Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért nem építenek katapult...

Miért nem építenek katapult üléseket a repülőkbe?

Figyelt kérdés

Most olvastam egy viccet a Fb-n:


Először utazik a székely bácsi a repülőn. Kérdezi a stewardestől:

- Mondja kedves, aztán van-e itt elég ejtőernyő mindenkinek?

- Nagyon ritka, hogy egy repülő lezuhanna, így mi nem tartunk ejtőernyőt!

- Hát a hajók is ritkán süllyednek el, aztán ott mégis mindig van mentőcsónak... pedig gondolom úszni többen tudnak, mint repülni!


Persze elég abszurd, de tulajdonképpen van igazság benne. Nyilván nem olcsó mulatság, de szerintem reális, és kivitelezhető. Persze nem ülésenként, hanem üléssoronként katapultálnák az utasokat. A legtöbb repülőgép balesetet túl élhetnék az utasok.



2014. jan. 14. 18:12
1 2
 11/13 anonim ***** válasza:
Az én gerincem simán eltörne egy katapultálástól.
2014. jan. 15. 16:12
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/13 anonim ***** válasza:
100%

Egy -szerintem- fontos dolog eddig kimaradt a katapultálással kapcsolatban.

Vegyünk egy sima egy személyes vadászgépet. A pilóta dönt, elhelyezkedik, megrántja a kart a lába között, tető repül aztán ő is üléssel együtt.

Két személyes gépeknél - ahol egymás mögött helyezkedik el a személyzet- más van katapultálási sorrend. Akármelyik indítja a folyamatot, mindig a hátsó kerül először "kilövésre", mivel fordított esetben az első katapultülés lángcsóvája átrendezné a hátul ülő arcát.

Egymás melletti üléses katonai gépekben sokszor már komplett kabint katapultálják ( pl B1 és ha jól emlékszem F-111), mivel itt már macerás egyenként kilövöldözni a személyzetet ( bár a jó öreg Intruder még ilyen ).


Ez felvet egy olyan problémát, hogy mi történne egy olyan gépnél, ahol van soronként 5-7 ülés 30-40 sorban? Ha másodpercenként 1 sort ürítünk, akkor is közel egy perc, mire kilövik az összes utast. Ahhoz, hogy senki ne szenvedjen égési sérülést ( minek mondjuk pólóban/ingben nem sok esélye van ), ahhoz soronként egyszerre kell kilőni mindenkit, hátulról előrefelé haladva. Háát, a pirotechnikusoknak kellene dolgozni az optimalizáláson.


Vadászgépeknél van ahol az egész kabintetőt robbantják, van ahol az üvegbe van ágyazva a robbanószál, viszont egy közös mindegyiknél. A katapultülés tetején van üvegtörő sarkantyú, ami akkor is átüti a kabintetőt, ha az a helyén marad. Azért egy helyén maradó B767 tetőn szerintem páran szétkenődnének :D


És mi lesz a B747-tel? Előszöl kilövik az első osztályt, utána megy annak a padlója majd utána az alatta lévők? Vagy épp egy Airbus A380-nál? :D


És ezek még csak egyszerű technikai kérdések, hol vagyunk még azoktól a gazdaságossági dolgoktól, amiket Sir Butcher leírt..

2014. jan. 16. 05:03
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/13 Wadmalac ***** válasza:
100%

....és ne feledkezzünk el egy igen lényeges pontról.

Gazdasági okok.

Miért van egy katonai repülőben katapultülés?

Mert egy rutinos, kiképzett, jó vadászpilóta értéke sokszorosa a vasnak ,amin repül. Sokkal kevesebbe kerül egy vadászgépet pótolni, mint a pilótát.

A katapultülés beszerelésének ez az egyetlen oka.

2014. jan. 16. 07:41
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!