége nincs - hallani, hogy fák dőltek ki a hó súlya, vagy a ráfagyott jég miatt (és ez inkább lefelé ható erő).


Balesetnél pedig azért más a helyzet - ott a tuskó fölötti részre hat pillanatnyi óriási erő (ergo a tetejének nincs ideje hajlani), tehát ott maximum kettétörni tudna, de ahhoz túl rövid a terhelt rész (nem mindegy, hogy 1 vagy 5 méter hosszú rudat próbálunk kettétörni ugyanakkora erővel).

2018. febr. 4. 17:48
 10/14 anonim ***** válasza:
100%
20 cm-es fával meg mit bíbelődsz? Egy két fejszecsapás és kész... Ék alakba kell bevágni, és akkor még azt is tudod szabályozni, merre dőljön. Ez a legegyszerűbb, 10 perc alatt megvan.
2018. febr. 4. 17:53
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!