Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » A nagy felfedezések korában...

A nagy felfedezések korában létező árbócos hajók hány árbócosak voltak, hány ember fért rájuk maximum, és hol pihentek le? (Mert gondolom, kabinból csak egy volt, nem?)

Figyelt kérdés
máj. 11. 20:00
1 2
 1/19 anonim ***** válasza:
100%

Az a hajók tipusától függött, hogy hány árbocos volt egy-egy hajó, a nagyobbakon sokszor több száz martóz is volt. A hajó alsó részében voltak nagyobb termek, ahot egymás mellett vvolt sok keskeny ágy (néha emeletesen is), ott aludtak, akik éppen nem voltak szolgálatban. Kényelmes nem volt, de akkoriban nem is foglalkoztak vele.

Kabin általában több volt, mert a hajótisztek meg a kapitány külön kabinban volt, de az is sokkal kisebb volt, mint ami ma általános.

máj. 11. 20:15
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/19 A kérdező kommentje:
És a fedélzeten is feszítettek ki afféle ponyvákat sátornak, vagy az csak mese?
máj. 11. 20:40
 3/19 anonim ***** válasza:
100%
NEM, semmit nem feszítettek ki a fedélzeten, ott adott esetben igen gyorsan kellett mozogni pl vihar vagy támadás esetén, semmi nem lehetett útban.
máj. 11. 20:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/19 anonim ***** válasza:
100%
A legénység a fedélzet alatti térben volt elszállásolva, ott volt védett környezet a pihenésre. Rendes kabinjuk csak a tiszteknek volt a korabeli nagyobb óceánjáró fahajókon.
máj. 11. 21:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/19 anonim ***** válasza:
100%

A Santa Maria 25 méter hosszú, három árbócos karakkot Kolumbusz Kristóf vezérhajóként használta 1492-ben, első Atlanti-óceánon át történő útján, amelyen ez volt a legnagyobb méretű hajó. Legénysége 40 főt tett ki. Tulajdonosa és kapitánya, Juan de la Cosa szintén részt vett az utazáson.


Mivel a küldetés során zátonyra futva elsüllyedt, Kolumbusz a visszautat a Niña fedélzetén tette meg. Az expedícióban részt vevő harmadik hajó a Pinta karavella típusú volt, ahogyan a Niña is.


[link]


Magellán öt hajóból álló flottával indult útnak, vezérhajója a Victória nevű 85 tonnás Karakk

[link]

máj. 11. 23:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/19 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Az egy árbóctól végül a négy árbócosig volt minden és minden méretet használtak, tehát nem csak egyre nagyobb hajókat vettek igénybe. Az árbócok száma a mérettől és a raktér méretétől is függött.


A karavellát, mint ismert hajótípust a portugálok készítették először és a legelső dokumentált használata már 1226-ban és 1255-ben megvolt (vagyis Columbus előtt). Vitorláik száma kettő vagy három volt és eleinte háromszögletű vitorláik voltak amik később négyszögletűre változtak (ez volt Columbus esetén is, mert átszerelték a háromszögletű latinvitorláról négyszögletesre az út előtt). Méreteik a kisebb 20 tonnástól a nagyobb 160 tonnásig változtak és idővel az 5-10 fős legénységűtől az 50 fősre nőttek. De egy tipikus karavella az 20 m hosszú és 50 tonnás és 20 fős legénységű volt.


A karavella nem számított a kor legjobb hajójának és legfőbb hátránya az volt, hogy nagyon korlátozott volt a rakományának mennyisége és a legénység befogadóképessége is. Például Columbus hajója, a Nina 15 méteres, 60 tonnás, 3 árbócos volt és 20 fő legénységet szállított. A legénység a fedélzeten is aludt alkalom adtán. Viszont hosszú hajóúthoz a karavella gyorsasága előnyösnek számított.


És voltak ezeknél lényegesen nagyobb hajók is. Gályák voltak 50 méteresek és 500 tonnásak is. A már tényleg ritkább maximumok egy határbocos szkúner környékén mozogtak, ami 140 méter hosszú volt és 3000 tonnát nyomott. Ez a méret nyilván nem volt jellemző, ez a maximum.


Szemléltetésnek itt egy karavella, ami hasonló méret, mint Columbus hajói.

Notorious, 15. századi portugál karavella, 17 méter, 50 tonna. Itt a viedón láthatod a hajó amúgy pontos másolatát, méretét és belül az alvóhelyeket is.

https://www.youtube.com/watch?v=RtsfsjNfhso

És itt is van egy példa az alvóhelyre.

https://www.youtube.com/watch?v=JUxygaVmU2I

máj. 12. 21:42
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/19 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Ja és hajók méreteiről egy kép.

[link]

máj. 12. 21:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/19 A kérdező kommentje:
És ezek a karavellák már képesek voltak széllel szemben is menni, cikkcakkban, ugye?
máj. 13. 18:51
 9/19 A kérdező kommentje:
Mindenkinek köszönöm a segítséget.
máj. 13. 18:51
 10/19 TappancsMancs ***** válasza:
100%

Igen, képesek voltak. Amúgy erre már az ókorban is képesek voltak a hajósok, hogy széllel szemben vitorlázzanak és 1500 környékétől ezt jobbra fejlesztették (de nem kitalálták). Széllel szemben tudtak vitorlázni az ókori rómaiak, görögök, föníciaiak, arabok és polinézek is, bár ebbéli hatékonyságukon sokat javítottak a középkorban.


Spritsail - en.wiki


"A spritsail egy négyoldalú, előe-hátra vitorla, amelyet legmagasabb pontjain az árbóc és egy átlósan futó spicc támaszt meg."

"Történelmileg a spritsvitorlák voltak az első európai előre-hátra szerelvények, amelyek a görög-római hajózásban jelentek meg az ie 2. században."


Ókori római spritsail ábrázolás egy szarkofágon (Ókori Hajózási Múzeum, Museum für Antike Schifffahrt):

[link]

És egy nagyon egyszerű kivitelezése és ez már alkalmas széllel szembeni vitorlázásra is.

[link]


( [link] )

..................................


Sprietsegel - de.wiki

A sprit vitorla a vitorlás hajózás legrégebbi vitorlája. A Kr.e. 2. századig vezethető vissza kisebb hellenisztikus vízi járműveken, az Égei-tenger északi részére összpontosítva; a császárkorban nyugati elterjedési területe legalább Rómáig terjedt.


( [link] )

..................................


Fore-and-aft rig - Előre és hárta szerelék - wiki


Egy mikronéziai változat használata a Fülöp-szigeteken:

[link]


( [link] )

..................................


Crab claw sail - Rák karom vitorla - wiki


"A rákkarmos vitorla egy előre-hátra (fore-and-aft) háromszög alakú vitorla, felső és alsó szélein csíkokkal . A rákkarmos vitorlát először az ausztronéz népek fejlesztették ki, legalább ie 2000-ben."


Így néz ki - hawaii vándorkenu:

[link]


( [link] )

máj. 13. 21:53
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!