Ha két autó 100 100 km/óra sebességgel frontálisan egymásnak ütközik az olyan mintha egy autó 100km/órával a falnak ütközne? Newton 3. törvénye szerint igen
Jól írja 22:06-os.
Az ütközés "súlyossága" ugye az elnyelt energiától függ, ami a sebesség négyzetével arányos. Ha két autó ütközik akkor kettőjük összenergiája 2*v^2-tel arányos. (és ez megoszlik a két autó közt, tehát egy autóra v2-nyi energia jut.)
Fal esetén, kétszer olyan sebességgel meg ugye (2*v)^2=4*v^2, és feltételezve, hogy a betonfal nem deformálódik, ez akárhogy számolom négyszeres különbség.
Ettől függetlenül az utolsó kommented stílusával nem nyertél meg, még ha neked is van igazad, de ez a kérdés szempontjából lényegtelen. :)
"Nem értesz a fizikához, kedves kérdező. Semmi érzéked sincs hozzá,"
Hát lehet,hogy nem ért hozzá (ezt nem tudom), de pont őt szidni az "érzéke" miatt mikor a válaszolók többsége szerint lényegében ugyanolyan egy falnak száguldani 200-zal mint egy trabantnak... (egymáshoz képest ugye annyi a két autó sebessége) ...ez azért szerintem enyhe túlzás.
Én nem vagyok fizikus, de jozan paraszti ésszel úgy van ez sztem, ha az autó deformálódását nézzük akkor ugyanolyan mint ha 200kmhval ment volna egy falna, de ha a nehézségi gyorsulást(lassulást) akkor meg mintha 100zal mert ugyanugy 100ról 0ra lassul mintha egy betonfalnak menne neki (igaz jobb vmivel mert gyűrődőzóna stb. Tehát ha választani kéne akkor 100al egy másik100-as autónak minthogy egy 200zzal egy falnak
Na jóéccakát
"ekkora b@rmokat mint ti"
Mondd, milyen ember vagy te? Kérdést írsz ki, azt várod, hogy az emberek segítsenek (=szívességet kérsz), majd szépen beszólsz nekik. Még egy ekkora tahót...
ha a gyűrűdést nem veszed(rugalmasnak tekinted az ütközést), akkor visszapattan mindkét kocsi 100-100km/h-s sebességgel. valamint ha egyátalán nem deformálódik, akkor kvázi végtelen nagy erő hat végtelen kis idő alatt. érzed, hogy ez sántít?
lényegében az erőt amiatt érzed, hogy lassulsz. ez nagyban függ attól, hogy mekkora úton fékeződsz le mekkora sebességről(légzsák szerepe is az, hogy ne a kormányon fékeződjön pillanatszerűen a fejed, hanem egy párnán egyenletesen).
Lényegében mindkét kocsi ugyanannyit deformálódik, ha ideálisak a körülmények, így ugyanannyi energiát nyelnek el(valóságban sosincs így). tehát egy teljesen merev falnak ütközve ugyanannyira lesz totálkáros a kocsid, mintha egy ugyanolyan kocsinak ütköznél, mint a tied, és az épp veled szembe, megegyező sebességgel jön.
(Az ieális körülményeknél pl arra gondoltam, hogy egy Hummer vs Trabant esetén frontális ütközésben nyilván kevésbé meg tropára a Hummer, mintha falnak menne)
Alap kérdés, sok helyen össze lehet futni vele és erősen megoszlanak a vélemények.
Azért pontosítani kell, hogy a kérdés felvetése akkor jogos, ha betonfal gyakorlatilag sérülésmentesen nyeli el az ütközés energiáját (értsd: nem mozdul el, nem szakad át, stb ...) Egészen pontosan nem is a betonfal nyeli el az energiát, hiszen nem mozdul el, és nem is roncsolódik. Ilyenkor az ütközés energiája TELJES EGÉSZÉBEN a kocsi "roncsolódására fog fordulni".
Mi a helyzet a frontálisan ütköző autóknál? Nos legyen a két autó teljesen egyforma tömegű, azonos kivitelű (ez azért fontos hogy a sérülés mértéke egyforma legyen).
Tegyük fel, egy ilyen autó áll (0 km/h), és a másik belehajt (50 km/h), könnyen belátható, hogy a mozgási energia EGY RÉSZE a kocsi sérülésére "fordítódik", egy másik része átadódik, és az addig álló autó valamekkora sebességgel az eredeti haladási irányban elmozdul. Tehát ez semmiképp nem felel meg a betonfallal való ütközésnek.
Második eset az legyen, amikor az autó áll ÉS rögzítve van (0 km/h). Ilyenkor ha a másik autó belehajt, a mozgási energiája egyrészt őt magát roncsolja, és abban nyelődik el egy része, míg a másik része az álló, de rögzített autót fogja roncsolni. Ilyenkor az álló autó és a mozgó autó roncsolódása is nagyobb mint a rögzítetlen esetnél, de még mindig nem felel meg a betonfallal való ütközésnek, hiszen még mindig nem a teljes mozgási energia roncsolja a mozgó autót (egy része az ugyan rögzített, de roncsolódó autóban fog elnyelődni).
Ha mindkét autó mozog (és az azonos tömeg miatt legyen a sebességük egyformán 50 km/h), és ütköznek, megint mindkét autó sérül, éspedig most a legjobban a három eset közül. Könnyen belátható, hogy ilyenkor mindkét jármű teljes mozgási energiája a két kocsi roncsolódására fog fordulni, azaz egyenként vizsgálva mindegyiknek a teljes mozgási energiája a saját roncsolódására fog fordulni (Ne feledjük az autók kivitele sebessége azonos, tehát a sérülésük is azonos lesz).
Összegezve ez az eset felel meg leginkább a betonfallal való ütközésnek. Ilyenkor a két autó relatív sebessége 100 km/h volt, és ez megfelel az 50 km/h sebességgel való "betonfalas" ütközésnek.
maci
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!