Az önvezető autók sikeres megalkotását és általános elterjedését követően a különböző országok kormányai törvényekkel fogják korlátozni a "hagyományos", ember által vezetett járművek mozgásterét (kizárva az emberi tényezőt)?
#4 Jelenleg is vannak önvezető rendszerek (pl metró), azon kívül ez semmiben sem különbözik bármilyen más műszaki hiba miatti balesettől. Természetesen ki kell vizsgálni az esetet (lásd légikatasztrófák utáni vizsgálatokat), de azt állítani, hogy ennek nincs meg a jogi háttere, az badarság.
Továbbá a kérdés nem arra vonatkozott, hogy megvalósul-e az önvezetés...
#7 "a kötött pályás automatizált rendszerek fényévekkel el vannak maradva tudásban az állandóan változó körülményekhez fejlesztett önvezető rendszerekhez képest. A metró rendszere a 3-as szintnek felel meg, az 5-ös szintű teljesen autonóm automatizáltsághoz már MI kell."
Ugyanakkor mindkét rendszer okozhat balesetet és a felelősség megállapítása mindkét esetben jogilag megoldható. Nem kell túlmisztifikálni az önvezető autót ebből a szempontból. Nevezhetjük MI-nek az önvezető jármű szoftverét, de mondjuk egy blokkolásgátló szoftvere mennyiben más megítélés alá esik, ha történetesen annak a hibájából történik egy halálos baleset? Egyébként az elmúlt évek sajnálatos buszbaleseteinél is láthatjuk, hogy emberi vezetők esetén is milyen nehéz a tényleges felelőst megnevezni. De ez mind lényegtelen, nem erre vonatkozik a kérdés.
"Amikor majd a nagyon tökéletes technika hibázni fog, és meghal valaki miatta, akkor kit vonnak felelősségre, ki fog kártérítést fizetni?"
Boeing 737-800 MAX.
Autopilóta melletti MCAS rendszer hibájából esett le két gép, több mint 350 halottal. Megoldották a felelős megtalálását.
Igen, az automatikus vezetés át fogja venni a szerepet. De nagyon-nagyon sokára.
És akkor sem 100%-ban.
Az önvezetés mindig is azokra a területekre fog korlátozódni, ahol az infrastruktúra ezt biztonságosan lehetővé teszi. Ez a terület fog lassan növekedni.
Ezzel ki fog alakulni, hogy hol fognak főként önvezető járművek mászkálni, hol nem.
Az biztos, hogy kevesebb ember fog egyáltalán jogsit szerezni, hiszen az átlagos városi embernek nem lesz rá szüksége.
És egyre kevésbé lesz szüksége egyáltalán a jármű tulajdonra, ha mindig lesz elérhető, hívható önvezető kocsi, háztól házig.
Mindig fognak olyan területek maradni, ahol szükség lesz manuális vezetésre. De a járművezetés mint képesítés egyre inkább általános állampolgári terület felől inkább külön szakma irányába fog tendálni.
Ja csak még ehhez:
"a különböző országok kormányai törvényekkel fogják korlátozni a "hagyományos", ember által vezetett járművek mozgásterét"
Legfeljebb annyira, hogy lesznek olyan kifejezetten önvezetésre épített utak, ahol csak olyan járművek közlekedhetnek. Nem hiszem, hogy ez sokkal szélesebb körben létrejönne, mint a mai zártpályás járművek területei.
Az viszont biztos, hogy amint tömegesen meg fog mutatkozni, mennyivel kockázatosabb az emberi vezetés a gépinél, annál jobban fognak szigorodni a manuális vezetőtől elvárt skillek.
Egyébként rossz elképzelése a dolgoknak az is, hogy az önvezető környezetben a kevés manuális vezető jelentős káosztényező lesz. Az önvezető járművek nem csak a saját jármű közlekedési veszélyeit csökkentik, hanem a közöttük közlekedő manuális vezetett járművekét, mert azok hibáira is reagálnak, jobban, mint az emberi sofőrök.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!