Mi a különbség a hajócsavar és a lapátkerék közt? Elsősorban hatásfok értékek érdekelnek de minden más jellemzőbeli különbség is.
Szia! A téma legelején amit képet mutatsz, az egy ú.n. örvényszivattyú járókereke lehet. Erről bővebben itt olvashatsz:
Az hogy most axiális- vagy radiális átömlésű, az mindegy, ezek alapvetően nem hajó meghajtására való eszközök és a járókerék saját háza nélkül semmit nem érnek.
A lapátkerekek mint propulziós eszközök onnantól javultak meg ugrásszerűen, amikor feltalálták az önbeállós lapátkereket. Erről itt láthatsz képet és rajzot egészen lent:
Ezzel a lapátkerékkel már bőven (!) tudtak olyan jó hatásfokot elérni, mint egy hajócsavarral (igaz nem hullámzó vízen). Ha a lapátok állandóan sugárirányban vannak, amikor vízbe merülnek azt lefelé nyomják (veszteség), amikor kiemelkednek belőle, emelik azt (szintén veszteség). Azért készítettek önbeállós lapátkereket hogy a lapátok élével merüljenek a vízbe és élével is távozzanak, tehát a gép nem végez fölöslegesen emelési munkát. Képzeld el hogy tekersz egy vizibiciklit és minden fordulatnál fölemelsz egy vödör vizet még külön. Az nem olyan jó. :) Ugye a vizibiciklinek nem beálló lapátozású lapátkereke van és azért olyan nehéz tekerni.
A hajócsavarok mechanikai hatásfoka jellemzően 50% körül van, a versenyhajócsavaroké elérheti a 75%-ot, de többet nem. Egyébként én készítettem egy saját hajócsavart, egy lassú, vízkiszorításos hajótesthez nagy tolóerővel (ez lett szakdolgozatom témája). Itt nézheted meg:
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!