Statisztikák alapján mennyi az esélye ezeknek az eseményeknek?
Ha valaki utasszállító repülőn utazik:
1) Balesete lesz és belehal
2) Balesete/Kényszerleszállás lesz (magyarul valami komolyabb repülési esemény), de nem feltétlenül hal bele?
Nos… A „baleset” egy elég tág fogalom. Mi számít balesetnek? Az is, ha a repülőgépen olyan meghibásodást észlelnek, ami miatt fel sem száll? Az is baleset, ha elromlik a rádió, vagy valamelyik navigációs berendezés?
Másrészt kérdés, hogy mit mérünk. Repülőutak számát? Repült órák számát? Repült távolságot?
(Meg ugye a dolog más a menetrend szerinti járatoknál, más a magánrepülőgépek esetén, meg megint más a katonai repüléseknél.)
Mindenesetre egy bizonyos statisztika alapján a menetrend szerinti repülőjáratoknál 100 000 repült órára jut kicsivel kevesebb, mint 0,2 komolyabb baleset. Illetve 1 millió mérföld repült távolságra jut kb. 0,004 komolyabb baleset.
A túlélési arány kb. 95%, tehát a repülőgép balesetet szenvedők kb. 5% hal meg. Persze itt megint kérdés, hogy mit tekintünk komolyabb balesetnek.
Egyáltalán nem mindegy az sem, HOL utazik. Európán vagy az USA-n belül minimális a veszély, mert agyonbiztosított az utasrepülés.
A Kongói Demokratikus Köztársaságban is intenzív a belföldi légiforgalom, de sok esetben lejárt engedéllyel rendelkező matuzsálemekkel repülnek, és azoknál nem ritka sajnos a meghibásodás, kombinálva a néha monszunszerű esőzések okozta veszélyhelyzetekkel.
Egy forrás szerint egy nem tervezett "földetéréskor" a túlélés esélye ~ 95% körül van.
+ Google: airplane crash survive probability
A statisztikák alapján, bármit mérünk is, bármihez viszonyítunk is, bármely régiót (céget) tekintünk, nagyon alacsony az esély. Konkrét szempontokra bontva lehetnek nagy eltérések, de a "legrosszabb" esély is kicsike.
A problémát két dolog okozza. Egyfelől itt van elvi lehetősége végzetes, nem megakadályozható tömeges halálnak is. Másfelől az emberi agy "szereti" felnagyítani kicsiny valószínűségű események jelentőségét, különösen akkor, ha a kimenetel végzetes. És ezt a kellemetlen érzést az sem tudja leküzdeni, aki minden részlettel tisztában van, csak kezelni tudja. És minél kevesebb egy konkrét személynek erről az ismerete, annál jobban felnagyítja a problémát az agya. Például vannak, akik irracionális félelemtől eltelve soha nem szállnak repülőre. Pedig értelmes agyuk nem gondolja, hogy le fognak zuhanni. De azt igen, hogy van ELVI lehetősége. És ennyi elég is.
#5
Ráadásul a repülőgép az irányításunkon kívül esik. Hiába sokkal veszélyesebb autóba ülni, a többség azt gondolja, hogy megfelelően körültekintő vezetéssel vele úgysem történik semmi rossz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!