A régebbi mechanikus (és az újabb elektronikus befecskendezésü) dízelüzemü motroknál hogyan történik a keverékképzés fordulatszámtól függően?
Itt arra gondolok, hogy több (mennyivel?) üzemanyagot fecskendez be a nagyobb fordulatszám eléréséhez egy sima dizelmotor? Az is érdekelne, hogy benzinmotornál hogyan változik a keverékképzés fordulatszámtól függően.
A válaszokat előre is köszönöm.
Alapvetően a bevitt (mármint az adott légmennyiséghez arányban értve) bevitt üzemanyag szükséges mennyisége nem a fordulatszám, hanem a terhelés függvénye. A munkapont (úgymond legjobb hatásfokú fordulat-terhelés közös pont)környékén illene üzemeltetni a motort, persze ez gyakorlatilag lehetetlen, a sebességváltó célja éppen ennek megközelítése. Adott nyomaték fenntartásához egyre több üzemanyag kell (bevitt légmennyiséghez arányosan értve), akár a munkaponttól lefelé, akár felfelé távolodsz. Alacsonyabb fordulatnál a lendkerék egyre inkább képtelen egyenletes fordulatot tartani és a nem hasznos (szívó, sűrítő és kipufogó) ütemek túlsúlya odáig rontja a hatásfokot, hogy a bevitt plusz üzemanyaggal már követhetetlen a szükséges nyomaték, túl sok üzemanyag a kevés levegőben nem ég el. A magas fordulatok irányában meg az üzemanyag-levegő jó keveredéséhez lesz kevés az idő és ez akadályozza az égést.
A régi diesel motoroknál az üzemanyag-bevitel mechanikusan szabályozott, a fordulat és a gázpedál állásának függvényében változik, egy előre beállított arányban. Ez nem igazán veszi figyelembe a valós körülményeket (főként itt a valódi bevitt légmennyiséget értem), olyan lesz, ahogy a szervízben belövik a "koromszabályozóval", munkapont környékére közelítik az ideális beállítást.
Porlasztós benzinmotornál a levegő-üzemanyag arány előre beállított fix arány. A motorba juttatott mennyiséget a gázpedállal mozgatott fojtószelep befolyásolja, de a benzin-levegő arány ugyanaz.
Az injektoros benzinmotoroknál is hasonló a helyzet, mert a benzin-levegő elegy elég szűk arányhatárok közt gyullad csak, ott a spórolás inkább ott jelentkezik, hogy amikor nincs terhelés (motorfék üzem pl.), ott teljesen elzárja az üzemanyag-adagolást. Persze ezek mérik is a beáramló légmennyiséget és ennek, valamint a lég- és motorhőmérsékletnek, fordulatszámnak megfelelően finoman változtatják is az arányt, de ennek inkább az emissziós értékben lesz jelentősége.
A turbómotoroknál borul a képlet, a plusz bevitt levegővel rettenetesen elbonyolódik a helyzet.
Kérdésedre válaszként: a keverékképzési arány a fordulat függvényében nem változik jelentősen, az együttes bevitt levegő+üzemanyag mennyiség növekszik a fordulattal körülbelül arányosan. Ez mindkét motortípusra igaz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!