A híd nem csak attól válik használhatatlanná, hogy a víz átfolyik az úttestjén. A híd pilléreire a víz folyamatosan erőt fejt ki: vinné őket magával. Ha árvíz van, nagyobb a vízszint, nagyobb erővel húzza a pilléreket a víz. Ezt a híd üresen kibírja, de ha járművek jönnek-mennek rajta, akkor az alulról érkező nagyobb erőhatás és a felülről jövő terhelés már sok neki. Nem fog azonnal összedőlni, csak jobban fárad a szerkezet, jelentősen megrövidül az élettartama.
2013. jún. 4. 00:11
Hasznos számodra ez a válasz?
3/13 anonim válasza:
Miért bírná nehezebben a víznyomást a híd, ha felülről is terhelik? Ez semmiből nem következik.
2013. jún. 4. 02:23
Hasznos számodra ez a válasz?
4/13 Wadmalac válasza:
#3:
Utána kellene nézni pl. a fémek szilárdságtanának meg a statikának. :)
Csak egyszerű példa: ha a híd "jobbról" terhelést kap a víztől, a pillérek bal oldala a nyomaték kiegyenlítése miatt nagyobb nyomó terhelés alatt van, mint a jobb oldal. Ehhez add hozzá a függőleges terhelést (járművek stb.) és máris jócskán tervezett terhelés fölé kerülhet a bal oldal. Természetesen az építészet, főleg a híd- és egyéb épületszerkezeti terhelési méretezés többszörös biztonsági tényezővel számol, de adódhat helyzet, hogy ez is kevés.
Ez csak egy alapeset volt, száz ilyen ok lehet.
2013. jún. 4. 08:59
Hasznos számodra ez a válasz?
5/13 anonim válasza:
Hát nem egészen így van. Árvíz esetén pont, hogy le kell terhelni a hidat, általában ezért állnak rá megrakott vasúti kocsikkal, teherautókkal. Így csökkentik az ébredő feszültséget amit a víz okoz. A mozgó járművekkel az a baj, hogy egyenletlen terhelést, és rezgést adnak a hídnak, ami még nagyobb feszültséget, így anyagfáradást okozna.
2013. jún. 4. 09:30
Hasznos számodra ez a válasz?
6/13 Wadmalac válasza:
#5:
Jogos.
A példám jelen esetben tényleg sántít, én csak a terhelések összeadódására akartam egyszerű példát mondani.
De ez szerkezet-függő és úgymond árvízfüggő is. Itt belejátszik az alapozás stabilitása, a szerkezet sajátfrekvenciája, egyáltalán az építési konstrukció, anyagok, minden. Az való igaz, hogy ilyen helyzetben a dinamikus terhelés (mozgó járművek, változó terhelési viszonyok) a legrosszabb.
2013. jún. 4. 12:26
Hasznos számodra ez a válasz?
7/13 anonim válasza:
Ok, azt értem, hogy a nyomó terhelés nő, de az miért gond? Hiszen az anyagok szinte végtelen nyomóterhelést bírnak (összenyomhatatlanok).
2013. jún. 4. 14:50
Hasznos számodra ez a válasz?
8/13 Wadmalac válasza:
#7: tévedés. Fémeknél határt szab a rugalmassági- és folyáshatár és ne feledkezzünk el a kihajlásról sem. Még masszív vasbeton szerkezet is össze tud rogyni "sima" nyomóterhelésre.
Ha a nyomás minden irányból azonos lenne, akkor lenne csak igaz, amit írtál. Ez viszont legfeljebb egy gáz vagy folyadék által kifejtett nyomásra (közel) igaz.
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!