Kezdőoldal » Tudományok » Alkalmazott tudományok » Általánosságban van értelme a...

Általánosságban van értelme a deriváltnak?

Figyelt kérdés
Matekszakos vagyok, és rengeteg deriválást csinálunk... De egyelőre értelmét nem látom, függvény meredekségéhez huzott érintőt, oké, de minek? :D (szeptemberben kezdtem az egyetemet) integrál majd most lesz analizis 2. tárgyban
2024. jan. 27. 15:15
1 2
 11/18 anonim ***** válasza:
66%

Kérdező: annyiban teljesen igazad van, hogy középiskolai tanárként számodra kb. semmi jeletősége nem lesz a jövőben, hogyha a közoktaásban akarsz tanítani. Ettől függetlenül nem árt, hogyha tudsz róla, és alapvető számításokra is képes vagy a témakörben.


A gond az, hogy az egyetemi tanárok nagy többsége nem képes a tanításra, bármennyire is jó szakemberek (és van egy részük, aki a háta közepére sem kívánja, csak hát az egyetem kötelezi őket). Azért nem ártana, ha leglalább a számítás indítékát elmondanák, ha már gyakorlati jelentőséget nem mutatnak.


A küszöbszám egyébként egy rém egyszerű dolog;vegyük például a sin(n)/n sorozatot, erről tudjuk, hogy 0-hoz tart a végtelenben. Most húzzunk egy-egy, egymással párhuzamos egyenest ezeken a számokon keresztül (mindegy, hogy a sorozat tagjait számegyenesen vagy koordinátarendszerben ábrázolod), például a 0,1 és a -0,1-en keresztül (csak hogy szimmetrikusan legyünk a 0-tól). Bizonyos idő után megfigyelhetjük azt, hogy a sorozat tagjai a két egyenes által meghatározott "sávon" szerepelnek. Azt a tagot, amely után (vagy amelytől kezdve, definíció kérdése) az ÖSSZES tag a sávon belül marad. Ha egy sorozat konvergens, akkor akárhogyan választjuk meg a "sáv" széleit, a sorozat tagjai egy bizonyos tag után nézve az összes tag ezen sávon belül marad.

A küszöbindex definíciójának megfelelően igazából egy konvergens sorozat bármilyen környezetéhez végtelen sok küszöbindex mondható, valójában mi nem feltétlenül a legkisebb sorszámú tagot keressük, hanem egy olyan tagot, amelyre ez igaz. Például a felhozott sorozatnál nehéz lenne megmondani, hogy melyik az első tagja, ami 10^(-10) és -10^(-10) közé esik, ellenben azt biztosan el tudjuk mondani, hogy a (10^10)+1-edik tagja, és az azt követőek mind benne lesznek, tehát küszöbindexnek mondható ez a szám.


A deriválás legtöbb esetben szélsőértékproblémáknál szokott előkerülni, ugyanis tudjuk azt, hogy ha egy függvény differenciálható és van szélsőértéke (minimuma vagy maximuma), akkor ott a derivált értéke biztosan 0. Ebből pedig sok minden kiszámolható.


Ami még fontos tulajdonsága, hogy a függvény monotonitása vizsgálható, ezzel tudjuk azt megmondani, hogy az adott függvény mettől-meddig nő/csökken, illetve a mértékét is meg tudjuk mondani.


Ami még érdekesebb, és a te tananyagodat is érinti; biztosan találkoztál már az x^2 függvénnyel. Úgy ábrázoltuk, hogy az egész számokhoz tartozó értékeket kiszámoltuk, aztán összekötöttük a pontokat. De felmerült már benned a kérdés, hogy miért pont úgy kellett összekötni őket? Elvégre lehetne máshogyan is. Mint ahogyan a sin(x) függvénynél sem működik az, hogy az egész számokhoz tartozó értékeket kiszámoljuk, a pontokat ábrázoljuk és "valahogyan" összekötjük őket. Bonyolultabb függvényeknél meg pláne nem működik ez. Ahhoz, hogy a (kétszeresen differenciálható) függvényeket ábrázolni tudjuk akár csak sematikusan is, szükséges deriválnunk.


A másik dolog, hogy deriválás nélkül az integrálás is eléggé nehezen menne, az integrálás pedig a területszámításnál nagyon fontos.

2024. jan. 27. 22:46
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/18 anonim ***** válasza:
68%
11 Emelt matekon tanitják közép iskolában is.
2024. jan. 27. 23:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 13/18 anonim ***** válasza:
100%
#12, igen, mint ahogyan az integrálást is, de nem minden tanár vállal fakultációt.
2024. jan. 28. 02:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 14/18 anonim ***** válasza:
100%

Nézd meg bármely fizikai egyenletet, és majdnem mindegyikben szerepel a derivált.


Newton: d(m v)/dt=F


Maxwell egyenletek, schroedinger egyenlet stb.



De ha mondjuk nehézséget jelent a küdzöbszám megértése, vagy az hogy lásd hogy a deriválás hol hashnálható, akkor én nagyon erősen elgondolkodnék hogy neked való e a matek tanári.


A másik hogy simán van olyan hogy valamit nem értesz meg az órán. Ilyenkor fel tudsz menni az internetre és rákeresni. Mert a küszöbszám és a deriválás is olyan alapvető hogy végtelen mennyiségű anyag van fent róla a neten. Egyetemen már nem működik az mint középsuliban, hogy beülsz az órákra és semmi extra erőfeszítéssel mindent érteni fogsz.

2024. jan. 28. 07:55
Hasznos számodra ez a válasz?
 15/18 A kérdező kommentje:
Köszönöm a sok infót, illetve 3 bátoritó üzenetet is kaptam privátban, jól esik :)
2024. jan. 28. 08:11
 16/18 A kérdező kommentje:

Egyetemen már nem működik az mint középsuliban, hogy beülsz az órákra és semmi extra erőfeszítéssel mindent érteni fogsz.

Igen, ebbe kell még belejöjjek, mert itt nem tudok úgy kérdezgetni mint közép suliban a tanáromtól :/ ez még furcsa, mint írtam is szeptemberben kezdtem az egyetemet, ahhoz képest minden tárgyam meglett, és 4esnél rosszabb jegyem nem lett.

2024. jan. 28. 08:12
 17/18 anonim ***** válasza:
100%
Miért ne tudnál kérdezni. Nálunk órán is kérdezgetjuk a tanárt, és a teljes szünetet is végigbeszéljük párral.
2024. jan. 28. 17:04
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/18 A kérdező kommentje:
Mert ez a tanar ilyen :/ mist analizis 2 masik tanarhoz megyek, mashova vettem fel a gyakorlatot, eloadas az fix tanar
2024. jan. 28. 17:49
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!