Miért gyorsul be jobban az autó a lejtőn mint a kerékpár?
Tapasztalatom alapján az autó azonos lejtőn, azonos szakaszon és kezdősebességről sokkal jobban begyorsul mint a kerékpár.
Kerékpárral 50 km/h kezdősebességről tekerés nélkül tovább gurulva, összekuporodott pozícióban kb. 70km/h sebességet sikerül elérni. Ha ugyanott az ugyancsak 50-el haladó autót kiteszem üresbe, akkor ugyanazon a szakaszon simán 100 fölé gyorsul. Mi a jelenség fizikai magyarázata?
"Szabadon guruláskor" valóban nem számít a tömeg, ha nincs légellenállás.
De mivel ebben az esetben van légellenállás + egyebek , így számít a tömeg is, forma is, súrlódás is, ezek szerint az autó javára.
#12 (16:02) - akkor rajzold be magadnak! Utána megérted a bölcs mondás igazságtartalmát, miszerint:
"Ha hozzá nem szóltál volna, akkor a gyakorin bölcs maradtál volna!"
A kérdésben megfogalmazott hipotézis olyan sebességekre érvényes, ahol már érdemi szerepe van a légellenállásnak.
Pici sebességeknél épp fordítva igaz, ott ugyanis a lassítóerők fő komponense a gumi gördülési ellenállásán kívül a hajtáslánc ellenállása, ami autónál jóval komolyabb.
Telkünknek van egy 1-2%-os lejtése, fele hosszban füvön, másik felében durva betonjárdán lehet közlekedni. Ha biciklimen ülve előrelököm magam, lassan simán végiggurulok a kertben. De olyan balesetről nem tudok, hogy bárki autója elszabadult volna a szomszédságban, mert elfelejtette behúzni a kéziféket.
Szerintem a légellenállásnál fontosabb a két dolog súlypontja.
A hetven kilómmal jobban gyorsulok a lejtőn biciklivel, mint a negyven kilós gyerekem. Ha már légellenállás, az enyém nagyobb, és mégis. Na de hol hat a biciklis rendszerre a kettőnk súlya?
#15 (20:50) - legalább ne okoskodj, hogyha nem értesz az alapiskolás szintű mechanikához!
Éppenhogy a nagyobb testeknél lesz kedvezőbb a tömeg/légellenállás arány a gyorsulás és a végsebesség szempontjából. A nagyobb tömeged hatása így garantáltan felülmúlja a nagyobb légellenállásodét!
Utóbbi válasz majdnem jó. Annyiban téves, hogy nem a teljes felszín, hanem a haladás irányú vetület számít.
Egyelőre nézzünk egy olyan esetet, ahol a gördülési ellenállás elhanyagolható. Mitől függ a végsebesség?
A dinamika alapegyenletét felírva:
m*a=m*g*sin(alfa)-k*A*ró*v^2
Amikor beáll a sebesség, akkor a=0:
m*g*sin(alfa)=k*A*ró*v^2
amiből átrendezve:
v^2=(m*g*sin(alfa))/(k*A*ró)
A különböző testek esetén a a ró, a g és az alfa ugyanaz:
v^2=(g*sin(alfa)/ró)*(m/(k*A))
azaz v^2=C*m/(k*A)
Tehát az m/(k*A) hányados határozza meg a végsebességet, ahol k az alaktól függ, az A a haladási irányú felület, az m a tömeg.
Tehát a tömeggel növekszik a végsebesség, viszont a homlokfelülettel csökken, és az alakellenállással is.
Egy nagyjábóli becsléssel az m/A értéke a kocsira 1200kg/3m2=400, a bringásra 100kg/1m2=100. Az alakellenállás talán nem tér el annyira, hogy ezt a 4-szeres szorzót kiegyenlítse, így a kocsi
végsebessége nagyobb. Kivéve, ha ez egy üres furgon.
"Utóbbi válasz majdnem jó. Annyiban téves, hogy nem a teljes felszín, hanem a haladás irányú vetület számít."
Igen, de az csak egy konstans szorzófaktor, skálázásnál nem számít.
És mivel a légellenállás arányos a felszínnel, ezt a konstanst akár bele is lehet tenni az arányossági tényezőbe.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!