Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Használhatnánk-e egy dízelmoto...

Danubium kérdése:

Használhatnánk-e egy dízelmotor hűtésére a saját üzemanyagát, amit elégetve így megszabadulni a hűtőtől? Ha igen, a gép mennyire lenne tűzveszélyes?

Figyelt kérdés

2014. máj. 19. 15:04
1 2
 1/14 anonim ***** válasza:

Tehát te azért akarsz dízelt égetni, hogy ne legyen olyan forró a motor?


Ennek így sok értelme nincs... Még ha valami hűtőközeget mozgatnál (ahogy teszik ma is a kocsikban) az üzemanyag égetéséből felszabaduló energiából, lenne értelme. De te pusztán azért akarsz üzemanyagot égetni, hogy...?


Nem tudom kitalálni, mitől lenne így a motor hidegebb :D

2014. máj. 19. 16:16
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/14 Silber ***** válasza:
88%
Nekem most egy olyan konstrukció van a fejemben, miszerint az üzemanyagtartályból szivattyúzott dízel előmelegedne a motorban keletkező hő által, és így lépne be az égéstérbe. Valamelyest talán javítaná a hatásfokot mivel így megspórolható a dízel környezetiről az öngyulladási hőmérsékletig felmelegítéshez szükséges energia egy része (amit klasszikus esetben a komprimált levegőből vonna el), azonban komoly gépészeti problémát okozna (pl. túlmelegedés-védelem). Biztonságtechnikai szempontból is kifogásolható, hiszem egy gyúlékony anyaggal teli rendszerrel vennél körül egy relatíve nagyhőmérsékletű berendezést, melyben folyamatosan robbanások zajlanak le. Másik téma a hűtőfolyadék megfelelő temperálása. Balesetek esetén a hűtőborda gyakran elszáll, mivel lényegében csak egy vékonyka falú hőcserélő az egész. Ezt egy combosabb bogár vagy kisebb madárka is haza tudja vágni. És hiába dízel amit csak nehezen lehet meggyújtani, azonban meg van rá az esély. Nem szívesen vezetnék ilyen autót.
2014. máj. 19. 17:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/14 anonim ***** válasza:

A kémiai meghajtású űrhajók pontosan így működnek: az üzemanyag, mielőtt az égéstérbe jutna, körülötte kering és felmelegszik.

Mondanom sem kell, hogy nagyon veszélyes technika és igen gondos tervezést igényel.


Ami a tűzveszélyességét illeti: egy sérülés után maximum pár másodperc van bármire is. Utána már csak egy tűzgolyót lehet látni az űrhajó helyén.

2014. máj. 19. 17:45
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/14 A kérdező kommentje:

@Sir Butcher: Én a hengerben való elégetésre gondoltam, mint fogyasztás, de nem megy nekem ez a magyar nyelv.


@Silber: A dízelnél a hatásfok éppenséggel csökkenne, merthogy a hőelvonással sűríti a levegőt. Talán inkább jobban porladna, kevésbé kormolna?

A fogyasztás elvileg ellensúlyozná a hőtermelődést, de nem tudom mennyire.

2014. máj. 19. 18:48
 5/14 Silber ***** válasza:

Biztosan csökkenne a hatásfok?

A hidegebb belépő levegő a turbóknál jó, mert nagyobb mennyiségű oxigént lehet benyomni (a hideg levegőnek nagyobb a sűrűsége). De itt már eleve benne van a hengerben egy adott mennyiségű levegő. Klasszikus esetben ennek a hőtartalma (kompressziót követően) arra fordítódik, hogy felmelegítse a beporlasztott motorhajtóanyagot az öngyulladási hőmérsékletre, tehát kisebb lesz a nyomás az égéstérben (p1).

Előmelegített üzemanyag esetén kevesebb hő fordítódik a melegítésre (mivel kevesebb szükséges), tehát adott térfogatban nagyobb lesz a nyomás (p2).

Ezek alapján p2>p1.

A ciklust p-V diagramban ábrázolva akkor kapunk nagyobb területet (ami megfeleltethető a térfogati munkának), ha p értéke minél nagyobb az égés kezdetekor.

A hatékonyság kérdése ott dől el, hogy a komprimálás energiaszükséglete nagyobb, vagy kisebb-e mint az azonos térfogatnyi beinjektált, magas energiatartalmú (hőmérsékletű) motorhajtóanyag energiájának felszabadítása (égetés) során megjelenő plusz kinyerhető energia (azonos, alacsonyabb energiaszintű állapotba kerülés esetén a magasabb energiájú rendszerből több energia kinyerésével lehet csak eljutni, mintha alacsonyabb energiaszintről indultunk volna).

2014. máj. 19. 19:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/14 anonim ***** válasza:
Ha túl meleg az üzemanyag a belépéskor akkor a kompresszió túlmelegíti és berobbantja az üzemanyag levegő keveréket még a megfelelő dugattyú pozíció előtt és így a körfolyamat nem lesz optimális. Ha ezt sikerül megoldani például valami keverékkel akkor jönni fog az a probléma hogy a motor túl nagy hőterhelést kap ekkor bejön a képbe a kerámia motortest ötlete.
2014. máj. 19. 21:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/14 Silber ***** válasza:
Szigula: dízelmotorról van szó, nem benzinmotorról.
2014. máj. 19. 21:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/14 anonim ***** válasza:
A hűtőt akkor sem tudnád megspórolni, mert az üzemanyag előmelegítéssel a hőnek max 1-2 %-át tudod elvezetni.
2014. máj. 19. 21:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/14 Wadmalac ***** válasza:
93%

Rakétáknál használnak ilyen reaktív hűtést.

Van viszont egy óriási különbség. A rakéta másodpercek alatt több 100 kg-nyi üzemanyagot eléget, a dízelmotor meg pár grammot. Ennek megfelelően a hőelszállító közeged gyakorlatilag állna és túlmelegedne, nem hűtene. Ha meg ezt is keringetni kellene egy hűtőn át, már el is veszett az előnye.

"Nekem most egy olyan konstrukció van a fejemben, miszerint az üzemanyagtartályból szivattyúzott dízel előmelegedne a motorban keletkező hő által, és így lépne be az égéstérbe. Valamelyest talán javítaná a hatásfokot mivel így megspórolható a dízel környezetiről az öngyulladási hőmérsékletig felmelegítéshez szükséges energia egy része (amit klasszikus esetben a komprimált levegőből vonna el), azonban komoly gépészeti problémát okozna (pl. túlmelegedés-védelem)"

Nos, ilyen van. Csak nem hatásfok növelésre.

A hűtővízzel (néhol még elektromos fűtéssel is) egy hőcserélő előmelegíti a gázolajat. Ez télen fontos, amikor a gázolaj kocsonyásra hűl és nehezen szivattyúzható, porlasztható.


Az a helyzet, hogy dízelmotornál a gázolajat ezen kívül nincs miért előmelegíteni. A befecskendezők előtt ugyanis a légköri nyomásról egy magasnyomású pumpa feltolja a gázolaj nyomását (motortípustól függően) 500-1500 bar-ra.

Higgyétek el, ezzel az a gázolaj már éppen eléggé Q meleg. :)

2014. máj. 20. 07:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/14 Wadmalac ***** válasza:
92%

Még hozzá:

A dízelnél sem szerencsés, ha a hengerbe porlasztott üzemanyag robbanásszerűen ég el. A lángfront sebességének, az égésnek a dugattyú távolodó mozgásával illik szinkronban lennie, hogy a nyomásnövekedés és térfogat-növekedés is valamennyire összhangban legyen, így lesz a munkaütem hosszán a nyomaték viszonylag egyenletes. Ha az égés túl gyors, az hatásfok-romlást és fokozott mechanikai terhelést okoz. Plusz még akkor az égéshőmérséklet is túl magasra emelkedik, akkor meg a nitrogén-oxidok emissziója lesz károsan magas.

2014. máj. 20. 07:41
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!