Hogyan kommunikálnak az úton lévő mozdonyokkal? És régebben hogyan csinálták?
Nincs olyan folyamatos rádióforgalom mint mondjuk a légi irányításnál. Nem mondogatják a mozdonyoknak, hogy most jobbra menjél, aztán a következő nyírfánál meg balra. Épp ezért ha fontos közlendő van és még van mód megállítani a vonatot egy állomáson akkor írásbeli rendelkezés útján közlik a mozdonyvezetővel a fontos dolgokat. Ez több példányos, aláírós dolog, visszakereshető. És mivel papíron van, a mozdonyvezetőnek nem kell jegyzetelgenie, csak kitűzi a menetrend mellé a píprt és elolvassa mit hol miért kivel kell csinálnia.
Régeben pályatelefonnel, szakzsargonban: vasbakter. A mozdony tartozéka volt egy rádió amit az kis fekete-sárga oszlopon lévő aljzatba be kellett csatlakoztatni és lehetett rajta beszélni az állomási személyzette. Ezek kb kilométerenként vannak telepítva, tehát max 500 méteres gyaloglással elérhető egy ilyen oszlop. Meg a nagy szürke szekrényeken is találni csatlakozót. Ez csak akkor jó ha a mozdonyvezetőnek van közlendője.
Aztán jöttek a mozdonyrádiók. Ezeknek több fajtája van, 160Mhz-es, 460 Mhz-es. Vonal és tolató külön. Minden vasútvonalnak van egy csatornája amit a rádión beállítva hallható a kommunikáció. Van az irányítóknál is rádió, úgyhogy sokmindenkivel lehet értekezni. Duplex rendszer a felmenő és a lejövő frekvencia más. Nem minden járműre telepíteni rádiót.
Manapság már a mobiltelefonok elterjedtek. Illetve a GSM-R rendszert is kezdik bevezetni egyre több helyen.
A MÁV-nál üzemel még az MFB berendezés a mozdonyokon. Ezen keresztül szöveges üzenet formájában lehet a mozdonyvezetővel kommunikálni.
" Épp ezért ha fontos közlendő van és még van mód megállítani a vonatot egy állomáson akkor írásbeli rendelkezés útján közlik a mozdonyvezetővel a fontos dolgokat. Ez több példányos, aláírós dolog, visszakereshető. És mivel papíron van, a mozdonyvezetőnek nem kell jegyzetelgenie, csak kitűzi a menetrend mellé a píprt és elolvassa mit hol miért kivel kell csinálnia."
Ez a MÁVos gyakorlat, ami valahol egy rossz berögződés valahol pedig a biztonságot szolgálja ( kivéve amikor mégsem, pl Mende ). A svájci vasutaknál ilyen pl nincs, de van mobiltelefon és üzemelő GSM-R. :)
Rövid üzenetet lehet morzéval küldeni.
Ehhez patronokat tettek a sínre, adott távolságra.
7 Az nem morze kód volt amit a durrantyúkkal csináltak.
Csak simán 3 darabot leraktak egymás után bizonyos távolságra egy bizonyos védendő hely előtt...
Ma már sajnos ezeket nem alkalmazzák, le kellett szerelni minden mozdonyról sok-sok évvel ezelőtt. Kár, mert akkora parádét lehetett a durrantyúkkal csinálni szilveszterkor, hogy ihaj! :D
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!