Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Mi a különbség a hajócsavar...

Mi a különbség a hajócsavar és a lapátkerék közt? Elsősorban hatásfok értékek érdekelnek de minden más jellemzőbeli különbség is.

Figyelt kérdés
2013. júl. 1. 17:42
1 2 3
 21/25 anonim válasza:
lámpabura
2013. júl. 4. 16:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/25 A kérdező kommentje:
???
2013. júl. 4. 20:09
 23/25 anonim válasza:
nos csak akkor kell különböző irányba forogniuk, ha kilógnak a vízből, ha nem lógnak ki, akkor meg tök mindegy.van egy evés értelme annak is, ha egy csövet raksz a hajócsavarok köré, ezzel azt éred el, hogy a centrifugális erő ami fellép (mert a hajócsavarnál is fellép), a vizet ne tudja kiszorítani oldalra, mindenképp csak hátra tudjon menni a víz, különben megint ott a hatásfokromlás. a másik nagy előnye, amit már egy másik válaszoló is megírt, hogy ha elforgatjuk a csövet, vagy egy arra helyezett másik , az előzőhöz egy csuklóval, vagy gégecsővel kapcsolódó csövet, akkor már kormányozni is tudunk.
2013. júl. 4. 21:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/25 A kérdező kommentje:

Ez igy is működhet?:


[link]

2013. júl. 4. 21:57
 25/25 dunaviz válasza:

Szia! A téma legelején amit képet mutatsz, az egy ú.n. örvényszivattyú járókereke lehet. Erről bővebben itt olvashatsz:

[link]

Az hogy most axiális- vagy radiális átömlésű, az mindegy, ezek alapvetően nem hajó meghajtására való eszközök és a járókerék saját háza nélkül semmit nem érnek.

A lapátkerekek mint propulziós eszközök onnantól javultak meg ugrásszerűen, amikor feltalálták az önbeállós lapátkereket. Erről itt láthatsz képet és rajzot egészen lent:

[link]

Ezzel a lapátkerékkel már bőven (!) tudtak olyan jó hatásfokot elérni, mint egy hajócsavarral (igaz nem hullámzó vízen). Ha a lapátok állandóan sugárirányban vannak, amikor vízbe merülnek azt lefelé nyomják (veszteség), amikor kiemelkednek belőle, emelik azt (szintén veszteség). Azért készítettek önbeállós lapátkereket hogy a lapátok élével merüljenek a vízbe és élével is távozzanak, tehát a gép nem végez fölöslegesen emelési munkát. Képzeld el hogy tekersz egy vizibiciklit és minden fordulatnál fölemelsz egy vödör vizet még külön. Az nem olyan jó. :) Ugye a vizibiciklinek nem beálló lapátozású lapátkereke van és azért olyan nehéz tekerni.

A hajócsavarok mechanikai hatásfoka jellemzően 50% körül van, a versenyhajócsavaroké elérheti a 75%-ot, de többet nem. Egyébként én készítettem egy saját hajócsavart, egy lassú, vízkiszorításos hajótesthez nagy tolóerővel (ez lett szakdolgozatom témája). Itt nézheted meg:

[link]

2014. febr. 12. 12:48
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!