Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Heló egy nagyobb hidat miért...

Rjonger kérdése:

Heló egy nagyobb hidat miért kell árvízkor lezárni? Mikor a vízszint meg sem közelíti az út magasságát?

Figyelt kérdés

2013. jún. 3. 23:14
1 2
 1/13 anonim ***** válasza:
100%
Nem gondolod hogy a híd károsodhat?
2013. jún. 3. 23:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/13 anonim ***** válasza:
83%
A híd nem csak attól válik használhatatlanná, hogy a víz átfolyik az úttestjén. A híd pilléreire a víz folyamatosan erőt fejt ki: vinné őket magával. Ha árvíz van, nagyobb a vízszint, nagyobb erővel húzza a pilléreket a víz. Ezt a híd üresen kibírja, de ha járművek jönnek-mennek rajta, akkor az alulról érkező nagyobb erőhatás és a felülről jövő terhelés már sok neki. Nem fog azonnal összedőlni, csak jobban fárad a szerkezet, jelentősen megrövidül az élettartama.
2013. jún. 4. 00:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/13 anonim ***** válasza:
14%
Miért bírná nehezebben a víznyomást a híd, ha felülről is terhelik? Ez semmiből nem következik.
2013. jún. 4. 02:23
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/13 Wadmalac ***** válasza:
75%

#3:

Utána kellene nézni pl. a fémek szilárdságtanának meg a statikának. :)

Csak egyszerű példa: ha a híd "jobbról" terhelést kap a víztől, a pillérek bal oldala a nyomaték kiegyenlítése miatt nagyobb nyomó terhelés alatt van, mint a jobb oldal. Ehhez add hozzá a függőleges terhelést (járművek stb.) és máris jócskán tervezett terhelés fölé kerülhet a bal oldal. Természetesen az építészet, főleg a híd- és egyéb épületszerkezeti terhelési méretezés többszörös biztonsági tényezővel számol, de adódhat helyzet, hogy ez is kevés.

Ez csak egy alapeset volt, száz ilyen ok lehet.

2013. jún. 4. 08:59
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/13 anonim ***** válasza:
96%
Hát nem egészen így van. Árvíz esetén pont, hogy le kell terhelni a hidat, általában ezért állnak rá megrakott vasúti kocsikkal, teherautókkal. Így csökkentik az ébredő feszültséget amit a víz okoz. A mozgó járművekkel az a baj, hogy egyenletlen terhelést, és rezgést adnak a hídnak, ami még nagyobb feszültséget, így anyagfáradást okozna.
2013. jún. 4. 09:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/13 Wadmalac ***** válasza:

#5:

Jogos.

A példám jelen esetben tényleg sántít, én csak a terhelések összeadódására akartam egyszerű példát mondani.

De ez szerkezet-függő és úgymond árvízfüggő is. Itt belejátszik az alapozás stabilitása, a szerkezet sajátfrekvenciája, egyáltalán az építési konstrukció, anyagok, minden. Az való igaz, hogy ilyen helyzetben a dinamikus terhelés (mozgó járművek, változó terhelési viszonyok) a legrosszabb.

2013. jún. 4. 12:26
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/13 anonim ***** válasza:
Ok, azt értem, hogy a nyomó terhelés nő, de az miért gond? Hiszen az anyagok szinte végtelen nyomóterhelést bírnak (összenyomhatatlanok).
2013. jún. 4. 14:50
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/13 Wadmalac ***** válasza:
100%

#7: tévedés. Fémeknél határt szab a rugalmassági- és folyáshatár és ne feledkezzünk el a kihajlásról sem. Még masszív vasbeton szerkezet is össze tud rogyni "sima" nyomóterhelésre.

Ha a nyomás minden irányból azonos lenne, akkor lenne csak igaz, amit írtál. Ez viszont legfeljebb egy gáz vagy folyadék által kifejtett nyomásra (közel) igaz.

2013. jún. 4. 15:11
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/13 Wadmalac ***** válasza:
2013. jún. 4. 15:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/13 anonim válasza:
Egyszerű. A nehezebb (sulyosabb) szerkezet jobban ellenáll a viz okozta nyomóerőnek.
2013. jún. 9. 13:21
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!