A nagy felfedezések korában létező árbócos hajók hány árbócosak voltak, hány ember fért rájuk maximum, és hol pihentek le? (Mert gondolom, kabinból csak egy volt, nem?)
Talán még egy kis érdekesség a téma kapcsán...
Kyrenia hajó - wiki
"A Kyrenia hajó egy Kr.e. 4. századi ókori görög kereskedelmi hajó roncsa . Andreas Cariolou görög-ciprusi búvároktató fedezte fel 1965 novemberében egy vihar során."
"A hajó Nagy Sándor és utódai életében járt a Földközi- tengeren. Nyílt vízben süllyedt el Kyrenia ősi kikötőjénél, valamivel ie 294 után, amikor még meglehetősen régi volt."
Vitorlás rekonstrukciók /
"Kyrenia II
"1985-ben Harry Tzalas, a Hellenic Institute for Preservation of Nautical Tradition (HIPNT) elnöke és alapítója szoros együttműködésben Michael Katzevvel és Richard Steffy ókori hajó-újraépítővel a hagyományos hajóépítés és a víz alatti régészet számos görög szakértőjével, befejezte a Kyrenia II néven ismert hajó teljes méretű, vitorlás rekonstrukcióját . A hajót pontosan olyan eljárás szerint építették, mint amit a Kyrenia ősi hajó ősi csónaképítője követett."
Így néz ki - amúgy meglehtősen jól (Thalassa Municipal Museum, Ayia Napa, Cyprus):
És a téma lényege...
Felirat: "A Kyrenia II, a ciprusi Kyrenia közelében talált Kr.e. negyedik századi kereskedelmi hajó mása, amely itt látható a szél felé vitorlázva, könnyű levegőn. A szél közvetlenül a kamera felé fúj. Kép: a Kyrenia hajóroncsgyűjtemény helyreállítási program jóvoltából."
( [link] )
( [link] )
( [link] )
Szívesen! Amúgy a vitorla típusokból elég annyi, hogy az ókori "spritsail" már alkalmas volt a széllel szemben is vitorlázni. A többi meg fejlesztés és elég sok vitorla kialakítás volt már a középkorig is.
Az ókori egyiptomiaknál például a széllel szembeni vitorlázás kifejlesztésére nem volt szükség, mivel ott az uralkodó szélirány északról délre fúj, így vitorlázni tudtak délre Níluson és a folyó áramlásával meg északra vissza. Nekik nem volt rá szükségük, hogy olyan típusú vitorlát használjanak. Itt egy globális szélirány térkép:
A polinézeknél meg gyengébb szélben volt a vitorlájuk alkalmas a széllel szemben haladásra, de működöt. Itt egy tanulmány róla:
"Az ókori polinéz kenuk vitorlás teljesítménye és Kelet-Polinézia korai megtelepedése"
"Ez a tanulmány a teljesítményt úgy méri, hogy valódi vitorlákat tesztel egy szélcsatornában és hajótesteket egy vontatótartályban. A vitorlák három kelet-polinéziai óceáni sprit vitorla (spritsail) volt, tizennyolcadik század végi típusból, amelyeket a British Museum őriz, Új-Zélandról, Tahitiról és Hawaiiról/Marquesasról gyűjtöttek, amelyek megfelelnek az első történelmi feljegyzéseknek. Szintén teszteltek egy hipotetikus általános ősi vitorlát, és a maori vitorlát különböző módokon tesztelték, hogy megfeleljenek a különböző nézetek. A hajótest formájának vizsgálata során kiderült, hogy a széllel szembeni vitorlázás teljesítménye javult, mivel a víz alatti hajótest profil U-alakról V-alakúra változott, és néhány régészeti hajótest is ehhez a skálához rendelhető."
"Mindkét kenu akár négy csomó átlagos sebességre is képes, és a széllel szemben 75°-os szögben vitorlázhat a valódi szélszöghöz (TWA), ahogy Lewis és Finney javasolta. A cikk azonosítja a technológiai újítások csomagját, amely a nyugat-polinéziai csendes-óceáni betelepítés „hosszú szünetét” követően Kelet-Polinézia betelepítésével kapcsolatos."
Igen. Az ősi ókori fából készült vitorlás hajóknál szilárd ballasztot használtak, homokzsákokat és köveket. A ballasztot a terhelési igény szerinti mennyiséghez a kikötőkben ki-be rakodták, mert szállításkor a hasznos heter is működött ballasztként. A kereskedők amennyire lehetett a visszaútra is szállítmányt terveztek, de ha üresen kellett vissza hajózni, akkor a kikötőben ballaszt köveket rakodtak a hajóba. A rakomány mellett is megfelelő mennyiségű ballasztkövet használtak, tehát számolták a rakomány súlyát is és a ballasztot, és a kikötőkről kikötőkre hajózva, ahogy csökkent az eladott rakomány, úgy rakodtak be helyette ballasztkövet. Amit, ha lehetett puha rétegre (dunnage) helyeztek kímélve a hajó alját. Ugyanezen okból a kerekebb köveket vagy sima folyami köveket részesítették előnyben.
Már ie. 210-ből vannak ismereteink a kikötőkben dolgozó ballaszt vállalkozásokról, akik kimondottan ezt intézték a hajósoknak (Tel Dor /Tell el-Burj/ ókori kikötő, Israel).
Ballasztkő lerakódások gyakori jelenségek az ókori kikötők és horgonyzóhelyek tengerfenekén, ahol a kereskedelmi hajók a rakomány betöltése előtt megszabadultak a ballasztjuktól. Itt egy ábra egy tanulmányban ahol ezt mutatja:
Viking hajó ballasztkövei.
A "Nuestra Señora de Atocha" spanyol gálya ballasztkövei. 1622-ben süllyedt el egy hurrikánban Florida partjainál.
A hajó maga így nézett ki (ez modell, de feltehetően elég pontos):
A "Vasa" egy svéd hajó volt amit 1628-ban építettek, de a hajó az első útján elsüllyedt alig mársfél km hajózás után. A Vasa háromszor olyan hosszú hajó volt, mint a Santa Maria.
A múzeumi modellje a "Vasa Museum"-ban.
Itt a múzeumi keresztmetszetén a kiírt kérdésedre is vannak látható részek és a ballasztkövek rekeszes elhelyezésére is.
1693-as brit hajó keresztmetszete. Az "A" jelzés a homokkal töltött ballaszt.
"Nemzeti Vízalatti Régészeti Múzeum" ("Museo Nacional de Arqueología Subacuática, Spanyolország) 1:1 méretarányú hajó keresztmetszete (név: "Mazarron II"). Jól nagyítható kép!
.....................
Ókori ballaszt:
A viking hajó képén meg látható ahogy megoldották, hogy a fedélzetről le lehetett szedni a padlót és alátenni a ballasztköveket, majd visszafedni. Jobb oldalon látszik a padlózat is és középen meg a merevítőkön a deszkák hornyolásai, ahova a padlózat deszkái kerülnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!