Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Miért gyorsul be jobban az...

Miért gyorsul be jobban az autó a lejtőn mint a kerékpár?

Figyelt kérdés

Tapasztalatom alapján az autó azonos lejtőn, azonos szakaszon és kezdősebességről sokkal jobban begyorsul mint a kerékpár.

Kerékpárral 50 km/h kezdősebességről tekerés nélkül tovább gurulva, összekuporodott pozícióban kb. 70km/h sebességet sikerül elérni. Ha ugyanott az ugyancsak 50-el haladó autót kiteszem üresbe, akkor ugyanazon a szakaszon simán 100 fölé gyorsul. Mi a jelenség fizikai magyarázata?



júl. 25. 10:49
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
91%

A kérdéses kétfajta jármű esetén más a tömeg és légellenállás arány.


Szemléletesebb példával:

A szabadon elengedett tégla is jobban gyorsul mint a fürdőszivacs.

júl. 25. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 anonim ***** válasza:
0%
A bicajjal lejtőnek felfelé mentél, a kocsival meg lefelé gurultál.
júl. 25. 11:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/19 anonim ***** válasza:
30%
A tömegnek nincs jelentősége a gyorsulás szempontból. A légellenállásnak természetesen igen. Meg gördülési ellenállás, meg ilyenek. De kétlem, hogy ezek az autó előnyére szolgálnának. Kíváncsi vagyok a magyarázatra, ha egyáltalán helyes az alapfelvetés.
júl. 25. 12:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 A kérdező kommentje:
Ez konkrét tapasztalat. Én is az 1. válaszadóhoz hasonlóan gondoltam.
júl. 25. 12:17
 5/19 anonim ***** válasza:
18%
Hiába gondolod úgy, a tömeg akkor se számít.
júl. 25. 12:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 A kérdező kommentje:
Miért ne számítana a tömeg a légellenállás fékező hatásával szemben?
júl. 25. 12:41
 7/19 anonim ***** válasza:
92%

5

A tömegtől függ a súly, nem? F = ma, tehát a kifejtett erő függ a tömegtől. A másik erő meg az, amit a légellenállás okoz. Minél nagyobb a tömeg, annál nagyobb lesz a gyorsulás irányában az erő, annál könnyebben legyőzi a légellenállást. Persze a súrlódás is növekszik a tömeggel, de arra ott vannak a kerekek.


Ha leejtesz egy tollat, vagy egy toll formáju vasdarabot, akkor utóbbi fog gyorsabban leesni, mert a légellenállást könnyebben legyőzi.


Javítsatok ki, ha tévedek

júl. 25. 12:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 anonim ***** válasza:
65%

"A szabadesés egyik első kutatója Galileo Galilei volt. Életrajzírója és tanítványa, Vincenzo Viviani jegyezte fel róla, hogy Galilei a pisai ferde toronyból leejtett testekkel tanulmányozta a szabadesést. (A kísérlet Galilei által történő tényleges elvégzését a fizikatörténészek többsége kétségbe vonja.) Galilei kísérletezett lejtőn leguruló golyókkal is, amivel ugyanazt tudta bizonyítani: a leguruló vagy a szabadon eső golyók (légüres térben) a tömegüktől függetlenül gyorsulnak. Megállapította azt is, hogy a szabadon eső test által megtett út egyenesen arányos az indulásától eltelt idő négyzetével."

Engem is érdekel a magyarázat, nem kötekedésképpen...😄

júl. 25. 12:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/19 anonim ***** válasza:
91%

A kocsinak jobb az aerodinamikája, mint egy biciklis embernek.


8

Vákuumban nem számít a tömeg. De a valóságban, ahol levegőmolekulák ütköznek neked szerintem kéne számítson, hogy mekkora a lendületed (amiben a tömeg számít)

júl. 25. 12:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/19 anonim ***** válasza:
86%
Tehát a tömeg nem számít a gyorsító tényezőben (ez tény), de szerepe van a lassító tényezőkben (légellenállás, gördülési ellenállás, ez pl az autónál tuti lényegesen magasabb, 4 kerék, sokkal nagyobb gumik, sok kényszerűen forgó alkatrész, féltengelyek, váltó..)
júl. 25. 13:12
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

További kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!