Nem jobb lenne ha minden faluban lenne vasút vagy hév a diesel buszok helyett, közlekedési vagy környezetszennyezési szempontból?
Nem lenne kihasználva, és zajosabb.
De ha már környezetszennyezésről beszélünk, akkor a kamionforgalmat kéne csökkenteni és tehervasutra vezetni nemzetközi szinten. Az "okos" úniósok meg a fejesek erre még mindig nem jöttek rá szakmai tudás hiányában. Pedig már a szocializmusban is a teherforgalom nagy részét vasuton bonyolították, akkoriban még volt aki gondolkodni is tudott. Manapság meg modernizáció minden azt fejlődünk visszafelé nyugati mintára, képtelenek belátni hogy van amit keleten csinálnak jól és még bőven lenne mit tanulni a japánoktól és az oroszoktól!
#12
"Az "okos" úniósok meg a fejesek erre még mindig nem jöttek rá szakmai tudás hiányában."
Azt ugye tudod, hogy nálunk az utóbbi évtizedben szinte kizárólag Uniós pénzből történt vasútfejlesztés??? (Persze leszámítva a kínai hitelből épülő, várhatóan nagyjából soha meg nem térülő Budapest-Belgrád vasutat.)
A #12 teljesen vakon van az ok-okozatokat illetően :D
" Pedig már a szocializmusban is a teherforgalom nagy részét vasuton bonyolították, akkoriban még volt aki gondolkodni is tudott. "
Sem úthálózat sem járműllomány nem volt a szocializmusban ahhoz, hogy a teherforgalom a közútra terelődjön. Nem volt megfelelő logisztiki diverzitás, nem volt megfelelően nagy és szabad piac, nem volt olyan árukínálatr és vásárlóerő mint ma valamint nem voltak olyan gyorsak a logisztikai láncok mint ma.
"Manapság meg modernizáció minden azt fejlődünk visszafelé nyugati mintára, képtelenek belátni hogy van amit keleten csinálnak jól és még bőven lenne mit tanulni a japánoktól és az oroszoktól!"
Olyan gyorsan fejlődünk visszafelé nyugati mintára, hogy most már nem kell éveket várni egy autóra, nem kell a pult elól venni a banánt ( már ha van ) és olyan naprakész friss kínálat van minden boltban amiről a szocializmusban álmodni sem mertél.
Azt már le sem merem írni, hogy logisztikailag kis tételben - néhány száz tonna alatt- egyszerűbb,gyorsabb és olcsóbb szállítmányozási megoldást nyújt a közút aminek az az eredménye, hogy te kevesebbet fizetsz a termékért a boltban.
"Azt ugye tudod, hogy nálunk az utóbbi évtizedben szinte kizárólag Uniós pénzből történt vasútfejlesztés???"
Miféle vasutfejlesztés? Egy két felújítást leszámitva nem történt semmi. Ja meg osztrákban leselejtezetteket hoznak mert az ugye jó lesz ide. Ez nem fejlesztés! A jelenlegi vasut nagy része a szocialista időkből él, az akkori technikát használják ma is, és az akkori sineken járnak ma is a vasuti járművek. Ez is csak azért lehetséges, mert akkoriban még minőségi munkát végeztek. De 89 óta kb. semmi fejlesztés nem történt, legfeljebb a talpfákat kicserélték betonra.
"Sem úthálózat sem járműllomány nem volt a szocializmusban ahhoz, hogy a teherforgalom a közútra terelődjön."
Mert ez teljesen gazdaságtalan és felesleges, és most sem lenne erre szükség. Teljesen elrontották a teherszállítást azzal hogy a közutra terhelték azok forgalmát. Egy csomó ipari vasutvonal elhagyatott gondozatlan állapotban van ha el nem lopták még a sineket, lezárták/felszedték az iparvágányokat stb.
Most meg a közuton megvan ennek az eredményenye: Több tíz tonnás kamionok tönkreteszik az utakat, óriási dugókat alakítanak ki.
Az útfelújítások, az autópálya építés folyamata pénztemető lett, a költségcsökkentés okán használt gyenge anyagminőség és a helytelen de olcsó kivitelezési módszerek pedig további problémákat vetnek fel.
A teherszállítás leggazdaságosabb, legolcsóbb, legkörnyezetkimélőbb és legpraktikusabb módja a vasut! (szárazföldi áruszállítás esetén)
"Az útfelújítások, az autópálya építés folyamata pénztemető lett"
A fuvarozók annyi útdíjat fizetnek, hogy bőven nyereséges az államnak.
Egyébként elégé becsukott szemmel kell élned ahhoz, hogy olyanokat mondj, hogy az elmúlt években, évtizedekben semmit nem fejlesztettek, újítottak fel a vasúti infrastruktúrában, illetve a gördülő állományban.
A szoci alatti nagy vasúti árutovábbitásról meg annyit, hogy csak mennyiségre volt nagy, nem értékre. Szén, ércek, mezőgazdasági termények stb. Ezek estek vissza, de ezek nem mentek át közútra, hanem megszűntek. Helyettük lettek más, sokkal értékesebb áruk, melyek ellátási lánca már nem tűri azt, hogy 3 nap legyen 200 km-t megtenni, mint a vasút esetén.
Szóval igen, a közút nőtt sokat, de nem a vasúttól vette el az általa szállított árukat.
"A teherszállítás leggazdaságosabb, legolcsóbb, legkörnyezetkimélőbb és legpraktikusabb módja a vasut! (szárazföldi áruszállítás esetén)"
800-1000 km távolság felett, vagy akkor, ha nagy volumenű áru megy A-ból B-be. De fél pótkocsinyi árura ez nagyon nem igaz. Szintén nem igaz, ha kicsi a távolság, mert a vasútnak nincs háztól-házig jellege, iparvágányt kiépíteni meg megint csak nagy és rendszeres volumen esetén éri meg.
"Miféle vasutfejlesztés? Egy két felújítást leszámitva nem történt semmi. "
Ezt nyugodtan számonkérheted az elmúlt 30 év kormányainál.
"Mert ez teljesen gazdaságtalan és felesleges, és most sem lenne erre szükség."
Szerinted az. Mivel támasztanád ezt alá? Valami forrás?
"Teljesen elrontották a teherszállítást azzal hogy a közutra terhelték azok forgalmát."
Nem terelték, ment az magától, méghozzá azért mert olcsóbb, gyorsabb és rugalmasabb volt.
"Egy csomó ipari vasutvonal elhagyatott gondozatlan állapotban van ha el nem lopták még a sineket"
Ott ahol az iparvasút elhagyatott ott már az ipar is megszűnt. Ahol nem szűnt meg ott mai napi megy az iparvasút.
"Most meg a közuton megvan ennek az eredményenye: Több tíz tonnás kamionok tönkreteszik az utakat, óriási dugókat alakítanak ki."
Nem teszik tönkre az utakat. A kamionok legnagyobb tengelyterhelése meg van határozva és a gyorsforgalmi úthálózat - papíron - ennél nagyobb tengelyterhelés kiszolgálására épült ( régi szoci az nem, azért is hullott szét az az összes út a rendszerváltás után). Az utakat a helytelen karbantartás és felújítás ( valamint ezeknek hiánya ) teszi tönkre.
És ez ugyanakkora probléma a vasúton is, ha nem nagyobb. A mellékvonalak állapota pl már a szocializmusban sem tette lehetővé a normál( azaz nagy ) tengelyterhelésű mozdonyok közlekedését a mellékvonalon, azért épül a MÁV számára egy rakás olyan mozdony, aminél a tengelyterhelés miatti kopromisszum elbszta az egész konstrukciót: pl M40, M41, Mdmot... soroljam még? Ezek mind azért készültek, mert rengeteg olyan vonal volt ahova 20tonna tengelyterheléssel bíró mozdony nem mehetett be...
Dugókat sem alakítanak ki, na nincs valamilyen havaria akkor a forgalom halad szépen a saját tempójában az autópályán. Ha meg a vasúton van valami esemény akkor a vonatok is dugót csinálnak... :D
"A teherszállítás leggazdaságosabb, legolcsóbb, legkörnyezetkimélőbb és legpraktikusabb módja a vasut! (szárazföldi áruszállítás esetén)"
Abban az esetben az áru nem ígényel gyors szállítást, egyben kell nagy tételeket szállítani és a volumen eléri legalább a 4-500 tonnás nagységrendet. Amennyiben bármelyik nem stimmel...
Érdekesség az ilyen nagyságrendű ömlesztett áruhoz: ömlesztett árut nagyon nagy tételben vasúton a legolcsóbb szállítani, viszont nem mindenki vásárol minden nagyon nagy tételben. Az egyik ilyen a takármánynak használt szója. Nagyon sok gazdaságot a koperi kikőtúbúl látnak el szójával, mert onnan 22-25 tonnás adagokban egyszerűbb, rugalmasabb és OLCSÓBB felhozni 6-800km-re, mint nyitni Magyarországon egy nagykereskedést, felvonatoztatni egyszerre 2000 tonnát és innen elosztani! Meg lehetne csinálni semmi akadálya nem lenne, kiszámolták már: anyagilag nem éri meg, mert ami töbletköltséggel járna az úgy felnyomná az árakat, hogy senki nem venné meg itthonról :D
Itt jön képbe az a logisztikai lánc szintá gondolkodás ami szemmel láthatólag neked nincs meg, mert egy percet nem dolgoztál ebben az iparágban :)
"Ja és persze a legbiztonságosabb is a vasut!"
Hát ez az árufuvarozásnál egy nagyon lényeges szempont :D
"Egy mozdony 20kamionnyi árut elhúz maga mögött. "
Téves - itt is látszik, hogy hiányosak az ismeretek -. Egy tehervonat raksúlya 1300-1600 tonna is lehet ami 52-64 kamion raksúlyának felel meg, de ilyen aprósággal ne foglalkozz.
Ez persze tök jó, de gondolkozz el rajta, hogy ki rendel egyszerre 60 kamionnyi árut. Mekkora gazdálkodó szervezet dolgozik ekkora volumennel? Oké a legnagyobbak: vegyi üzemek, erőművek, autógyárak.. ezeket ma is vonattal szolgálják ki. Ezeken kívül? Kis és középvállalkozások? Termelő egységek? Közepes üzemek? Nagykerek? Hány olyan "fogyasztót" tudnál így hirtelen felsorolni aki nem tartozik az első, a gigacégek kategóriájába és ekkora mennyíségekkel dolgozik? Egy eltolható oldalfaslas vasúti teherkocsiba 54 tonnát tudsz berakni ( 63 raklapon) ami több mint 2 kamion teljes rakománya. Hány olyan céget ismersz ami egy irányból egyszerre két kamionyi árut hozat?
Oké csökkentsük az igényeket: van két tengelyes eltolható oldalfalas kocsi 23,5 tonna raksúllyal. Ez már kamionnyi mennyíség. Hogy jut el hozzád az áru? Kell egy üres vasúti kocsi,annak el kell jutni a felrakóra, ott egy mozdony betolja, megrakják, kihúzzák, eljut valahogy a következő nagyobb rendezőbe ott besorozzák egy tehervonatba onnan irány mondjuk Ferencváros ott újrasorozzák lejut a megyeszékhelyre, ahonnan tolatós teher majd eljut a lerakóra ahonnan az üres kocsi megint vissza... tudod te mekkora költségvonzata van ennek? Nem? Hát ne akard tudni. Na pont ezért nem fuvaroztat az ipar nagyon nagy része vasúttal mert drágább, lassabb és rugalmatlanabb mint a közút. Az árkülönbözet pedig megjelenik a végtermék árában amit te nem fogsz megfizetni a boltban, amikor lesz mellette olcsóbb termék... Üdv a valóságban.
Itt senki nem beszélt arról, hogy a vasúttól elvett volna árut bárki is. Arról van szó, hogy a jelenlegi kamionforgalmat nem szabadott volna megengedni, hanem az új árukat is vasutal kéne szállítani.
Háztól-házig szolgáltatásról sincs szó. A nagyobb városok között kéne alapvetően vasuti teherszállítást alkalmazni, onnan pedig kamionokkal 50km-es körzetben teríteni az árut.
Ez a minimum!
Ezzel szemben manapság ész nélkül a kamionforgalom lát el több 100km-es távolságokkal teherforgalmat. Ez a fő probléma!
3 nap alatt 200km... Ez nem a vasut hibája, hanem a logisztikai és adminisztrációs rendszer hibája. Kamionnal sem jön meg hamarabb, külföldi árura várhatsz 2 hetet is...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!