Mi lehet a tömegközlekedés jövője?
A HVG-n olvastam egy cikket, miszerint 15-20 éven belül széleskörűen elterjedhetnek az elektromos autók, melyek azokat is efelé irányíthatják, akik mondjuk nem szeretnek vagy nem tudnak vezetni. Egy másik fejlemény az lehet, hogy ennélfogva sokkal jobban elterjednek a megosztott autók, azaz egyet többen is használnak, egyfajta mini tömegközlekedési eszközzé alakulva.
Mi lesz a sorsa így a hagyományos tömegközlekedési eszközöknek (vonat, metró, villamos, stb)? Ezekre így nem is lesz már szükség, nem?
Hallottam egy ilyent valamikor, hogy egy húsz év távolságban levő technológia mindig húsz év távolságra marad. Ez természetessen ebben a formában nem igaz, de remélem, ad egy képet arról, hogy milyen lehetetlen megjósolni valamit ebben a távolságban. Mondd meg igaz szívedre - 2000-ben, ha valaki azt mondja, hogy lesz a zsebedben egy 50 000 Ft-ot erő készülék, ami egyben telefon, fényképezőgép, táblázatkezelő, dokumentumkezelő, Photoshop (kb. tízszer akkora sebességgel, mint a 2000-es évek személyi számítógépei, és szerintem most nagyságrendekkel lőttem alá), elemlámpa, szélessávú intenet-hozzáférést biztosít kábel nélkül, te pedig arra fogod használni, hogy egy unalmas órán/előadáson/meetingen/vonatúton vicces képregényeket nézegess, amiket a Richard Dawkins elég híressé vált könyvéből átvett "mém" szóval illetsz, mit feleltél volna ennek az illetőnek? Szemberöhögöd, igaz?
Na, kb. ennyire lehet megjósolni azt is, hogy mi lesz 15-20 év múlva, de ennek fényében megpróbálok valamit idekettyinteni, és vagy nagyon mellélövök, vagy még annál is jobban.
A tömegközlekedésnek véleményem szerint mindig is lesz létjogosultsága - Relatíve olcsó, megbízható, pontos és állandó, ráadásul nagy mennyiségben tud személyeket szállítani. Egy autó fenntartásával szemben a havi bérlet elég olcsó dolog. Minden nap beszállni egy telekocsi árába talán még olcsóbb (ha nem tiéd az autó), de ez nem minden esetben megoldható. Hogyha mondjuk minden nap keresel egy Übert a munkahelyedre, az van, hogy bejön, van, hogy nem, néha kell várni, néha nem, néha drága, néha nem, néha pont a munkahelyed előtt tesz le, néha még kell gyalogolnod 200 métert. Úgy persze lehetséges a dolog, hogy négy-öt magyar kolléga összehajol, és egyikük kocsijával mennek minden nap be, és utána hó végén egy előre meghatározott vagy a benzinpénz alapján kiszámított összeget visszaadnak a kocsi tulajdonosának.
A fenti szép és jó... Ha működik. De működik-e? A válasz tapasztalatom alapján az, hogy nem feltétlen. Sokszor próbálok BlaBlaCar-ral utazni egyetemről haza, mert kényelmesebb és rugalmasabb, mint busszal. Néha olcsóbb, néha drágább, de átlagban ugyanott vagyok. Viszont van, hogy van meghirdetett út, van, hogy nincs. A buszról mindig tudom, hogy pénteken 11:55-kor ott lesz, és ha késik is, jön, felszállok rá, hazavisz, meg tudom saccolni, mennyit állunk majd a határon, mennyi ideig tart majd az út, stb. stb. A vonatra is ugyanez vonatkozik, a metróra meg főleg. Budapesten bármikor jártam, számomra elég gyakran jártak a metrók, és a célponthoz közel tettek le. A háromnapos bérlet ára meg megéri azt, hogy van egy biztos pontom közlekedés tekintetében.
Egyvalamit viszont úgy igazából nem értettem a kérdésfeltevésből, szóval erre visszakérdeznék:
"Egy másik fejlemény az lehet, hogy ennélfogva sokkal jobban elterjednek a megosztott autók"
Ezt miből gondolod? Ma is telekocsiznak az emberek, ma is adnak érte benzinpénzt a sofőrnek, és ma is kb. ugyanannyi a veszélye a dolognak, mint önvezető autók esetében, legalábbis számomra - ha félnék valamitől telekocsizás közben, az az volna, hogy a sofőr kirabol, nem az, hogy balesetet okoz. Ugyanúgy, a sofőr részéről is reszkír, hogy ismeretleneket vesz fel a kocsijába. Ezt egy önvezető autó nem oldja meg (szebben fogalmazva - az informatikai és mechatronikai rendszerek legnagyobb biztonsági rése évek óta az emberi tényező: Nem lehet befoltozni, nem lehet rá patch-et írni, nem szűri ki a vírusírtó).
TL; DR - A tömegközlekedés pontossága(?), állandósága, megbízhatósága(?) és állami szabályozottsága a legtöbb embernek egy olyan biztonságérzetet ad, amit aligha adnak fel szívesen, ráadásul az ára is elég tűrhető. Ezek közül egyik sem olyan dolog, amit az elektromos/önvezető járművek befolyásolnának, mert ahogy lehet önvezető autó, úgy lehet önvezető metró vagy autóbusz is.
Szerintem 20 év múlva gyakorlatilag csak önvezető közösségi autók lesznek (néhány igen tehetős és/vagy hülye embertől eltekintve senki sem fog saját autót fenntartani). Természetesen a távolsági közlekedésre továbbra is megmarad a vasút (mert kényelmesebb azon 1000+ kilométert utazni), városban a metró/busz/villamos (mert olcsóbb/gyorsabb mint a közösségi autó), elektromos robogók/biciklik (szintén többnyire közösségi tulajdonban).
Miért gondolom az önvezető közösségi autók térhódítását? Egyrészt gazdaságosabb lesz azzal járni mint sajáttal, hiszen ezek a járművek nem a garázsban fognak amortizálódni, nem kell költeni rájuk hogy parkolhassanak, még inkább tömegtermékek lesznek, stb. Másrészt nagyon egyszerű lesz használni, hiszen a mobilodon beütöd, hová szeretnél eljutni egy fél óra múlva, mire a rendszer visszajelez, hogy ennyibe fog kerülni és ekkor és ekkor fog a sarkon/házad előtt megállni egy ilyen autó. Ha azt az opciót adtad meg, hogy nem bánod ha van utastársad és az sem baj, ha kis kerülőt is tesz (a többi utas miatt), akkor olcsóbban tudod igénybe venni, mintha egyedüli utasként akarod használni. Ha elfogadod az árat, akkor a zsetont levonják a számládról és csak rajtad múlik, hogy igénybe veszed-e majd a szolgáltatást (ezzel ösztönöznek, hogy a megadott időben te is ott legyél amikor az autó érted jön). Természetesen forgalmasabb helyeken (városközpontban, vasútállomáson, tömegközlekedéshez kapcsolódó pontokon, bevásárló vagy szórakozó helyeken mindig lesznek ilyen autók, nem kell külön rendelni). Továbbá mivel ezek az autók folyamatosan közlekednek (legalábbis a mai autókhoz képest), ezért sokkal élhetőbbek lesznek a városok, hiszen lényegesen kevesebb autó lesz.
Miért lesz önvezető minden? Ennek nagyon prózai oka lesz! Amikor -szerintem 10 éven belül- eljutunk oda, hogy az önvezető autóval közlekedve kisebb a baleset valószínűsége (ezt a biztosítók halálpontosan meg fogják mondani), akkor erős gazdasági/politikai nyomás lesz az önvezető autók kizárólagossága mellett. Egyrészt hagyományos autó biztosítása az egekbe szökik, másrészt egyre másra alakulnak majd az olyan csoportok, akik követelik az önvezetést (mert mondjuk megsérült meghalt valakijük egy autóbalesetben) és ezeknek az egyre népszerűbb követeléseknek a politikuson nem fognak nemet mondani. Továbbá egy olyan forgalomban, ahol tudom, hogy pontosan mit csinál az összes többi autó, illetve tudom azt is, hogy a többiek mit érzékelnek (hiszen az önvezető autó nem csak arra hagyatkozhat, hogy a saját szenzorai mit érzékelnek, hanem arra is, amit a környezetében lévő hasonló autók), tényleg sokkal biztonságosabban lehet majd közlekedni.
"Mi lesz a sorsa így a hagyományos tömegközlekedési eszközöknek (vonat, metró, villamos, stb)? Ezekre így nem is lesz már szükség, nem?"
Már miért ne lenne szükség tömegközlekedésre?
Lehet fejlődnek a tömeközlekedési járművek is önvezetőkké.
Lehet, hogy Kis Béla és 2-3 kollégája együtt be tud menni dolgozni, de gondolkozz egy kicsit nagyban.
Pl egy 2000 főt/müszak foglalkoztató gyárat.
Ha a kocsik kapacitása 5 fő és mindenki pont egyirányban lakik, akkor is kellene 400 kocsi. Buszból elég 13-15 is (kapacitástól függően).
De ez csak egy kitalált példa, a valóság ennél durvább.
Ott van pl a metró. Most ugye a 3-ast kezdték el felújitani és hát nem egyszerű a pótlás.
Ha mindenki pótlóbusz és egyéb útvonal helyett kocsiba ülne, akkor mennyi autó kellene és hol tudnának normálisan közlekedni? Igy is rengetek a dugó, mi lenne, ha mindenki autóval járna? És a dugó problémát az önvezető autó sem oldaná meg.
Nagyobb távolságban is problémát okozna, ha mindenki autóval közlekedne. A vonatokon is több száz ember utazik. (Nem tudok adatokat)
Lehet, hogy az autópályán nem lesz nagy torlódás, de a városba érve megint előjön a probléma, illetve nem csak autópályák vannak.
Tehát a tömegközlekedésnek bőven van jövője. Régen postakocsi volt, ma vonat, busz, repülő.
Nálunk pl működik a "megosztott" autó. Az éves tömegközlekedési bérletemmel kedvezményesen igénybe vehetném. De nem teszem. Miért autókázzak a munkahelyemre 1 órát, ha vonattal 20 perc alatt ott vagyok.
A taxikat se tette tönkre a tömegközlekedés, és forditva se. Meg vannak egymás mellett.
50 éve olyasmiket vizionáltak, hogy 2000-re mindenki repülő autókkal fog közlekedni, meg hogy mindennapos lesz az űrutazás. Aztán nézd meg, hol tartunk most. :D
Igen, terjedőben vannak az elektromos autók. De sokan, akiknek van autójuk, vagy 5-10 éven belül terveznek egyet venni, nem fogják pár éven belül lecserélni egy ötször annyiba kerülő önvezető járműre. Az pedig, hogy biztonságosan a volán mögé lehessen engedni azt is, aki nem tud vezetni, nem mostanában lesz. Igen, már biztonságosabban tud vezetni a robotpilóta, mint a legtöbb ember, de ahhoz, hogy teljesen csak a robotpilótára lehessen hagyatkozni, ahhoz az kell, hogy a közlekedésből eltűnjenek a humán irányítású szereplők. Az emberek félelmeiről, és a felmerülő jogi aggályokról nem is beszélve. A nyakamat rá, hogy 20 év múlva se éri el még a 10%-ot sem az önvezető autók aránya.
De ha valaha tényleg minden automatizálódik, akkor ez felvet egy másik kérdést is. Nyilván az automatizálás a tömegközlekedési eszközöket is eléri majd. Ebből adódóan az a mostaninál biztonságosabb és gyorsabb lesz. Ma reggel pl. 20 perc késéssel ért be a buszom. De ha a közlekedés minden szereplője automatizált lett volna, nem jöttek volna létre azok a torlódások, amik miatt ekkora késést sikerült felhalmozni. Ez pedig felveti azt a kérdést, hogy vajon valóban szükséges egy mai pénzen mérve több tízmilliós önvezető masina, amikor közel ugyanolyan sebességgel, és olcsóbban eljuthatsz az úticélodhoz tömegközlekedéssel is? Igen, egy saját tulajdonú személygépjárműnek megvan az az előnye, hogy akkor indulsz el, amikor akarsz. De mondjuk ha a felvetésednek megfelelően pl. a szomszéddal közösen használnánk egy kocsit, akkor meg tőle függne, hogy én mikor vehetem igénybe azt.
Ráadásul a vonatnak megvan az az előnye, hogy a kötött pálya miatt gyorsabb, és az út általában rövidebb, mint közúton.
#2: annyit még kukacoskodnék, hogy azért 2000-ben sejteni lehetett, hogy merre tart aktuálisan a technika. Akkor már voltak kulturált méretű mobilok, talán a színes kijelző is már kezdett elterjedni, a számítógépeink meg már 100-szor gyorsabbak voltak, mint a sokak első gépének számító Commodore 64-es.
De mondjuk '90-ben vagy azelőtt tényleg nehéz lett volna megmondani, hogy 30 év múlva mindenki egy mini számítógép-telefon-kombóval a zsebében fog futkorászni.
A legtöbb jövőbeli jóslat pont azért bukik meg, mert túl merész, borzasztóan elszáll a realitástól. Vannak területek, amik bizonyos időkben az átlagosnál gyorsabban fejlődnek, de más területeken inkább csak lassú, és mennyiségi jellegű a fejlődés. A közúti közlekedésben a legutolsó nagy ugrás akkor volt, amikor a lovaskocsik mellett megjelentek a személygépjárművek. Azóta persze olcsóbbak, komfortosabbak, szebbek, gyorsabbak és biztonságosabbak lettek, de igazából azóta lényegi változás nem történt. Ugyanúgy ember vezeti, négy kereke van, kormánnyal és pedálokkal lehet irányítani, kémiai energiát használnak, stb. Nem hiszem, hogy ezen a téren most hirtelen gyökeres változások történnének.
A tech-cuccok terén is csak azért volt ekkora változás/fejlődés, mert új technikáról volt szó, ami mondjuk 100 éve még nem létezett. De a 90-es évek óta ha megnézed, "mindössze" egy egyre lassuló mennyiségi fejlődés volt rá jellemző. Egyre gyorsabb lesz, egyre több benne a RAM meg a tárhely, egyre nagyobb lesz a felbontása, de igazából ugyanúgy egy grafikus felületű, ablakos oprendszerrel van ellátva, ugyanúgy egy beépített háttértáron van a rendszer és a szoftverek, ugyanúgy billentyűzettel és egérrel irányítod, stb. Nagy ugrás a technikában csak akkor szokott lenni, ha valami gyökeresen új technika megjelenik, ami idővel olcsón legyártható, és nem ütközik társadalmi ellenállásba.
#3: Amit te mondasz, az gyakorlatilag egyfajta automatizált taxi-rendszer. De egyszerre 1-4 utast mindig is gazdaságtalanabb lesz szállítani, mint 20-40 utast. Arról nem is beszélve, hogy ugyanannyi ember szállításához előbbi esetben 10-szer annyi járművet kell az üzemeltetőnek megvásárolni. Nem mondom, hogy ne lenne létjogosultsága, de ez inkább a taxi szerepét fogja betölteni.
A közösségi tulajdonú biciklinek meg szintén nincs sok alapja, lévén egy kölcsönzőpontig el kellene sétálni, hogy igénybe vegyem. Egy kétkerekű járművet nem olyan könnyű automatizáltan elvezetni, mint egy stabilan 4 keréken álló verdát.
Na meg a bicikli tipikusan az a jármű, amit az ember szeret maga hajtani és karbantartani.
"Ha azt az opciót adtad meg, hogy nem bánod ha van utastársad és az sem baj, ha kis kerülőt is tesz"
Így viszont semmivel nem lesz gyorsabb és kényelmesebb, mint egy önvezető busz.
"Amikor -szerintem 10 éven belül- eljutunk oda, hogy az önvezető autóval közlekedve kisebb a baleset valószínűsége"
Már eljutottunk oda. Ahhoz, hogy a társadalom ezt elfogadja, ahhoz viszont még évtizedek kellenek. Nem olyan rég volt hír, hogy halálos balesetet okozott egy önvezető autó. Óriási hír lett belőle, sokan egyenesen a sátánt vélték látni ezekben a járművekben. Holott azon, hogy naponta ezrek halnak meg ember vezette járművek miatt, senki nem háborodik fel. Sajnos ameddig ez a fajta korlátoltság az emberek tudatában létezik, addig nehéz lenne erővel kiszorítani a hagyományos gépjárműveket.
#5
"#3: A közösségi tulajdonú biciklinek meg szintén nincs sok alapja, lévén egy kölcsönzőpontig el kellene sétálni, hogy igénybe vegyem. Egy kétkerekű járművet nem olyan könnyű automatizáltan elvezetni, mint egy stabilan 4 keréken álló verdát."
Ma is van már közösségi bicikli (pl bubi), más városokban népszerűbb is, azt viszont sohasem mondtam, hogy ezek is önvezetők lennének.
" "van utastársad és kis kerülőt is tesz"
Így viszont semmivel nem lesz gyorsabb és kényelmesebb, mint egy önvezető busz."
Dehogynem, főleg ha arra nem is jár busz, amerre a házam és a célom van.
Továbbá ne mindig egy egészséges, fiatal utast vegyünk alapul, hanem az is szempont amikor egy 80+ éves ember akar közlekedni, neki akár 10 méter plusz is sokat számíthat.
""az önvezető autóval közlekedve kisebb a baleset valószínűsége"
Már eljutottunk oda. Ahhoz, hogy a társadalom ezt elfogadja, ahhoz viszont még évtizedek kellenek."
Statisztikák még nincsenek, mert teljesen önvezető autók még nem közlekednek tömegével, ráadásul a Tesla nem önvezető autó, ezért nem releváns az indok. Továbbá én sem az emberek belátására bíztam a váltást, hanem a biztosítások emelkedésére és a politikai döntésekre.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!