Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » A DOHC V motoroknál létezik...

A DOHC V motoroknál létezik olyan konstrukció, ahol a két átellenes hengerfejen lévő vezérműtengelyek ellentétes forgási iránnyal rendelkeznek?

Figyelt kérdés

Autószerelő, mérnök, ill. ha van valaki, aki ért hozzá, nagyon köszönöm a válaszát!


Én a legtöbb DOHC motorról készült képen azonos forgásirányt látok, ill. van egy a Ferrari 308 motorja, ahol nekem nem egyértelmű. Képek.: [link]


[link]


Számomra az ellentétes forgásirány logikusabb lenne...


SOHC V motoroknál egyértelműen azonos forgásirányt látok a képeken. Mindenesetre, ha én tervezném, én ellentétesre tervezném, mert így van meg a tükrözési szimmetria a V motoron...



2015. jan. 27. 17:22
1 2 3
 1/24 anonim ***** válasza:
100%

"Mindenesetre, ha én tervezném, én ellentétesre tervezném, mert így van meg a tükrözési szimmetria a V motoron..."

Az egy dolog, de hogyan fordítod meg a forgásirányt? A fogasszíj nem fordítja meg a forgás irányát, az egyik oldalhoz ez esetben külön lehajtás kellene. Ez pedig nem szerencsés: eggyel több helyen kell pozicionálni a vezérlést összeszerelésnél, eggyel több helyen lehet pontatlan a hajtás (nagy fordulatú motoroknál elég, ha pár fokkal elmegy a vezérlés, a dugattyú készségesen belevasalja a hengerfejbe a nagyot nyitó szelepet) - nem jó az senkinek. Illetve akkor a jobb és bal oldali vezérműtengelyek nem egyezhetnek meg, a feszítőgörgőnek is máshol kell lennie a két hengerblokkon, csak a baj van vele. Egyszerűbb, ha mindkét hengersoron egy irányba forognak a tengelyek.

Ha figyelmesen megnézed a második képet, rájössz a megoldásra. Ha képzeletben egyenesre állítod a hengersorokat, ugyanazt az ábrát kapod, nem egymás tükörképei. A feszítőgörgők ugyanúgy a vezérműtengelyektől jobbra helyezkednek el. Ez azt jelenti, hogy a két hengersoron ugyanabba az irányba forognak a vezérműtengelyek. A feszítőgörgő ugyanis csak az egyik irányban képes hatékonyan feszíteni, ha a másik irányba forog a szíj, nem látja el a feladatát. Ha szembe forognának a tengelyek, a két feszítő a hengersorok külső vagy belső oldalain lenne. Az első képen is látszik a dolog, de a másodikon látványosabb.

2015. jan. 27. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/24 Wadmalac ***** válasza:
100%

#1 nagyon jól leírta.


"Számomra az ellentétes forgásirány logikusabb lenne..."

Lehet, de nem jár semminemű előnnyel.

A dugattyúk sem szimmetrikusan járnak, ezért a motor kiegyensúlyozásában ez csak huszadrangú befolyással bír.

A vezérlés-hajtást meg tényleg iszonyatosan megbonyolítaná, a változó szelepvezérlést pláne.

2015. jan. 28. 13:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/24 Wadmalac ***** válasza:
100%

Egyébként az alulvezérelt V-motorok korában ezt a szimmetriát alkalmazták is, ott még esetleg logikus lehetett. Főleg motorkerékpár V2 motoroknál.

[link]

2015. jan. 28. 13:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/24 A kérdező kommentje:
Te jó ég! Igaz, a feszítőgörgők elárulják rögtön, hogy nincs meg a tükörsík, tehát azonos a vezérműtengelyek forgásiránya! Köszönök minden választ 300%-ban hasznosak voltak és érdekesek! Külön köszönöm a 3. szép ábrát a V2-es alulvezérelt motorról, ahol megvan a tükrözési szimmetria. A Ferrari 308 motorja még annyiban érdekes számomra (azon kívül, hogy szerintem gépészetileg nagyon szép, ugyan semmi közöm a gépekhez, nem értek hozzá), hogy két külön vezérműszíly van rajta, két külön kihalytással (ugye a felező áttétel itt ráadásul az alsó és felső szílykerekek fogszámával van megoldva). Ami megtévesztett, az az osztó (ué.: nem fordulatot, csak mozgást) hajtómű. Ha jól látom két külön, de azonos forgásirányú tengelyre hozták ki a vezérmű meghajtását. Hogy ennek mi lehet az oka, az számomra tényleg rejtély. Esetleg valaki tudja? (A vízszivattyút is egy fogasszíly hajtja, 1:1 áttétellel a főtengelyről, ezt látom.)
2015. jan. 29. 01:12
 5/24 A kérdező kommentje:

A legtöbb V motor esetében egy vezérműszílyat látok, ha pl. rákeresek "V8 engine" képekre a Google-ban.

Közben megtaláltam robbantott ábrán, vezérmű láncokkal.:

Erre kerestem Google képek között.: Ferrari 308 timing belt

Itt látszik a három fogaskerék, ami szétosztja a hajtást, ill., jelen esetben felező áttételként is szolgál.:

[link]


A Ferrari 550 Maranello motorja is a 308 vezérműszíly elrendezését használja.:

[link]


Vagy itt ez a fantasztikus kép a 80-as évek beli Renault V6 1,5L Forma1-es turbo motorjáról (Ezen, már négy feszítőgörgőt is alkalmaznak, de a vezérműszíly elrendezés a fentivel azonos.).:

[link]

Csak előnyös a Ferrari elrendezése, gondolom jobban lehet feszíteni a vezérműszíjat, ill. a kisebb kerületű szíly nagyobb fordulatszámot tesz lehetővé.

Na ezen a képen picit elgyönyörködöm még... :-)


Fura, hogy az amerikaiak Ford SOHC V8 (egy dupla vezérműlánccal szerelt) motorral (Ford FE), nem is olyan régen, még gyorsultak is...:

[link]


Na, meg "nagyon" régen, de kirakták a vezérlés hajtását fogaskerekekkel egy hasonló SOHC, V8 versenymotornak.:

[link]


Persze mindenki azzal csapatja, amit a teremtő reábízott! :-)

2015. jan. 29. 01:31
 6/24 Wadmalac ***** válasza:

Csak egy kis javítás: szíJ, nem szíLY. :)

Amint látod, egy központi fogaskerékről hajtja az egy-egy fogaskereket szíjanként, így a forgásirány azonos a két szíjon.

Persze meg lehetne csinálni, hogy a fő fogaskerék az egyiket hajtja, az meg a másikat, akkor fordított forgásirány lenne. De egyrészt akkor mindkét szíjhajtás nyomatékát egy fogaskerék-kontaktuson át kellene átvinni, az duplázná a terhelést és kopást, plusz egy csomó alkatrészt a szimmetria érdekében balos-jobbos kivitelben is gyártani kellene, kétszer annyi öntőforma, megmunkálás-előkészítés stb.

Mindenképpen gazdaságosabb így és valószínűleg az élettartam is jobb.

2015. jan. 29. 07:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/24 A kérdező kommentje:

Elnézést, igen, szíj! :) Bocsánat.


Igaz, végül leginkább a gyártási okok magyarázzák, az, hogy arra érdemes törekedni, hogy minél több azonos alkatrész legyen (egy irányba forgó vezérműtengelyek), így minimális mennyiségű új szerszámot, esetleg öntőformát kelljen legyártani, alkalmazni a gyártás során.


Közben "rádöbbentem", hogy a Ferrari 308, ill. a fenti Ferrari motorokon (de a fenti Renault F1 turbo motoron is) a két plusz fogaskerék azt eredményezi, hogy a vezérműtengelyek a főtengellyel ellentétes forgásirányúak.


A timing belt of V8 engine kifejezése Google képkeresővel rákeresve több elrendezést figyeltem meg.:


V8 DOHC motorok:


- (1.) Két vezérműszíj, főtengellyel egyező forgásirány.:

pl.: Lotus Esprit V8 Cambelt: [link]

[link]


- (2.) Két vezérműszíj, főtengellyel ellentétes forgásirány.: pl. a Fenti Ferrari 308 és a 550 Maranello V8-as motorjai.


Pl. a Ferrari elrendezése.: [link]


- (3.) Egy vezérműszíj, főtengellyel azonos forgásirány

(Ez tűnik a legelterjedtebb megoldásnak a "nagy" motoroknál.)

pl.: Audi 32v 4.2l V8 engine: [link]


Audi V6 2.6L: [link]


Toyota V8 UZ: [link]


(Innentől a keresésben a belt helyett chain szerepel.)


- (4.) Két vezérmű lánc, főtengellyel azonos forgásirány:

Ez egy különösen érdekes konstrukció szerintem.:

Audi B6/B7 S4 V8: [link]


Egy öreg Ford Mustang V8 motorja.: [link]

(Öreg amerikai Ford V8-akon sokat láttam ilyen vezérlést.)


BMW M3 V8: [link]


- (5.) Egy vezérműlánc, főtengellyel azonos forgásirány.:


BMW E38 Engine M62TUB44 V8: [link]


És persze egy régi Ford FE V8 SOHC motoron is.: [link]


Érdekes, hogy a BMW és az Audi úgy tűnik vezérműláncot is alkalmaz. A szíj fejlettebb megoldásnak tűnik laikusként...

2015. jan. 29. 13:39
 8/24 Wadmalac ***** válasza:

Az én V6-om is megér egy misét.

Sajnos jobb képet most nem találok.

[link]

Három darab vezérműlánc. Egyik hengersoron 1, másikon 2 db vezérműtengely.:D

2015. jan. 29. 14:49
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/24 A kérdező kommentje:

Ööö, ez mintha egy SOHC motor lenne, hengersoronként egy-egy vezérműtengellyel, a szelephimbákat látom, innen gondolom, tehát bal oldalon egy vezérműlánc, a jobb oldalon kettő. Jobb oldalt felül az a tengely hova megy, az talán az gyújtáselosztó hajtása(a vörös kábelekből sejtem)?


Hangsúlyozom, én nem értek hozzá..., mindösszesen hobbiból nézegetem, mert, bevallom, hétvégenként egy kompakt LEGO Technic V8 motort "tervezek".


Nem találtam a tiédhez hasonló elrendezést V6 BMW-ben, de közben leltem egy újabb gyöngyszemet.:

Cadillac SRX (A három vezérműlánc, főtengellyel azonos forgásirány kategóriába):

[link]

2015. jan. 29. 15:31
 10/24 A kérdező kommentje:

És, hogy picit kedveskedjek, ha már a BMW-nél tartunk!


Fogaskerekekből kirakott BMW F1 motorvezérlés.:


[link]


Illetve a Ford DFV V8 fogaskerekekből kirakott motorvezérlése egy további grafikán.:

[link]

2015. jan. 29. 15:55
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!