Szobahőmérsékleten előfordulhat kúszás jelenség?
Mindenekelőtt csak az válaszoljon aki ténylegesen jártas a témában.
Jómagam régebben foglalkoztam anyagtudománnyal, tehát kicsit szégyen, hogy nem értek ehhez, de ez így van :)
Tehát a kúszás elvileg csak magasabb hőmérsékleten jön létre.
Viszont amennyire látom a gyakorlatban idővel minden rugó elkezd gyengülni ha folyamatosan terhelésnek van kitéve. Nyilván ez csak a kúszás jelensége miatt lehet.
Ezt hogyan lehet meghatározni, egy anyagra vonatkozóan hol lehet konkrét értékeket megtalálni lehetőleg a neten?
Attól függ milyen anyagra gondolsz, mert túl általánosan kérdezel.
A standard acélrugók nagyon stabilak, ha már mesterségesen öregítették őket és nincsenek túlterhelve. Egy nagyobb viaszszobor természetesen kúszni fog.
Alapvetően rugóacél.
A konkrét példa amikor egy autó rugója 20 év elteltével ereszkedik lefelé, nyilván maradó alakváltozást szenved, és ezt akkor is meg lehet figyelni ha az autót nem terhelik túl.
Az autónál nincsenek nagy követelmények a rugó stabilitására, csak kicsi legyen az önsúlya és ne legyen hajlamos eltörni. Teljesen határterhelésre vannak az ilyen rugók méretezve és kiöregszenek.
Egy mérőműszer referenciaerőt biztosító rugójánál természetesen teljesen mások az arányok.
Most pont azt olvastam, hogy rugóacélból van és nem cementálhatóból.
Jó lenne tudni az igazságot, hogy tényleg van kúszás azért ereszkedik le az autó hátulja, és mégsem olyan stabil a rugóacél?
Acél esetén kúszási folyamatról akkor szokás beszélni, ha az üzemi hőmérséklet meghaladja az olvadáspont 40%-át.
A gépjárművek csavarrugóinak tönkremenetele összetett folyamat. Fontos megjegyezni, hogy ismétlődő dinamikus igénybevételnek vannak kitéve.
A rugóacélok jellemezhetőek a folyáshatár/szakítószilárdság aránnyal, amely kb. 0,85-0,89 mint követelmény. A másik követelmény hogy túlterheléskor képlékenyen alakváltozzanak, amelyet a szakadási nyúlás jellemez, nemesítés után 5%.
Ismétlődő, változóamplitúdójú dinamikus igénybevétel esetén előfordulhat, hogy néha túlterhelődik a rugó, így néha képlékeny alakváltozás történik. Ezek csekély mértékűek, de hosszú évek alatt "összegződnek" amelynek hatására a rugó már nem az eredeti helyére pozícionálja a rajta lévő tömeget.
Az acélrugókat többféleképp gyárthatják kombinálva hőkezelési eljárásokkal vagy azok sorrendjének változtatásával.
Pl.fárasztó igénybevétellel szemben a rugóanyag tartósszilárdsága fokozható a rugóhuzal külső rétegének hőkezelés után való leköszörülésével, eltávolítva a legkülső, dekarbonizálódott ártalmas réteget. Továbbá a rugóanyag tartós szilárdsága növelhető a felület megkeményítésével felületi görgőzéssel, vagy sörétfuvatással. Pl. vasuti járművek esetén a rugók szemcseszórása előírt felületi hőkezelés.
Látni kell, hogy a rugók sok esetben korrozív környezetben üzemelnek (mint pl. gépjárművek esetén is) és idővel épp a felületi réteg az, amelyet ez megvisel, maga után vonva így a rugó szilárdságának a romlását is.
A csavarrugók viselkedése pl. gépjárművekben hosszútávon összetett folyamat, és a tapasztalható jelenség több hatásnak az együttes eredménye.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!